Rowerowy 2013, rowerowy 2014…
P {}H2 {}H2.cjk {„SimSun”}H2.ctl {„Lucida Sans”}A:link {}
Co się działo rowerowego w mijającym roku? Wbrew pozorom – całkiem sporo. I sporo może wyniknąć z tego już w 2014 roku. Przypominamy najważniejsze fakty i daty –pisze Marcin Hyła z ogólnopolskiej sieci Miasta dla rowerów
28.01.2013 Minister Transportu ogłosił wstępną wersję Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i poddał ją konsultacjom społecznym. Dokument idzie w bardzo dobrym kierunku i jest zbieżny w wielu miejscach z oczekiwaniami Miast Dla Rowerów. Pisaliśmy o tym tutaj.
-
09.06. 2013 w całej Polsce głośno domagaliśmy się nowelizacji rozporządzeń. Pisaliśmy o tym tutaj. Hasło 'Śluzy malować, zalegalizować’ brzmiało donośnie i… patrz 04.10.2013 🙂
-
07.08.2013 Prezydent Bronisław Komorowski skierował do Sejmu projekt nowelizacji ustawy Prawo Wodne, zakładający dopuszczenie ruchu rowerów na wałach przeciwpowodziowych. Donosiły o tym szeroko media. To ważny krok w stronę rozwoju turystyki rowerowej w Polsce. Kolejny krok nastąpił już tydzień później.
-
14.08.2013 weszła w życie nowelizacja rozporządzeń w sprawie znaków i sygnałów drogowych oraz w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Nowe, dodatkowe znaki turystycznych szlaków rowerowych są dużo lepiej widoczne, precyzyjne i można je również stosować jako oznakowanie poziome. To realizacja jednego z postulatów Miast Dla Rowerów. Niestety, wciąż nie ma jednolitego systemu numeracji szlaków rowerowych. 'Stare’ znaki szlaków pozostają bez zmian i nadal mogą być stosowane. Pisaliśmy o tym tutaj.
-
04.10.2013 Minister transportu Sławomir Nowak powołuje pełnomocnika ds. rozwoju ruchu rowerowego. To historyczny moment. Nigdy dotąd ministerstwo właściwe do spraw transportu (ani żadne inne) nie zajmowało się rowerami. Pełnomocnik ma za zadanie przygotować pilną nowelizację rozporządzeń do znowelizowanej w 2011 roku ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Pisaliśmy o tym tutaj. Teraz potwierdzamy: prace trwają i zmierzają w dobrym kierunku (patrz też tutaj).
-
30.11.2013 Od tego dnia wprowadzanie rowerów na dworce (perony, hole, tunele) jest legalne, nawet jeśli rower nie jest przeznaczony do przewozu pociągiem, co dopuszcza nowelizacja rozporządzenia w w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących na obszarze kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych. Straż Ochrony Kolei ma mniej pretekstów do wystawiania mandatów, a np. kurierzy rowerowi mogą legalnie wykonywać swoją pracę nadając i wysyłając przesyłki konduktorskie. To realizacja jednego z postulatów Miast Dla Rowerów. Pisaliśmy to tymtutaj.
-
09.11.2013 Tego dnia weszła w życie nowelizacja Kodeksu Karnego i Kodeksu Wykroczeń, zgodnie z którą kierowanie rowerem pod wpływem alkoholu nie jest już przestępstwem i nie jest karane więzieniem. To dobra wiadomość dla podatników. Jak donosiły media tego dnia więzienia opuściło co najmniej tysiąc skazanych. Uwaga: jazda rowerem pod wpływem alkoholu nadal pozostaje czynem zabronionym, karanym grzywną do 5000 zł i do 30 dni aresztu. Szerzej pisaliśmy o tym tutaj.
W roku 2013 trwały również w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego (obecnieMinisterstwo Infrastruktury i Rozwoju) prace nad Krajową Polityką Miejską. Niestety, nie mamy żadnych konkretnych informacji w tym zakresie. Nie wiemy też jeszcze, jak kształtowało się bezpieczeństwo rowerzystów w 2013 roku. Dane o wypadkach i kolizjach rowerzystów za mijający rok zwykle są upubliczniane na wiosnę kolejnego roku.
Co z tego wszystkiego wynika?
Po pierwsze – jest spora (większa niż kiedykolwiek!) szansa, że niezbędna nowelizacja rozporządzeń wejdzie w życie w 2014. Zarządcy dróg stracą szereg argumentów którymi tłumaczyli 'niedasizm’, publiczne pieniądze będą wydawane efektywniej, a organizacja ruchu będzie mogła stać się dla rowerzystów bezpieczniejsza i wygodniejsza.
Po drugie – w wyniku połączenia dwóch kluczowych z punktu widzenia ruchu rowerowego ministerstw (transportu i rozwoju regionalnego) i powołania pełnomocnika do spraw rozwoju ruchu rowerowego powstaje szansa na kreowanie rzeczywistej polityki rowerowej państwa. Rzeczywistej, zatem obejmującej i konieczne zmiany prawne, organizacyjne oraz finansowanie.
Po trzecie – nowelizacja rozporządzeń jest szansą, ale też wyzwaniem. Konieczna będzie szeroko zakrojona kampania edukacyjna, skierowana do zarządców dróg. Dostaną oni bowiem nowe narzędzie – ale muszą również otrzymać wiedzę, jak z tego narzędzia korzystać. Wiedza ta powinna trafić również do lokalnych organizacji rowerowych, walczących o lepsze warunki poruszania się rowerem po drogach.
Wykorzystania tych szans w 2014 roku życzy wszystkim rowerzystom zarząd stowarzyszenia Miasta Dla Rowerów. Niech się kręci!