Szczecin: powstaną nowe pasy rowerowe

infobike
11.04.2014 15:13

Wkrótce w Centrum Szczecina w ciągu al. Piastów, al. Piłsudskiego oraz ul. Rayskiego powstanie 3,5 km nowych pasów ruchu rowerowego. Dzięki temu poruszanie się rowerem po mieście będzie znacznie łatwiejsze oraz przyjemniejsze –informuje Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie

logo_zditm_760 

Założenia do projektu zostały przedstawione podczas środowej konferencji prasowej w szczecińskim magistracie. Aktualnie w Szczecinie znajduje się 98 km dróg dla rowerów. Tylko 3 km to wyznaczone na jezdni pasy rowerowe i kontrapasy, które są dodatkowo rozproszone w centrum miasta jak i na jego obrzeżach.

Wytyczenie nowych pasów dla rowerów, pozwoli na ujednolicenie i stworzenie spójnego układu połączeń rowerowych w Szczecinie. Nowe pasy dla rowerów, ponadto będą wpisywały się w planowaną budowę dróg rowerowych w ciągu ul. Ku Słońcu, al. Niepodległości, al. Wyzwolenia, oraz pl. Żołnierza Polskiego oraz we wprowadzany System Szczecińskiego Roweru Miejskiego.

Dzięki temu projektowi uspójnimy sposób poruszania się rowerem po mieście –powiedział w czasie konferencji prezydent Piotr Krzystek –Mamy nadzieję że stworzymy dzięki temu przyjazną przestrzeń dla każdego rowerzysty.

Ogólny opis proponowanej zmiany organizacji ruchu:

ul. Rayskiego

W ciągu ul. Rayskiego, planuje się wyznaczenie pasa rowerowego po północnej stronie jezdni o szerokości 1,5metra, umożliwiającego łatwiejsze skomunikowanie się z pl. Grunwaldzkim.

Ponadto, z uwagi na kolizyjność skrzyżowania ul. Mazurskiej z ul. Rayskiego planuje się budowę skrzyżowania o ruchu okrężnym tzw. „minironda”z przejezdną wyspą centralną.

al. Piłsudskiego

Na odcinku od pl. Grunwaldzkiego (poprzez pl. Odrodzenia) do pl. Szarych Szeregów zostaną wyznaczone dwa pasy ruchu ogólnego o szerokości po 3,0 metra, pas rowerowy o szerokości 1,5 metra oraz pas postojowy na jezdni o szerokości 2,5 metra, umożliwiający równoległy postój całego pojazdu na jezdni.

Na odcinku od pl. Szarych Szeregów do pl. Grunwaldzkiego planuje się wyznaczenie dwóch pasów ruchu o szerokości 3,0 metra, pasa rowerowego o szerokości 1,5metra oraz pasa postojowego umożliwiającego równoległy postój pojazdów częściowo na jezdni i chodniku.

Celem umożliwienia płynniejszego wjazdu na ronda, projekt przewiduje wprowadzenie trzech pasów ruchu ogólnego bezpośrednio przed skrzyżowaniami.

al. Piastów

Na odcinku od ul. Jagiellońskiej do pl. Kościuszki planuje się wyznaczenie dwóch pasów ruchu ogólnego o szerokości po 3,0 metra, pasa rowerowego o szerokości 1,5metra oraz pasa postojowego na jezdni o szerokości 2,5 metra umożliwiającego równoległy postój całego pojazdu na jezdni.

Na odcinku od pl. Kościuszki do Jagiellońskiej wyznaczone zostaną dwa pasy ruchu o szerokości 3,0metra, pas rowerowy o szerokości 1,5 metra, oraz pas postojowy umożliwiający równoległy postój pojazdów częściowo na jezdni i chodniku.

Na odcinku od ul. Jagiellońskiej do pl. Szarych Szeregów postój pojazdów będzie możliwy w całości na pasie postojowym zlokalizowanym na jezdni.

Na odcinku od pl. Kościuszki w kierunku ul. Mieszka I wyznaczone zostaną dwa pasy ruchu ogólnego o szerokości po 3,0 metra, pas rowerowy o szerokości 1,5 metra oraz pas postojowy na jezdni o szerokości 2,5 metra umożliwiający równoległy postój całego pojazdu na jezdni.

Na odcinku od ul. Narutowicza do pl. Kościuszki powstaną dwa pasy ruchu o szerokości 3,0 metra , pas rowerowy o szerokości 1,5metra oraz pas postojowy umożliwiający równoległy postój pojazdów częściowo na jezdni i chodniku.

Celem umożliwienia płynniejszego wjazdu na skrzyżowania projekt przewiduje wprowadzenie trzech pasów ruchu ogólnego bezpośrednio przed skrzyżowaniami.
Łącznie tylko w tym zakresie powstanie 3,5 km nowych pasów rowerowych czyli więcej niż dzisiaj mamy ogólnie. Dodając do tego planowane pasy rowerowe w ciągu ul. Łukasińskiego i Jagiellońskiej, łącznie w tym roku powstać może 5 km pasów i kontrapasów rowerowych.

Projekt przewiduje również korektę lokalizacji przystanków komunikacji miejskiej oraz wyznaczenie miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych. Co więcej, zmienione zostanie również oznakowanie pionowe oraz poziome.

Dzięki wprowadzonym zmianom powstanie zalążek spójnych sieci tras rowerowych w centrum miasta. Rowerzyści będą mogli łatwiej oraz bezpieczniej przemieszczać się pomiędzy poszczególnymi stacjami Szczecińskiego Roweru Miejskiego. Uporządkowane zostaną również sprawy związane z ruchem drogowym tj. parkowanie i bezpieczeństwo pieszych.

Udogodnienia dla rowerzystów sprawią, że większość osób będzie zachęcona do korzystania z omawianego środka transportu, co może wpłynąć na zmniejszenie ruchu pojazdów w centrum i korkowania się miasta.