Olsztyn: mieszkańcy zdecydują, czy powstanie system roweru miejskieg
Mieszkańcy Olsztyna zdecydują czy w2016 r. wprowadzony zostanie system roweru miejskiego. Mógłby byćon alternatywnym wobec ruchu samochodowego oraz komunikacji zbiorowejśrodkiem transportu. Taki pomysł został zgłoszony doOlsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego. Poinformował o tym PAP oficer rowerowyw urzędzie miasta w Olsztynie Mirosław Arczak.
Taka propozycja została zgłoszonajako projekt ogólnomiejski, na realizację którego przeznaczono 1mln zł. Wniosek przeszedł weryfikację i w połowie sierpnia wraz zinnymi projektami zostanie oficjalnie ogłoszony, a od wrześniamieszkańcy głosując zdecydują, czy rower publiczny zostanie przezwładze miasta zrealizowany w 2016 roku.
„Jeśli mieszkańcy zdecydująo wprowadzeniu systemu roweru publicznego w Olsztynie, ogłoszonyzostanie przetarg na wybór operatora. Jeśli zapadnie decyzja owprowadzeniu tego systemu, to na pewno nie będzie on wprowadzonytylko na rok, bo byłoby to nieskuteczne i niegospodarne, więc wkolejnych latach pieniądze na rower publiczny będą musiały sięznaleźć” – podkreślił Mirosław Arczak.
Jak podał, zapisy o wprowadzeniuroweru publicznego znalazły się w dwóch ważnych dokumentachdotyczących rozwoju Olsztyna przygotowanych i przyjętych przez radęmiasta Olsztyna w ostatnim czasie. Chodzi o Zintegrowany ProgramRozwoju Przestrzennego Śródmieścia w Olsztynie oraz ProgramGospodarki Niskoemisyjnej w Olsztynie.
Dodał, że sam pomysł, byOlsztynianie i turyści mogli korzystać z miejskiego roweru powstałpodczas I edycji Olsztyńskiego Budżetu Obywatelskiego (OBO) 2 latatemu. Wówczas jednak pomysł ostatecznie nie został zrealizowany,ale zebrał dużo głosów mieszkańców, a w tym roku znówzgłoszono go jako propozycję do OBO.
Według Arczaka, aby miejski rower wOlsztynie okazał się sukcesem, w pierwszym etapie musiałoby siępojawić 300 bicykli zlokalizowanych w 30 stacjach na terenieśródmieścia. Wstępne szacunki wskazują, że taki programkosztowałby rocznie 1 mln zł. W dalszych latach mógłby on objąćdo 60 stacji rowerowych w całym mieście.
Projekt publicznego roweru to możliwośćwypożyczenia bezpłatnego albo za niewielką opłatą jednośladu,który pobiera się z wyznaczonych miejsc zwanych stacjami. Rowermożna zwrócić do tej samej stacji, z której się go pobrało albodo innej zlokalizowanej w innym miejscu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zainteresowanie wprowadzeniempilotażowego systemu roweru miejskiego wyraziły władzeUniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Jak podkreśliłrektor prof. Ryszard Górecki, rower stanowiłby idealny środektransportu, którym studenci i pracownicy mogliby się poruszać pokampusie, gdzie znajdują się zarówno budynki uczelniane jak iakademiki.
Według badań ankietowych, na którepowołuje się oficer rowerowy, w Olsztynie liczącym 170 tysięcymieszkańców jest 80 tys. rowerów. Obecnie w Olsztynie jest 70kilometrów ścieżek rowerowych, w najbliższym czasie powstaniekolejnych kilka kilometrów.
Teraz, gdy w Olsztynie budowane są odpodstaw 3 linie tramwajowe, co wiąże się z dużymi utrudnieniami wruchu, wielu Olsztynian dojeżdża do szkół czy do pracy rowerami,rezygnując z samochodów. (PAP)
„