Warszawa: Projekt usprawnienia ruchu pieszego i rowerowego na Ochocie

infobike
03.05.2014 17:27

P {}

Od redakcji Zielonego Mazowsza

Trwa weryfikacja formalna projektów do budżetu partycypacyjnego. Przedstawiamy projekt, którego część (przejście i przejazd przez Raszyńską) w ramach tego procesu Zarząd Dróg Miejskich zaopiniował negatywnie, nie podając jednak żadnego konkretnego uzasadnienia (w skrócie: to bardzo niebezpieczny pomysł i w dodatku mi się nie podoba). W poniedziałek ochocki zespół ds. budżetu partycypacyjnego odesłał wniosek do ponownego rozpatrzenia zwracając uwagę, że zgodnie z zarządzeniem, które precyzuje kryteria oceny formalnej, opinia ZDM nie zawiera podstaw do odrzucenia wniosku –pisze Joanna Kędziora z Zielonego Mazowsza

zielone_mazowsze_logo.

Usprawnienie ruchu pieszego i rowerowego na Ochocie

Projekt pozwoli wygodnie i bezpiecznie poruszać się na rowerze po Starej Ochocie, bez przeszkadzania pieszym i konieczności korzystania z ruchliwych ulic (Grójecka, Kopińska czy Wawelska). Umożliwi rowerzystom ominięcie odcinków, gdzie ze względu na buspasy powinni jechać środkowym pasem. Pozwoli przedostać się przez Raszyńską i Wawelską, zarówno rowerzystom jak i pieszym.

Lokalizacja: obszar ograniczony ulicami: Al. Jerozolimskie, Grzymały, Kopińską, Wawelską i Raszyńską.

Projektodawca: Joanna Kędziora.

Propozycja projektu ma charakter ogólnodzielnicowy.

Opis

Projekt polegać będzie na stworzenie tras dla pieszych i rowerzystów alternatywnych względem najbardziej ruchliwych ulic (Raszyńskiej, Grójeckiej, Grzymały, Wawelskiej, Alej Jerozolimskich) poprzez:

– udostępnienie wybranych jednokierunkowych ulic dla ruchu rowerowego w obu kierunkach: Tarczyńskiej (odc. Daleka – Raszyńska), Mochnackiego, Mianowskiego, Pługa, które wraz z dwukierunkową ulicą Asnyka stworzą rowerową alternatywę dla Grójeckiej i Raszyńskiej, Spiskiej, Barskiej (odc. Białobrzeska – Grójecka), Słupeckiej i Sękocińskiej, które stworzą alternatywne trasy dla Grzymały/Kopińskiej, Jerozolimskich i Niemcewicza,

– wytyczenie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przez Raszyńską, co pozwoli kontynuować podróż Koszykową, bez korzystania z al. Jerozolimskich,

– wytyczeniu przejazdu rowerowego przez ul. Wawelską równoległego do istniejącego przejścia dla pieszych łączącego ulice Korzeniowskiego i Marii Skłodowskiej-Curie, co pozwoli kontynuować podróż bez korzystania z Grójeckiej,

– wytyczenia drogi dla rowerów łączącej ul. Barską z ul. Szczęśliwicką wraz z przejazdem rowerowym przez ul. Szczęśliwicką (wspólna sygnalizacja dla przejazdu i przejścia dla pieszych).

Projekt będzie spójny z już zaprojektowanym i planowanym do wdrożenia w bieżącym roku pasem rowerowym na Raszyńskiej, który ma zaczynać się właśnie od Tarczyńskiej, jak też istniejącym pasem rowerowym na Koszykowej.

Wytyczenie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przez Raszyńską umożliwi poruszanie się pieszych i rowerzystów w ciągu ulic Tarczyńska – Koszykowa bez konieczności nadkładania drogi przez plac Zawiszy.

Realizacja projektu wymagać będzie uzupełnienia oznakowania pionowego i poziomego. Należy uzupełnić oznakowanie pionowe o tabliczki nie dotyczy rowerów oraz wytyczyć przejazdy przez Raszyńską / Koszykową, Wawelską i Szczęśliwicką. Należy też zamienić tabliczkę na wjeździe na wąską ulicę osiedlową, jaką jest Tarczyńska, ze strefy 50 na strefę 30 i zamontować wyspowy próg spowalniający na wysokości wyjazdu spod hotelu Sobieski, gdzie przechodzą piesi idący wzdłuż Raszyńskiej.

Projekt pozwoli uzyskać efekt wartości dodanej z już zrealizowanymi i przygotowywanymi do realizacji działaniami w zakresie wytyczania pasów dla rowerów, co spotkało się z poparciem Pełnomocnika Prezydenta m. st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.

Uzasadnienie

Obecnie rowerzyści zmuszeni są korzystać z ruchliwych ulic, na których rzadko przestrzegane są ograniczenia dotyczące prędkości, przez co są one nieprzyjazne zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów. Na mniejszych ulicach jednokierunkowych z kolei rowerzyści muszą w jednym kierunku poruszać się po chodniku, co jest niewygodne zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów. Przy Raszyńskiej, trzeba nadłożyć 200 m przy przejściu z Tarczyńskiej do Koszykowej, a na Grójeckiej i w Al. Jerozolimskich rowerzyści muszą jechać środkowym pasem. Projekt pozwoli rozwiązać wszystkie te problemy, skracając drogę pieszym i umożliwiając rowerzystom ominięcie ulic głównych i korzystanie ze znacznie bardziej przyjaznych dla niezmotoryzowanych ulic lokalnych.

Wstępny kosztorys

Projekt organizacji ruchu: 2,2 km * 30000 zł

Zmiana oznakowania pionowego (21 x tabliczki 'nie dotyczy rowerów’, 8 x przejście dla pieszych z przejazdem rowerowym, ograniczenie prędkości do 30 km/h na Tarczyńskiej): 2000 zł

Zmiana oznakowania poziomego: przejście dla pieszych i sześć przejazdów dla rowerzystów: 2500 zł

Utwardzenie wysepki między jezdniami ul. Raszyńskiej: 10 m2 nawierzchni z płyt betonowych: 500 zł

Zmiana oznakowania poziomego: 200 m pasa dla rowerów na Tarczyńskiej: 5000 zł

Wyspowy próg spowalniający na wjeździe na Tarczyńską: 3000 zł

Wydzielona droga dla rowerów łącząca ul. Barską ze Szczęśliwicką (nawierzchnia asfaltowa, 25 mb): 12500 zł

Całkowity koszt projektu: 91500 zł

Załączniki


Lokalizacja proponowanych usprawnień (źródło podkładu: Google Maps).

Skrzyżowanie Raszyńska / Tarczyńska / Koszykowa.