Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Poznań opracowuje politykę rowerową

infobike
20.10.2015 21:45

BYPAD to audyt polityki rowerowej. WPoznaniu ma go przeprowadzić grupa ekspertów z Grupą Ewaluacyjną,która ma ocenić obecny stan ruchu rowerowego oraz opracowaćstrategię polityki rowerowej dla miasta.

Jak informuje poznański Urząd Miejskiw skład Grupy Ewaluacyjnej wchodzą zarówno zawodowi audytorzy,urzędnicy, w tym zastępca prezydenta Maciej Wudarski, ekspercitransportu, jak również przedstawiciele organizacji i stowarzyszeńrowerzystów działających w naszym mieście. Celem jestwypracowanie wspólnej wizji polityki rowerowej Poznania.

Chodzi przede wszystkim ooptymalizację działań w zakresie polityki rowerowej, które będąw najbliższych latach realizowane w Poznaniu. W grupiereprezentowane są różne strony, a to daje duże szanse nawypracowanie wspólnej wizji, która ma szansę na realizację -mówi Cezary Grochowski, audytor Bypad.

Diagnoza i przejazdy studyjne napoczątek
Pierwszym etapem audytu rowerowego ma być diagnozaobecnego stanu. W ramach badania osoby, przygotowujące strategięwypełnią kwestionariusz, którego analiza ma wydobyć różnice wspojrzeniu na sytuację rowerową w mieście, jakie istnieją międzypolitykami, urzędnikami, mieszkańcami i użytkownikami.

Odbędąsię też dwa przejazdy studyjne, jeden w Poznaniu, drugi w innymmieście. Podczas pierwszego warsztatu Grupy Ewaluacyjnej omówionezostaną wnioski z przejazdów oraz punkty kontrowersyjne wynikającez ankiet. Dyskusja ma doprowadzić do ułożenia przez grupęwspólnego planu działania ? czytamy na stronie internetowejPoznania.

Zmierzamy w kierunku działańsystemowych i myślenia zintegrowanego o mieście jako całości,także w dziedzinie transportu, co mnie osobiście, jako aktywnegorowerzystę miejskiego, bardzo cieszy. Poznań jest miastem, którechce realizować politykę zrównoważonego transportu a efektywna ispójna polityka rowerowa jest jej bardzo ważną częścią, a wręczkoniecznością ? powiedział zastępca prezydenta MaciejWudarski.

Bez rowerzystów korki w mieścienie zmaleją

Eksperci transportu podkreślają, żeszczytów komunikacyjnych nie da się rozładować bez zwiększonegoudziału rowerzystów. Trzeba im jednak oddać trochę przestrzeni,kosztem samochodów czy też miejsc parkingowych.

Na dużypotencjał rowerowy Poznania zwrócił uwagę Cezary Grochowsk, którypodkreślił zaangażowanie władz miasta w politykę rowerową.Wielu urzędników jeździ po Poznaniu rowerami, również dwajprezdenci są rowerzystami. – Zostało zmarnowane sporo czasu wzakresie rozwoju infrastruktury, ale to ma też dobre strony, boPoznań może korzystać z doświadczeń innych miast i uniknąć ichbłędów ? powiedziałGrochowski.

Suburbanizacja jednym z największychzagrożeń
Jak czytamy na miejskim portalu Poznania, jednym zwiększych zagrożeń dla realizowania skutecznej politykizrównoważonego transportu jest, w przypadku Poznania,suburbanizacja. Jakub Szymczak ? audytor BYPAD ? powiedział, żeosoby mieszkające na przedmieściach najczęściej będą wybierałysamochody, dlatego potrzebne jest założenie momentu krytycznego, wktórym rowerzyści dostaną priorytet.

Projekt planu działań dla Poznaniu na30 miesięcy ma być gotowy do 25 listopada. Audyt zakończy się 14grudnia certyfikatem oraz raportem dokumentującym pracę GrupyEwaluacyjnej. 27 października odbędzie się dyskusja o standardachbudowania poznańskich tras rowerowych. Konsultacje dokumentuokreślającego katalog dobrych praktyk w tym zakresie trwają od 15października.