Krakowski budżet rowerowy 2014 wg Prezydenta Majchrowskie
Krakowski budżet rowerowy 2014 wg Prezydenta Majchrowskie
Prezydent Krakowa – Jacek Majchrowski – zaprezentował projekt budżetu miasta na 2014 rok. Wydatki –3,87 mld zł, dochody –3,88 mld zł, nadwyżka –6,5 mln zł. Nadwyżka zostanie przeznaczona na wcześniejszą spłatę długów, które wyniosą 1,97 mld zł. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w przyszłym roku na utrzymanie komunikacji miejskiej, dróg i zieleni zaplanował 603 mln zł. Środków na komunikację miejską trzeba będzie jednak szukać w ciągu roku. Na ten cel w projekcie budżetu przeznaczono bowiem 420 mln zł, czyli o 65 mln zł mniej, niż potrzeba na utrzymanie komunikacji na dotychczasowym poziomie. Szperając w budżecie głębiej można się doszukać również pozycji rowerowych opiewających na kwotę 1 mln zł –pisze Sebastian Ociepka na I bike Kraków
Krakowskie Priorytety Inwestycyjne
Poszukiwania inwestycji rowerowych wypadałoby rozpocząć od sprawdzenia inwestycji strategicznych. Po podpisaniu przez Kraków Karty Brukselskiej można by oczekiwać, iż rozwój ruchu rowerowego właśnie tam powinien się znaleźć. Dla jasności sytuacji poniżej został przytoczony zakres zobowiązań wynikających z tego dokumentu:
· zwiększenie do 15% udziału komunikacji rowerowej w ruchu miejskim do 2020 r., oraz dalszego wzrostu po tej dacie
· zmniejszenie o 50% ryzyka wypadków z udziałem rowerzystów do 2020 r.
· opracowanie systemu parkingów rowerowych oraz polityki przeciwko kradzieży rowerów
· udział w projektach i opracowanie własnych rozwiązań zwiększających wykorzystanie rowerów w dojazdach do szkoły i pracy
· inwestycje w celu poprawy i wzrostu turystyki rowerowej
· bliska współpracy ze środowiskami rowerowymi, biznesem, policją oraz instytucjami publicznymi w celu upowszechnienia ruchu rowerowego
Przeglądanie strategicznej sekcji budżetu rozpoczyna się wydatkami na Centrum Kongresowe, Obiekty Kultury i Dziedzictwa Narodowego, obiekty sportowe i administracji. Następnie są drogi, drogi, drogi, linie tramwajowe (uff), drogi, drogi, parkingi, szybka kolej aglomeracyjną (uff), a sekcja kończy się pozyskiwaniem nieruchomości.
Rowerów BRAK.
Rowerowe Inwestycje Programowe
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodząc zatem do inwestycji programowych i przewijając tekst można dotrzeć do pozycji III Transport i Łączność. Ciśnienie krwi wzrasta, czytelnik prostuje się na krześle docierając do upragnionego tekstu wytłuszczonym drukiem napisanego: „Budowa i przebudowa dróg wraz z oświetleniem oraz budowa ścieżek rowerowych”. JEST! W budżecie znajdują się dwa wpisy na rozwój infrastruktury rowerowej oprócz inwestycji przy okazji dofinansowania z Unii Europejskiej:
1. 750 tys. zł na ścieżki rowerowe
2. 250 tys. zł na rozbudowę KMK Bike
Razem okrągły 1 mln zł, czyli jedynie 10% uchwały kierunkowej przyjętej przez Radę Miasta Krakowa z inicjatywy Pawła Ścigalskiego. Teraz Budżet trafi pod obrady Rady Miasta i w radnych jedyna nadzieja na poprawki zwiększające te środki. Dyskusja nad finalnym kształtem budżetu odbędzie się w grudniu.
„Porównywarka cen”
Obecnie planowana w budżecie Krakowa kwota na inwestycje rowerowe jest około 7,5-krotnie niższa, niż w wiodącym pod względem infrastruktury Gdańsku, 9-krotnie niższa niż w Szczecinie, 15-krotnie niższa niż w Łodzi oraz ponad 20-krotnie niższa niż w Warszawie. (dane za: GW).
Dla porównania w budżecie Krakowa na 2014 jest zapisane prawie 10 mln zł na parkingi wielokondygnacyjne. Zaplanowana jest budowa parkingu przy Muzeum Narodowym i przy Koronie. W sumie oba parkingi będą miały pojemność 400 miejsc parkingowych, a wydamy na nie około 25 mln zł. Miasto najprawdopodobniej do nich będzie później dopłacać, ponieważ cena parkowania będzie większa o 20%, niż ta na ulicy po rozszerzeniu strefy parkowania. Nawet jeżeli te inwestycje zaczną się zwracać to ich spłata zajmie około 30 lat! Jedynym zatem racjonalnym wytłumaczeniem tego faktu jest data zakończenia inwestycji w 2014 roku, kiedy to będzie trwała kampania do wyborów samorządowych.
Przy obecnym poziomie finansowania istnieje obawa, że spójnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej w Krakowie doczekają na późną starość nasze wnuki. 29 XI o godz. 18 spotykamy się pod pomnikiem Adama Mickiewicza na Rynku Głównym i wyruszymy w trasę Krakowskiej Budżetowej Masy Krytycznej. Po drodze zatrzymamy się pod Urzędem Miasta na pl. Wszystkich Świętych i budżetowym happeningiem wyrazimy nasze niezadowolenie z tak niskich, planowanych nakładów na infrastrukturę rowerową.
Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/11/17/krakowski-budzet-rowerowy-2014-wg-prezydenta-majchrowskiego/