Rowerowy 2013, rowerowy 2014…

infobike
02.01.2014 12:14

P {}H2 {}H2.cjk {„SimSun”}H2.ctl {„Lucida Sans”}A:link {}

Co się działo rowerowego w mijającym roku? Wbrew pozorom – całkiem sporo. I sporo może wyniknąć z tego już w 2014 roku. Przypominamy najważniejsze fakty i daty –pisze Marcin Hyła z ogólnopolskiej sieci Miasta dla rowerów

miasta_dla_rowerow

28.01.2013 Minister Transportu ogłosił wstępną wersję Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i poddał ją konsultacjom społecznym. Dokument idzie w bardzo dobrym kierunku i jest zbieżny w wielu miejscach z oczekiwaniami Miast Dla Rowerów. Pisaliśmy o tym tutaj

  • 09.06. 2013 w całej Polsce głośno domagaliśmy się nowelizacji rozporządzeń. Pisaliśmy o tym tutaj. Hasło 'Śluzy malować, zalegalizować’ brzmiało donośnie i… patrz 04.10.2013 🙂

  • 07.08.2013 Prezydent Bronisław Komorowski skierował do Sejmu projekt nowelizacji ustawy Prawo Wodne, zakładający dopuszczenie ruchu rowerów na wałach przeciwpowodziowych. Donosiły o tym szeroko media. To ważny krok w stronę rozwoju turystyki rowerowej w Polsce. Kolejny krok nastąpił już tydzień później.

W roku 2013 trwały również w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego (obecnieMinisterstwo Infrastruktury i Rozwoju) prace nad Krajową Polityką Miejską. Niestety, nie mamy żadnych konkretnych informacji w tym zakresie. Nie wiemy też jeszcze, jak kształtowało się bezpieczeństwo rowerzystów w 2013 roku. Dane o wypadkach i kolizjach rowerzystów za mijający rok zwykle są upubliczniane na wiosnę kolejnego roku.

Co z tego wszystkiego wynika?

Po pierwsze – jest spora (większa niż kiedykolwiek!) szansa, że niezbędna nowelizacja rozporządzeń wejdzie w życie w 2014. Zarządcy dróg stracą szereg argumentów którymi tłumaczyli 'niedasizm’, publiczne pieniądze będą wydawane efektywniej, a organizacja ruchu będzie mogła stać się dla rowerzystów bezpieczniejsza i wygodniejsza.

Po drugie – w wyniku połączenia dwóch kluczowych z punktu widzenia ruchu rowerowego ministerstw (transportu i rozwoju regionalnego) i powołania pełnomocnika do spraw rozwoju ruchu rowerowego powstaje szansa na kreowanie rzeczywistej polityki rowerowej państwa. Rzeczywistej, zatem obejmującej i konieczne zmiany prawne, organizacyjne oraz finansowanie.

Po trzecie – nowelizacja rozporządzeń jest szansą, ale też wyzwaniem. Konieczna będzie szeroko zakrojona kampania edukacyjna, skierowana do zarządców dróg. Dostaną oni bowiem nowe narzędzie – ale muszą również otrzymać wiedzę, jak z tego narzędzia korzystać. Wiedza ta powinna trafić również do lokalnych organizacji rowerowych, walczących o lepsze warunki poruszania się rowerem po drogach.

Wykorzystania tych szans w 2014 roku życzy wszystkim rowerzystom zarząd stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów. Niech się kręci!