Co nam daje rower ze wspomaganiem elektrycznym?

infobike
26.04.2013 08:58

Co nam daje rower ze wspomaganiem elektrycznym?

 electric_bike

Rowery ze wspomaganiem elektrycznym w Polsce jawią się jako fanaberia, tymczasem w UE podbijają rynek rowerów. W Holandii e-rowery stanowią już 20% rynku rowerów –pisze Adam Łaczek na I bike Kraków

Warto przytoczyć wyniki holenderskich badań “Electrical assisted cycling: a new mode for meeting the physical activity guidelines”. W przypadku rowerów z elektrycznym wspomaganiem słynne koło zasięgu rowerowego zwiększyło swój promień o 50% z 6,3 km do 9,8 km. E-rowery nie rozleniwiają ludzi, lecz pomagają pokonywać większe dystanse. Dzięki e-rowerom o 3-5% wzrosła częstotliwość jeżdżenia na rowerze (od 4-9% u osób używających roweru w celach transportowych i o 3-4% u osób starszych)

Holendrzy przewidują następujące efekty e-rowerów:
– nieznacznie spadnie użycie samochodów, szczególnie na krótkich dystansach,
– nie ma to wpływu na korki, ale polepszy się dostępność transportowa naszych miast,
– liczba przejechanych na rowerze kilometrów zwiększy się o 4-12%,
– wzrost aktywności fizycznej społeczeństwa,
– zapobiegnięcie wzrostowi otyłości o 20% u osób dojeżdżających,

W Holandii zakładają, że w przyszłości posiadanie roweru ze wspomaganiem elektrycznym będzie tak samo popularne jak konwencjonalnych rowerów.

Niedawno pisaliśmy o pomysłach na olbrzymie przywileje aut elektrycznych i hybrydowych. Tymczasem we Francji większymi przywilejami obdarza się e-rowery, a w Paryżu 25% ruchu rowerowego to rowery ze wspomaganiem elektrycznym!

We Francji istnieją również systemy wypożyczania rowerów elektrycznych oferujących tani wynajem długoterminowy i parkingi dokujące z dostępem do prądu.”

Chodzi o to, by osoby które mają wątpliwości co do e-rowerów mogły jewypróbować przez okres 1-3 miesięcy za niewielką opłatą (10 EUR w Nantes). Nantes promuje e-rowery podczas różnych miejskich imprez i festiwali, podczas których chętni mogą wypróbować ten środek transportu.

”W Paryżu i Nantes funkcjonuje zasada dotacji przy kupnie takiego roweru, jeżeli jego wartość nie przekracza 300€, miasto zwraca nabywcy 25% wydanej sumy.”

A jak podaje portal Polska na Rowery:

„W tej sytuacji wspominanie o tym, że na krytych parkingach rowerowych są dostępne gniazdka umożliwiające ładowanie rowerowego akumulatora chyba nie ma sensu.”

Nantes regularnie ankietuje osoby które kupiły e-rowery: 80% z nich, gdyby nie kupiło rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, jeździłoby samochodami. Większość ankietowanych nie zdecydowałyby się na kupno e-rowerów gdyby nie działania promocyjne miasta. Nie ma oportunizmu, tzn. że „i tak chcę kupić taki rower, ale skorzystam z dopłaty”.

Tyle Francja i Holandia. A jakie są Wasze doświadczenia z rowerami ze wspomaganiem elektrycznym? Ja jeździłem tylko raz, ale doświadczenia miałem jak najbardziej pozytywne. Pedałowało się bardzo lekko i szybko rozpędziłem się do 25 km/h.

Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/04/23/co-nam-daje-rower-ze-wspomaganiem-elektrycznym/