Rowerowe bezpieczeństwo w Warszawie 2011-2013
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze w ramach projektu „Miasta dla ludzi”przygotowuje nowy raport na temat bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów –przede wszystkim w Warszawie. Wnioski z badań będą przekazywane na bieżąco, jeszcze przed publikacją całości.Na początek przystąpiono do analizy zdarzeń z udziałem rowerzystów. Na podstawie danych o ponad 1500 wypadkach i kolizjach z udziałem rowerzystów, do których doszło w Warszawie od 1 stycznia 2011 roku do 31 grudnia 2013 roku, analizowano miejsca, uczestników, przyczyny i skutki typowych zdarzeń. A oto kluczowe fakty:
– W latach 2011-2013 na ulicach Warszawy odnotowano 1526 zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów, w tym 351 wypadków i 1175 kolizji, z udziałem łącznie 1580 rowerzystów.
– Wypadki z udziałem rowerzystów stanowiły prawie 11% ogółu wypadków drogowych, co kilkukrotnie przekracza udział rowerów w ogóle podróży w Warszawie (według szacunków z Warszawskiego Pomiaru Ruchu Rowerowego 2014 –około 2%).
– W wyniku tych wypadków zginęło 10 osób, zaś 357 zostało rannych. Należy odnotować spadek liczby zabitych, która w latach 2004-2006 wyniosła 24 osoby.
– Zdecydowana większość wypadków i kolizji z udziałem rowerzystów ma miejsce za dnia (83,5%). Również w zestawieniu z natężeniami ruchu rowerowego nie widać zwiększonej liczby wypadków w nocy.
– Od poniedziałku do piątku zdarzenia z udziałem rowerzystów są dwa razy częstsze niż w soboty i niedziele.
– Zdecydowana większość (77,4%) zdarzeń z udziałem rowerzystów to zderzenia boczne pojazdów.
– Najczęstszą przyczyną jest nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu przez kierowcę samochodu (32%). Następnymi są nieprawidłowe przejeżdżanie przez rowerzystów przejść dla pieszych (9%) oraz nieprawidłowe przejeżdżanie przez kierowcę przez przejazd rowerowy (6%).
– Do 500 zdarzeń doszło na skrzyżowaniach z działającą sygnalizacją świetlną (32,8% ogółu zdarzeń). Jedynie 68 tych zdarzeń spowodowane było wjechaniem na czerwonym świetle.
– Ulice wyposażone w wydzielone drogi dla rowerów przodują w liczbie zdarzeń. Najwięcej zdarzeń miało miejsce na ul. Puławskiej, Al. Jerozolimskich, ul. Górczewskiej, ul. Sobieskiego i al. Komisji Edukacji Narodowej, z których każda w części lub całości posiada wydzieloną drogę dla rowerów.
– Najwięcej zdarzeń z udziałem rowerzystów odnotowano w Śródmieściu (261) oraz na Mokotowie (247). Wypadki śmiertelne miały miejsce w 8 różnych dzielnicach. W żadnym miejscu nie doszło do dwóch wypadków śmiertelnych. Z kolei najwięcej osób doznało obrażeń na Mokotowie (49), w Śródmieściu (45), na Ursynowie (39), na Ochocie (35) i Woli (31).
– Oprócz opisanej już ul. Popularnej do najbardziej niebezpiecznych miejsc należą: ul. Batorego (17 zdarzeń), skrzyżowanie ul. Sobieskiego z al. Witosa (11 zdarzeń, w tym wypadek śmiertelny), skrzyżowanie ul. Puławskiej z ul. Zawrat (8 zdarzeń), rondo de Gaulle’a (8 zdarzeń), skrzyżowanie al. Rodowicza „Anody”z ul. Ciszewskiego (7 zdarzeń), skrzyżowanie ul. Górczewskiej z al. Prymasa Tysiąclecia (7 zdarzeń).
Pełen raport dotyczący zdarzeń z udziałem rowerzystów ukaże się już wkrótce. Do końca roku powstanie także analogiczny raport dotyczący zdarzeń z udziałem pieszych.Natomiast już 11 listopada odbędzie się organizowany przez Mokotowską Grupę Rowerową przejazd rowerowy po najbardziej niebezpiecznych miejscach na Mokotowie. Do udziału w nim Zielone Mazowsze zaprasza szczególnie kandydatów uczestniczących w wyborach samorządowych. Dalsze informacje TUTAJ