Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kraków: Policja na segwayach? Proponujemy rowery!

infobike
23.09.2013 23:29

P {}H1 {}H1.western {„Times New Roman”,serif;}H1.cjk {„SimSun”}H1.ctl {„Lucida Sans”}A:link {}

Kraków: Policja na segwayach? Proponujemy rowery!

Portal Lovekrakow poinformował o testowaniu przez małopolską Policję segwayów w patrolach w Centrum miasta. W związku z tym wystosowaliśmy do Małopolskiego Komendanta Policji wniosek o wykorzystanie w pracy patrolowej rowerów zamiast segwayów –informuje stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów

Publikujemy treść tego pisma:


Kraków, dn. 23 września 2013 roku

Znak sprawy: KMR/47/2013

Szanowny Pan nadinspektor Mariusz Dąbek
Małopolski Komendant Wojewódzki Policji
ul. Mogilska 109
31-571 Kraków

Szanowny Panie,

Z zaciekawieniem, jak również niepokojem, przyjęliśmy informację o testowaniu przez małopolską Policję segwayów w pracy patrolowej w Krakowie. Pragniemy przekonać Pana, że ewentualna decyzja o stałym użyciu segwayów byłaby wymyślaniem koła od nowa –istnieje o wiele prostsze i skuteczniejsze narzędzie, które może znacząco pomóc małopolskiej Policji w pełnieniu służby –jest to oczywiście rower.

Fakt testowania przez Państwa segwayów wskazuje, że dostrzegliście Państwo mankamenty pieszych patroli i próbują Państwo je usunąć –to cieszy. Funkcjonariusz poruszający się pojazdem, jednocześnie nie zamknięty w samochodzie, może skutecznie patrolować większy teren. Dzięki temu, że przemieszcza się szybciej, jest w stanie w ciągu dnia przebyć kilkukrotnie większą odległość, w efekcie wzrasta poczucie obecności służb porządkowych w strefie publicznej, co wpływa na wzrost poczucia bezpieczeństwa u mieszkańców miasta.

Przewaga roweru nad samochodem jest oczywista –w warunkach miejskich rower jest uniwersalnym i zdecydowanie najtańszym środkiem transportu. Dodatkowo policjant na rowerze ma o wiele większe pole widzenia niż pieszy czy pasażer radiowozu. Jest też cichy, co daje element zaskoczenia.

Uważamy, że rower ma również wiele zalet w stosunku do segwayów:

  • jest szybszy –prędkość maksymalna segwaya podawana przez producenta to 20km/h. Osiągnięcie takiej prędkości na rowerze nie jest żadnym problemem –wręcz przeciwnie, rowerzysta może poruszać się o wiele szybciej;

  • można go wykorzystać jako ochronę dla funkcjonariusza –krakowscy policjanci byli nawet szkoleni w tym zakresie przez holenderskich kolegów. Oczywiście w tym względzie pewnym kłopotem jest ustawa o Policji, która nie pozwala na użycie roweru jako środka przymusu bezpośredniego, ale można nadal stosować go jako ochrony w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia funkcjonariusza –co tłumaczył zresztą podinspektor Mariusz Ciarka w artykule z maja 2012 pt. „Krakowscy policjancie uczą się korzystać z rowerów”

  • jest tańszy –w oparciu o dane dostępne w Internecie oszacowaliśmy wartość segwaya na 20-30 tysięcy złotych. W tej cenie można kupić 10-20 porządnych rowerów. Zamiast zwiększyć efektywność jednego patrolu na Rynku, można wyposażyć w pojazdy wiele pieszych patroli w całym Krakowie!

  • jest bardziej mobilny –dla segwaya prawdopodobnie problemem będzie napotkanie wyższego krawężnika lub schodów. Rower bez problemu poradzi sobie z niemal każdym krawężnikiem (na tych najwyższych wystarczy „podrzucić”przednie koło), a w razie konieczności pokonania schodów wystarczy go złapać i wnieść. Oczywiście segwaya też można wnieść, ale waży on około 50 kilogramów;

  • z dwoma poprzednimi punktami wiąże się kolejna kwestia –wyobraźmy sobie pościg za sprawcą jakiegoś czynu zabronionego. Jeśli sytuacja zmusza do zejścia z pojazdu i kontynuowaniu pościgu pieszo (choćby przeskoczenie murka, płotu itp.) to porzucenie segwaya naraża Policję na o wiele większe straty finansowe w razie jego kradzieży w tym czasie;

  • nie trzeba go ładować –kiedy jeden patrol zakończy służbę rower może przejąć kolejny funkcjonariusz. Teoretycznie rower mógłby być wykorzystywany 24h na dobę. Segway musiałby być ładowany lub konieczny byłby kolejny wydatek w postaci drugiej czy trzeciej pary baterii akumulatorów;

  • rower świetnie wpływałby również na kondycję funkcjonariuszy Policji –segway wręcz odbierałby możliwość chodzenia jako aktywności fizycznej –policjant na patrolu w zasadzie cały czas…stałby w jednym miejscu;

  • rower działałby również psychologicznie na plus dla funkcjonariuszy –rower posiada większość gospodarstw domowych, mało kogo stać na segwaya do użytku prywatnego. Dzięki temu policjanci na rowerach byliby „bliżsi”obywatelom niż ci na segwayach.

W związku z powyższym wnosimy o zaniechanie kupna segwayów w celach patrolowych. W zamian wnosimy na podstawie art. 241 kodeksu postępowania administracyjnego o zwiększenie ilości patroli rowerowych, co w naszej opinii o wiele bardziej poprawi bezpieczeństwo, jak i wizerunek Policji. W razie potrzeby konsultacji sprzętu (rowerów i akcesoriów) jaki chcieliby Państwo zakupić czy pomocy w optymalnym wykorzystaniu rowerów w pracy patrolowej służymy naszą pomocą.

Z poważaniem,

Za zarząd stowarzyszenia,

Jakub Stępak

Źródło: http://kmr.org.pl/policja-na-segwayach-proponujemy-rowery/