Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Szwecja zimowa i całkiem rowerowa, część II

infobike
24.12.2013 00:16

P {}A:link {}

Zapraszamy na dalszy ciąg wirtualnej wizyty w mieście, które mimo surowej zimy zdecydowanie stawia na transport rowerowy, ruch pieszy i komunikację autobusową. Wiemy już, co Luleåoferuje cyklistom[zobacz >>>], dziś poszerzymy ten obraz o inne ciekawostki –pisze Marcin Jackowski z Zielonego Mazowsza

Strefa piesza

Jak przystało na prężny i nowoczesny ośrodek miejski z dużymi aspiracjami (tutejszy uniwersytet reklamuje się nawet w Sztokholmie) Luleåposiada pokaźną strefę handlowo –pieszą, niedostępną dla samochodów.

W strefie tej oczywiście dopuszczono ruch rowerów.

Znaczna część chodników w centrum jest podgrzewana. Dzięki temu ścieżki prowadzące dla niewidomych mogą im służyć przez cały rok.

Zakończenie strefy pieszej – rowerowy wylot – czwarty wlot skrzyżowania.

Zagadka – znajdź znajomy szczegół.

Nie będąc entuzjastą kładek dla pieszych trzeba jednak przyznać, że ta wyposażona w schody zwykłe, ruchome, windę, drzwi na fotokomórkę i pełne zadaszenie – robi wrażenie!

Zima i drogowcy nie rozpieszczają szwedzkich kierowców, więc często muszą sobie radzić na oblodzonych i zaśnieżonych drogach.

W końcu przyszedł czas rozstania z tym sympatycznym miastem. Nocnym pociągiem zabrałem się do Sztokholmu, by po dziewięciu przesiadkach (już bez udziału autobusów) i czterech dobach dotrzeć na spotkanie w Lizbonie [zobacz >>>]. Obserwacje z tej podróży między najchłodniejszym a najcieplejszym krańcem Europy (ze słynną Sewillą [zobacz >>>]) można podsumować krótko: Klimat dla roweru tworzą ludzie, nie pogoda.

Polityka

Niech jako uzupełnienie obrazów posłuży kilka cytatów z wizji ,,Luleå2050”.

– Wzrost gospodarczy bez zwiększonego oddziaływania na środowisko jest zarówno możliwy, jak i, w dłuższej perspektywie, konieczny.

– Samochody nie są konieczne do radzenia sobie w codziennym życiu, jeśli każdy może bezpiecznie poruszać się komunikacją publiczną lub pieszo.

– Z każdej dzielnicy do centrum powinna prowadzić co najmniej jedna trasa rowerowa o wysokim standardzie.

– W obszarze ulic w centrum należy nadać priorytet i przeznaczyć miejsce dla ruchu pieszego, rowerów i transportu publicznego, kosztem parkowania.

– 68% osób uważa, że rowerom należy nadać priorytet względem samochodów.

[za www.lulea.se/2050]

Więcej po angielsku:

www.lulea.se/download/18.63c3002313f55efaeed271/1371556026808/Lule%C3%A5+2050+sept08_engelska.pdf

Umeåjeszcze lepsza niż Luleå

Na kongresie w Oulu prezentowało się jeszcze jedno szwedzkie miasto –Umeå. W rankingu Top ten winter cycling cities Luleåzajęła 10 miejsce, Umeåzaś czwarte. Udział roweru w podróżach po mieście sięga w niej aż 22%! Władze jednak nie spoczywają na laurach, lecz próbują pozyskiwać kolejnych mieszkańców do transportu rowerowego. Słuchając wystąpienia dwojga urzędników Umei trudno było oprzeć się zazdrości wobec zaangażowania i systemowego podejścia tego miasta do rowerów. Swą dbałość o poprawę warunków ruchu rowerowego Umeåwciela w życie różnymi środkami, takimi jak

– pomiary, badania i ankiety dla rozpoznania sytuacji;

– planowanie przestrzenne i rozwoju sieci;

– audyty BRD i akcje poprawy bezpieczeństwa;

– sporządzany co dwa lata analityczny raport o wypadkach;

– podgrzewanie krytycznych odcinków dla poprawy bezpieczeństwa;

– aktywna współpraca ze społeczeństwem.

Więcej w prezentacji z konferencji pod adresem

www.ibikeoulu.com/presentations/marie_frosvinge_umea_winter_cycling_conference.pdf

Zobacz też

Holendra zima się nie ima [zobacz >>>]

Zima rowerowa w Sztokholmie [zobacz >>>]