Warszawa: Śródmieście – kontrapasy dla rowerów, przejścia dla pieszych
Po Ursynowie [zobacz >>>] i Pradze Północ [zobacz >>>] przyszła pora na Śródmieście. W miniony czwartek – 13 lutego – złożyliśmy dwa wnioski do budżetu partycypacyjnego w tej dzielnicy. Jeden to 13 starannie wytypowanych odcinków ulic jednokierunkowych, gdzie przydałoby się dopuszczenie ruchu rowerów 'pod prąd’. Drugi to odtworzenie pewnego zlikwidowanego 13 (no dobra, prawie 14) lat temu przejścia dla pieszych w nowej, bezpieczniejszej formule piszą Aleksander Buczyński i Maciej Sulmicki z Zielonego MazowszaP {}
Kontrapasy dla rowerów w Śródmieściu
Dopuszczenie ruchu rowerów 'pod prąd’ na 11 ulicach lokalnych (razem ok. 4 km) dla ułatwienia poruszania się po Śródmieściu rowerem z pominięciem najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych ulic. Wytypowano odcinki o największym znaczeniu dla ruchu rowerowego, a jednocześnie nie wymagające kosztownych inwestycji.
[Proponujemy np. wydłużenie istniejącego od 2006 r. kontrapasa na Oboźnej [zobacz >>>] – w jedną stronę do Kopernika, a w drugą do Browarnej].
Projektodawca: Aleksander Buczyński.
Złożone: 2014.02.13.
Opis
Projekt polega na dopuszczeniu ruchu rowerów 'pod prąd’ na odcinkach 11 ulic lokalnych w dzielnicy Śródmieście o łącznej długości ok. 4 km. Po konsultacjach z Pełnomocnikiem Prezydenta ds. komunikacji rowerowej, dyskusji i ankiecie internetowej wytypowano odcinki, które mają największe znaczenie dla ruchu rowerowego, a jednocześnie nie wymagają ingerencji w sygnalizację świetlną, ani innych kosztownych inwestycji.
– Zakroczymska od Wójtowskiej do Franciszkańskiej – 180 m;
– Podwale od Kilińskiego do Senatorskiej – 350 m (dalej zalegalizowanie przejazdu rowerzystów przez plac Zamkowy do Krakowskiego Przedmieścia);
– Oboźna od Kopernika do Sewerynów – 100 m – i od Dynasy do Browarnej (przedłużenie istniejącego kontrapasa) – 170 m;
– Widok od Marszałkowskiej do Kruczej – 330 m;
– Nowogrodzka od Chałubińskiego do Emilii Plater – 220 m – i od Poznańskiej do Emilii Plater – 300 m;
– Emilii Plater od Koszykowej do Nowogrodzkiej – 540 m;
– Poznańska od Wspólnej do al. Jerozolimskich – 300 m;
– Hoża od Poznańskiej do Chałubińskiego – 520 m;
– Mokotowska od Pięknej do placu 3 Krzyży (przed placem wyprowadzenie na chodnik do istniejącego przejazdu przez al. Ujazdowskie) – 490 m;
– Polna od projektowanej ścieżki w Waryńskiego do Jaworzyńskiej – 100 m;
– Koszykowa od Mokotowskiej do placu na Rozdrożu (do projektowanego przejazdu obok przejścia dla pieszych po północnej stronie placu) – 360 m.
Uzupełnieniem kontrapasów w Hożej i Poznańskiej powinno być dopuszczenie ruchu rowerów na kontrapasie dla karetek.
W zależności od lokalizacji, szerokości jezdni, natężenia i prędkości ruchu samochodowego możliwe jest wyznaczenie kontrapasów oznakowaniem zarówno poziomym jak i pionowym lub dopuszczenie ruchu pod prąd tylko oznakowaniem pionowym [zobacz >>>].
Uzasadnienie
Projekt ułatwi poruszanie się po Śródmieściu rowerem z pominięciem najbardziej ruchliwych i niebezpiecznych ulic. Poprawi dostępność Śródmieścia i bezpieczeństwo ruchu. Służyć będzie zarówno mieszkańcom jak i dojeżdżającym do Śródmieścia.
Jazda 'pod prąd’ Nowogrodzką lub Widok jest bezpieczniejsza niż 'z prądem’ w al. Jerozolimskich. W miastach Niemiec, Holandii, Belgii [zobacz >>>] czy Francji większość ulic jednokierunkowych jest dwukierunkowa dla rowerzystów – np. w Brukseli [zobacz >>>] 80%. Również w wielu miastach polskich[zobacz >>>] [zobacz >>>] tabliczka 'nie dotyczy rowerów’ to normalny widok pod znakami zakazu wjazdu – w Gdańsku takie rozwiązanie jest już na 100 ulicach. Najwyższy czas, by szerzej zastosować tę organizację ruchu także w Warszawie!
Kosztorys
– dopuszczenie ruchu rowerów pod prąd na 4 km ulic (w tym projekty organizacji ruchu, oznakowanie pionowe i ewentualnie poziome) – ok. 360 tys. zł
Załączniki
Mapa lokalizacji proponowanych kontrapasów.
Zestawienie długości proponowanych kontrapasów.
