Radom: Audyt polityki rowerowej – raport
Jak wygląda polityka rowerowa wRadomiu? Z jednej strony jest wiele błędów, a z drugiejmiasto bardzo pozytywnie wyróżnia się na tle innych dużych miastw Polsce. Bractwo Rowerowe opublikowało audyt polityki rowerowej wRadomiu.
Audyt powstał w ramach współpracy zWrocławską Inicjatywą Rowerową w sieci Miasta dla rowerów.Raport jest częścią projektu ?Rowerowa sieć partycypacjispołecznej w polityce transportowej? współfinansowanego zFunduszy EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji oraz z GminyWrocław?.
Miasto Radom nie prowadzi aktywnejpolityki transportu rowerowego. W dokumentach strategicznych w wielumiejscach wspomina się o potrzebie rozwoju komunikacji rowerowej,nie ma to jednak przełożenia na praktykę. Założeniakształtowania układu transportu miejskiego z preferencją dlaśrodków transportu zrównoważonego również nie wykraczają pozasferę deklaracji.
W mieście poza niewielkimi obszarami wśródmieściu w zasadzie brak stref ruchu uspokojonego, które jawiąsię jako lepszy sposób na zapewnienie sprawności i bezpieczeństwaruchu rowerowego niźli budowa wydzielonych dróg dla rowerów.
Podstawowym problemem jest brakspójności układu tras rowerowych w mieście. Nie tworzą one sieciani w rzeczywistości, ani w planach budowy dróg dla rowerów.Inwestycje w infrastrukturę podejmowane są w sposóbbezplanowy, przy okazji remontów dróg powszechnego użytku. Drogidla rowerów powstają tam, gdzie łatwo je zaprojektować i wykonać,a nie tam, gdzie rzeczywiście są potrzebne. Ponad połowa długościulic obsłużonych infrastrukturą rowerową to trasy przyobwodnicach miejskich bądź boczne ulice nie mające większegoznaczenia jako ciągi komunikacji wewnątrz miasta.
Pozytywną stroną sytuacji jest jakośćpowstających dróg dla rowerów. Na tle podobnych realizacji w krajunależy docenić stosowanie nowoczesnych rozwiązań projektowych.Standardem jest stosowanie gładkiej asfaltowej nawierzchni; wykonanejest z niej ponad 90% długości dróg dla rowerów w Radomiu.
Konieczne jest skoordynowanierozproszonych działań i skupienie się na dokończeniu podstawowegoszkieletu tras głównych. Nie należy zapominać o jednoczesnymwdrażaniu działań miękkich.
Niniejszy raport stanowi częśćewaluacyjną całego procesu kształtowania polityki rowerowej ipowinien stanowić punkt wyjścia do dalszych działań.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W celu skuteczniejszej realizacjipolityki rowerowej autor niniejszego opracowania zaleca podjęcienastępujących działań. Nie jest to lista zamknięta i nie stanowisztywnego harmonogramu ale pozwoli na uporządkowanie kolejnościrealizowanych działań.
-
Przyjęcie w formie zarządzenia prezydenta miasta ?Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej? wzorem miasta Bydgoszczy, Lublina, Krakowa i stanowiących załącznik dla Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia przy zamówieniach publicznych.
-
Przygotowanie i przyjęcie dokumentu ?Studium tras rowerowych? zgodnego z powyższymi standardami, który zawierał będzie przebieg systemu tras rowerowych dla całego obszaru miasta z podziałem funkcjonalnym (gospodarcze, rekreacyjne, turystyczne) i rozróżnieniem ich hierarchii w sieci (główne, pozostałe). Uwzględnienie również zbiorczych parkingów dla rowerów.
-
Przygotowanie wspólnie ze stroną społeczną harmonogramu realizacji dla poszczególnych tras i oszacowanie kosztów. Przy czym należy przyjąć zasadę pierwszeństwa realizacji tras głównych wobec pozostałych. Zarezerwowanie potrzebnych kwot w budżecie miasta i wieloletnim planie inwestycyjnym.
-
Wprowadzenie narzędzia kontrolnego w postaci audytu każdej inwestycji mającej wpływ na ruch rowerowy zarówno na etapie planowania i projektowania jak i po zakończeniu jej realizacji ? wzorem Krakowa.
-
Przygotowanie kampanii edukacyjnej dla różnych grup wiekowych uwzględniającej zarówno zasady bezpiecznego poruszania się rowerem jak i informującej o wprowadzanych rozwiązaniach, poszczególnych trasach czy miejscach do parkowania. W zakresie edukacji rozwinięcie formuły projektu ?Rowerowa szkoła? wzorem Lublina.
-
Określenie mierzalnych, konkretnych celów do osiągnięcia w poszczególnych przedziałach czasowych, np. % działu rowerów w ruchu. Do tego konieczne jest zarówno stałe jak i okresowe badanie natężenia ruchu rowerowego.
Do realizacji i koordynacji politykirowerowej urząd miasta może powołać specjalną komórkę bądźjednostkę organizacyjną, której właściwością byłby jedynietransport rowerowy wzorem Wrocławia czy Gdańska.
Pobierz raport (PDF,11,5MB >>>)
„