Tczewskie badania rowerowe cz.1
Normal021falsefalsefalseMicrosoftInternetExplorer4
Stowarzyszenie „Rowerowy Tczew”pragnie w serii dwóch artykułów udostępnić wyniki badań i analiz, związanych z miejską infrastrukturą rowerową oraz tczewskimi rowerzystami. Pierwszy prezentowany materiał powstał na zamówienie Urzędu Miasta w Tczewie w ramach programu Central MeetBike. Autorem jest Biuro TRAFIK z Gdańska. W niniejszej prezentacji dokonaliśmy wyboru najważniejszych zagadnień z tej tematyki, dlatego nasz artykuł nie jest dosłownym cytowaniem oryginalnego materiału –informuje Rowerowy Tczew
Kluczowe obiekty w Tczewie
czyli cele potencjalnej codziennej komunikacji rowerowej mieszkańców. Są to miejsca pracy, szkoły, sklepy, węzły komunikacyjne, urzędy itp. Wiedza, gdzie się znajdują w/w obiekty ma wpływ na rozważania, gdzie należy tworzyć ścieżki rowerowe.
Na poniższych rysunkach przedstawiono lokalizację obiektów (celów komunikacyjnych) w poszczególnych dzielnicach miasta. Przedstawiono rozmieszczenie szkół, przy czym w badaniach założono, iż komunikacja rowerowa jest możliwa do realizowania od wieku gimnazjalnego. Zlokalizowano 3 gimnazja i 7 szkół ponadgimnazjalnych. Znaczna część szkół zlokalizowana jest po wschodniej stronie drogi krajowej nr 91. Największe zagęszczenie szkół występuje w okolicach centrum miasta.
Obiekty handlowe zlokalizowane w mieście Tczewie przedstawiono na następnym rysunku. Znaczna większość wszystkich obiektów handlowych znajduje się w środkowo –północnej części miasta.
Najważniejsze urzędy przedstawiono poniżej. Większość najważniejszych urzędów znajduje się w centrum miasta Tczewa.
Zakłady przemysłowe oraz węzeł transportowy przedstawiono na następnym rysunku. Znaczna większość dużych zakładów przemysłowych zlokalizowana jest na obrzeżach miasta. Węzeł transportowy znajduje się w centrum miasta.
Jak widać z wyżej zamieszczonych mapek –w Tczewie trudno wyodrębnić jednoznaczne centrum, które byłoby codziennym miejscem docelowym podroży komunikacyjnych. Miejsca są rozproszone, zatem ruch do nich również jest rozproszony i odbywa się w skali całego miasta.
BADANIA ANKIETOWE
W roku 2012 przeprowadzono uproszczone badania ankietowe internetowe oraz w niektórych szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz w jednej firmie. W ankiecie zadano siedem pytań w taki sposób, aby otrzymać możliwie najwięcej informacji w zakresie więźby podróży rowerem. Pytania dotyczyły zarówno zachowań na istniejącej infrastrukturze rowerowej, a także, potrzeb mieszkańców.
Odpowiedzi ankietowe – sposób wykorzystania rowerów
Spośród 1747 odpowiedzi respondenci odpowiedzieli w 1204 przypadkach, że rower wykorzystują do celów rekreacji. Daje to prawie 70 % ankietowanych. 18.3 % ankietowanych, czyli 322 odpowiedzi wskazały na wykorzystanie roweru w dojazdach codziennych. Jednocześnie 221 ankietowanych (11,7%) odpowiedziało, że nie jeździ na rowerze.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Miejsce zamieszkania respondentów
Respondenci mieli wskazać w jakiej dzielnicy mieszkają, wykorzystując wskazany podział miasta na dzielnice. Szacunkowy podział dzielnic Tczewa przedstawiono na rysunku poniżej.
Najwięcej (409) ankietowanych zamieszkuje dzielnicę Suchostrzygi + Prątnica. Jest to udział sięgający 23.4 % wszystkich ankietowanych. Stare Miasto jako miejsce zamieszkania wskazało 215 osób (12.3 %), Nowe Miasto wskazało 167 osób (9,6%), Oś. Czyżykowo 198 ankietowanych (11.3 %). 198 osób (11.3 %) nie podało miejsca zamieszkania. 30 osób (1.7 %) wskazało inne miejscowości poza Tczewem jako miejsce zamieszkania.
Na rysunku poniższym wskazano wykres z ilością mieszkańców w podziale na dzielnice.
Natomiast na następnym rysunku zestawiono udział ilości ankiet z poszczególnych dzielnic do udziału mieszkańców dzielnic do wszystkich mieszkańców Tczewa. Wykres ten przedstawia proporcje stanowiące o jakości badanej próby.
Miejsce pracy oraz nauki respondentów
Najwięcej osób pracujących lub uczących się wskazało dzielnicę Suchostrzygi plus Prątnica oraz Czyżykowo. Odpowiednie 398 osób (22.8 %) i 381 (21.8 %), jako miejsce pracy lub nauki 297 osób (17 %) wskazały Nowe Miasto. Najmniej (poniżej 1%) osób wskazało dzielnice: Strzelnica, Witosa, Staszica, Zatorze jako miejsce pracy lub nauki. Na rys. poniżej zestawiono na wykresie ilość osób wskazujących poszczególne dzielnice jako miejsce aktywności zawodowej.
Podróże: źródłowo <–>celowe
I wreszcie dochodzimy do najważniejszego i najciekawszego problemu, jakim jest ustalenie głównych szlaków podróży komunikacyjnych w Tczewie.
Ankietowani mieli za zadanie wskazać trzy pary dzielnic, pomiędzy którymi najczęściej się poruszają lub chcieliby poruszać się rowerem. Pozwoliło to zbudować więźbę podróży ze wskazaniem najsilniejszych potrzeb powiązania dzielnic ciągami dróg rowerowych.
Na podstawie otrzymanych wyników obliczono, że największy popyt na podróże występuje pomiędzy dzielnicami:
- Suchostrzygi –Stare Miasto –357 podróży,
- Suchostrzygi –Czyżykowo –321podroży,
- Suchostrzygi –Bajowe, Piotrowo–235 podróży,
- Suchostrzygi –Nowe Miasto –235 podróży,
- Stare Miasto –Nowe Miasto –231 podróży,
- Stare Miasto –Czyżykowo –231podróży.
Wynik, jaki otrzymano w postaci wewnętrznej więźby podróży, jest kluczowy w planowaniu infrastruktury, gdyż w postaci liczbowej i graficznej możemy stwierdzić, gdzie występuje największe zapotrzebowanie na podróży oraz co za tym idzie, na infrastrukturę.
/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”font-size:10.0pt;”Times New Roman”}