Ulica | od | do | długość [m] | uwagi |
---|---|---|---|---|
Zakroczymska | Wójtowska | Franciszkańska | 180 | |
Podwale | Kilińskiego | Senatorska | 350 | dalej zalegalizowanie przejazdu rowerzystów przez plac Zamkowy do Krakowskiego Przedmieścia; |
Oboźna | Kopernika | Sewerynów | 100 | |
Oboźna | Dynasy | Browarna | 170 | |
Widok | Marszałkowska | Krucza | 330 | na końcu skręt w prawo w Kruczą |
Nowogrodzka | Chałubińskiego | Emilii Plater | 220 | |
Nowogrodzka | Poznańska | Emilii Plater | 300 | |
Emilii Plater | Koszykowa | Nowogrodzka | 540 | |
Poznańska | Wspólna | al. Jerozolimskie | 300 | od Hożej do Wspólnej istniejący kontrapas dla karetek |
Hoża | Poznańska | Chałubińskiego | 520 | od Marszałkowskiej do Poznańskiej istniejący kontrapas dla karetek |
Polna | Waryńskiego | Jaworzyńska | 100 | początek dowiązany do projektowanej ścieżki w ul. Waryńskiego |
Mokotowska | Piękna | pl. 3 Krzyży | 490 | przez placem wyprowadzenie na chodnik do istniejącego przejazdu dla rowerzystów przez al. Ujazdowskie |
Koszykowa | Mokotowska | pl. Na Rozdrożu | 360 | zakończenie dowiązane do projektowanego przejazdu dla rowerzystów po północnej stronie placu na Rozdrożu |
Razem | 3960 |
Odtworzenie przejścia dla pieszych przez al. Solidarności przy ul. Orlej
Odtworzenie zlikwidowanego w 2000 roku przejścia dla pieszych przez al. Solidarności na wysokości ul. Orlej z wykonaniem azylów pomiędzy torowiskiem a jezdniami. Azyle, których brakowało przed likwidacją przejścia, pozwolą pieszemu na bezpieczne zatrzymanie i pokonywanie przejścia 'na raty’.
Projektodawca: Maciej Sulmicki.
Złożone: 2014.02.13.
Opis
Projekt polega na odtworzeniu zlikwidowanego w 2000 roku [zobacz >>>] przejścia dla pieszych przez al. Solidarności na wysokości ul. Orlej. Pozwoli to na poprawę dostępności, umożliwiając przekraczanie jezdni bez pokonywania dodatkowych 500 m. Zgodnie z współczesnymi tendencjami urbanistycznymi ruch pieszy w śródmieściu należy ułatwiać.
Aby zapewnić bezpieczeństwo, należy wykonać pomiędzy torowiskiem a jezdniami azyle, których brakowało przed likwidacją przejścia. Umożliwią one pieszemu bezpieczne zatrzymanie między jezdniami i pokonywanie przejścia 'na raty’ Wymagać to będzie zwężenia jezdni z 3 do 2 pasów ruchu w każdym z kierunków, ale obecnie al. Solidarności nie pełni już roli tranzytowej – dla obsługi tranzytu wybudowano trasę S-8, a dalej na wschód al. Solidarności zwężono do 1 pasa dla samochodów. Po wykonaniu azylów i zwężeniu jezdni przejście będzie bezpieczne nawet bez sygnalizacji świetlnej.
Dzięki rezygnacji z jednego pasa ruchu możliwe jest też przeniesienie na sąsiadującym odcinku parkowania z chodników na pas postojowy na jezdni. Poprawi to warunki ruchu pieszego również wzdłuż al. Solidarności bez likwidacji miejsc postojowych, umożliwi odtworzenie szpaleru drzew, zwiększy atrakcyjność sklepów i usług.
Jeśli budowa azylów na przejściu kolidowałaby z wjazdem na pas autobusowo-tramwajowy, można je zlokalizować na przedłużeniu ul. Karmelickiej.
Uzasadnienie
Projekt poprawi warunki ruchu pieszego w Śródmieściu, co jest zgodne ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy. Np. zadanie 7 Strategii obejmuje wyznaczanie nowych naziemnych przejść dla pieszych. Odległość między kolejnymi przejściami przez al. Solidarności wynosi tutaj ponad 500 m. Mimo, że przejście zlikwidowano 14 lat temu, wciąż widać osoby przebiegające w tym miejscu przez jezdnię nielegalnie, co świadczy o potrzebie umożliwienia bezpiecznego przekraczania jezdni między skrzyżowaniami. Realizacja projektu poprawi warunki życia mieszkańców Śródmieścia, poprawiając warunki ruchu pieszych i umożliwiając odtworzenie miejskiego, alejowego charakteru alei Solidarności.
Wstępny kosztorys
– Budowa azylów dla pieszych między jezdniami a torowiskiem – 2×10 tys. zł;
– Zmiana organizacji ruchu (korekta układu pasów ruchu) na odcinku ok. 300 m – 20 tys. zł.
Całkowity koszt projektu: 30000 zł
Załączniki
Ilustracja do projektu [odtworzenia przejścia dla pieszych przez al. Solidarności przy ul. Orlej].