Świnoujście: powstanie kładka pieszo-rowerowa
Infrastruktura rowerowa w Świnoujściuwzbogaci się o kładkę pieszo-rowerową, która ma ułatwićmieszkańcom oraz turystom dostęp do plaży w Łunowie. O tym jakdoszło do podjęcia decyzji o budowie kładki i jakie wiązały sięz tym problemy czytamy na stronie internetowej Świnoujścia.
To już pewne. Po wielu tygodniachperturbacji i rozmów z PKP, prezydent miasta zdecydował, że miastowybuduje pieszo-rowerową kładkę koło ronda w Łunowie, którazdecydowanie ułatwi mieszkańcom tej części miasta oraz turystomdostęp do plaży w Łunowie. Na ostatniej sesji poinformowała o tymzastępca prezydenta miasta Barbara Michalska. ? Uff, wreszciemożemy odetchnąć z ulgą ? mówi mieszkający w Przytorzeradny Sławomir Nowicki.
Budowa kładki była jedną z dwóchprojektów, które wygrały pierwszy w mieście Budżet Obywatelski2015. Projekt Mieszkańców Przytoru-Łunowa zdobył prawie 900głosów poparcia.
– Udowodniliśmy, że to dlanas naprawdę ważna sprawa ? mówią członkowie ZarząduOsiedla Przytór-Łunowo. ? To dla nas najkrótsza droga naplażę. Ludzie przechodzili przez tory, a to bardzo niebezpieczne.Inaczej jednak musieliby wsiadać w samochód i jechać samochodem zdobre osiem kilometrów albo jeszcze dalej do Międzyzdrojów.
Kolej zmieniła zdanie
Miasto ogłosiło przetarg na wykonawcęinwestycji w systemie zaprojektuj i zbuduj. I gdy wydawało się, żewszystko jest na jak najlepszej drodze do sprawnej realizacji,pojawiły się problemy z PKP. Okazało się, że przez jedne znieużywanych torów nie można przeprowadzić kładki, bo kolejzmieniła zdanie i uznała, że te tory będą jej potrzebne.
– Wcześniej kolej zapewniała,że te nieużywane tory nie będą im potrzebne i miasto możepoprowadzić przez nie kładkę ? mówi RobertKarelus, rzecznik prezydenta miasta. ? A potem zmieniłazdanie.
W tej sytuacji jedyne rozwiązanie toprzekop pod torami. To jednak podroży całą inwestycję. Tymczasem,zgodnie z regulaminem, w Budżecie Obywatelskim na jej realizacjęzapewniono 1,5 mln złotych. Pojawiły się głosy, że miasto niedotrzyma słowa i wycofa się z budowy kładki. Prezydent miastaJanusz Żmurkiewicz nie ukrywał, że sprawa jest trudna. Dodawałjednak, że zrobi wszystko, aby dotrzymać słowa i zrealizowaćinwestycję. I tak też się stało.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W dwóch etapach
Koniecznym jest podzielenie inwestycjina dwa etapy. W pierwszym, zgodnie z pierwotnymi założeniami,wykonana zostanie kładka nad torami używanymi przez kolej. Do tegodojazdy nie do niej. Wykonawca wystąpił już o pozwolenie naniezbędną do realizacji kładki wycinkę drzew. Kolejnym etapembędzie ogłoszenie przetargu na wykonanie przepustu podnieużywanymi – przynajmniej póki co ? torami, wybórwykonawcy i budowa.
– Mamy nadzieję, że wszystkopójdzie już sprawnie i całość będzie gotowa na przyszły sezonletni ? mówi Robert Karelus.
– To dla nas bardzo dobrawiadomość ? mówi radny Sławomir Nowicki, który wraz zZarządem Osiedla Przytór-Łunowo był autorem wniosku do BudżetuObywatelskiego 2015 r. w sprawie budowy kładki. ? Nieukrywam, że niektórzy mieszkańcy zaczęli już wątpić, że toprzejście w ogóle powstanie. Cieszymy się, że prezydent stanąłna wysokości zadania i za kilka miesięcy będziemy mogli mymieszkańcy oraz turyści, którzy coraz liczniej nas odwiedzają,bezpiecznie dotrzeć na plażę i korzystać z jej uroków.
Tekst i zdjecie BIK UM Świnoujście
„