Uwagi WIR do Roboczego Projektu Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych WrOF

infobike
25.09.2013 22:18

P {}H3 {}H3.cjk {„SimSun”}H3.ctl {„Lucida Sans”}A:link {}

Uwagi WIR do Roboczego Projektu Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych WrOF

W odpowiedzi na zaproszenie do konsultowania przez społeczeństwo „Roboczego Projektu Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego’ zidentyfikowaliśmy braki i wysłaliśmy nasze uwagi do tego dokumentu –informuje stowarzyszenie Wrocławska Inicjatywa Rowerowa

Zawartość roboczego projektu nie obfituje w odniesienia do kwestii rowerowych, choć dokument głosi, że’postulowany jest dalszy rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu’. Rowery (CTRL+F) pojawiają się tylko w kontekście:

  • ’Tabela 24. Ocena poziomu zaspokojenia potrzeb mieszkańców w zakresie tras rekreacyjnych’

  • ’Analiza pogłębiona, przeprowadzona w oparciu o badanie ankietowe, potwierdziła tendencje określone na podstawie badania z użyciem danych Urzędu Statystycznego we Wrocławiu. Analiza pozwala na sformułowanie następujących wniosków […] −w gminach występują liczne trasy rekreacyjne: spacerowe, rowerowe, konne, w niektórych gminach, występują takŜe trasy do nordic walking, kajakowe i innego typu wodne, większość badanych ocenia poziom zaspokojenia mieszkańców w zakresie ich długości jako średni, natomiast jakości –średni lub niski (tabela 24); oceny wysokie lub bardzo wysokiepojawiają się we Wrocławiu, Trzebnicy, Wiszni Małej oraz Sobótce (w tej ostatniej w odniesieniu do tras spacerowych)’

Natomiast w:

DZIAŁANIE 1.1. Zapewnienie spójnego z regionem, pozostałą częścią kraju i krajami Unii Europejskiej systemu komunikacyjnego WrOF

oraz

DZIAŁANIE 1.2. Zastąpienie w szerokim zakresie samochodowej komunikacji indywidualnej komunikacją zbiorową w ścisłym centrum gmin należących WrOF

w ogóle ich nie ma.

Dlatego też poczuliśmy się w obowiązku zwrócić uwagę na te drobne niedociągnięcia. Poniżej treść naszego wniosku, jaki został wysłany (w terminie).

Wnosimy:

  1. o wpisanie w strategii ZIT (str. 33) obok słów: ’Działania podejmowane w tym zakresie powinny dotyczyć przede wszystkim polepszania istniejącego systemu komunikacji zbiorowej, zastępującego w pewnym zakresie indywidualny ruch samochodowy’, także zapisów o polepszaniu istniejącego systemu infrastruktury rowerowej, który zastąpi w pewnym zakresie indywidualny ruch samochodowy w sposób najbardziej korzystny dla środowiska, w tym klimatu.

  2. o stworzenie w priorytecie 1 nowego działania, które obejmowałoby stworzenie spójnego systemu infrastruktury rowerowej – z przykładowymi projektami takimi jak: wydzielone drogi rowerowe, drogi rowerowe przy drogach publicznych, śluzy rowerowe, parkingi dla rowerów.

  3. (alternatywnie do punktu 2) – o wpisanie do przykładowych rodzajów projektów w działaniu 1.1. także budowy dróg rowerowych – niezależnie, czy są budowane przy istniejącej drodze publicznej.

  4. o wpisanie do przykładowych rodzajów projektów w działaniu 1.2. także budowy parkingów Bike&Ride, w tym strzeżonych

  5. o wpisanie do przykładowych rodzajów projektów działaniu 1.6. także tworzenia dróg rowerowych w ramach kompleksów przyrodniczych

Uzasadnienie:
Wnosimy o dostrzeżenie infrastruktury rowerowej w Roboczym Projekcie Programu Działań Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego.

W powyższym dokumencie zapisano ’Postulowany jest dalszy rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu’. Dziwne więc, że nie została odpowiednio uwzględniona infrastruktura rowerowa. Warto zauważyć, że rower jest zarówno coraz bardziej popularnym środkiem transportu (i to nie tyle nawet niskoemisyjnym, co bezemisyjnym), jak i tworzy istotną ofertę sportowo-rekreacyjną dla mieszkańców Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego (WrOF). Może też służyć turystyce kulturowej i poznawaniu obszaru WrOF przez jego mieszkańców.

Najważniejszym problemem, który hamuje rozwój ruchu rowerowego i jest przyczyną istotnego niebezpieczeństwa dla rowerzystów jest brak osobnej infrastruktury rowerowej.
Biorąc pod uwagę, że transport rowerowy i turystyka rowerowa mogą być ważnym ogniwem integrującym, uważamy za ważne, by także na poziomie Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego uwzględnić działania dotyczące infrastruktury rowerowej.

Zwracamy uwagę, że Województwo Dolnośląskie planuje stworzenie spójnej sieci tras rowerowych w skali regionu, a Urząd Miejski zgłosił do Systemu Ewidencji Inicjatyw Projektowych szeroko zakrojony program rowerowy. Na uwagę zasługują też prace Powiatu Wrocławskiego, które mają zinwentaryzować istniejące drogi i zaplanować sieć łączącą gminy ościenne z Wrocławiem.

Mateusz Kokoszkiewicz

Wrocławska Inicjatywa Rowerowa

Źródło: http://rowery.eko.org.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=11&kat=20&art=1378