Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy krakowski Urząd Miejski ma się czym pochwalić w sprawie walki ze smogiem?

infobike
10.03.2013 11:01

P {}A:link {}

Czy krakowski Urząd Miejski ma się czym pochwalić w sprawie walki ze smogiem?

W związku z ukazaniem się dziś w krakowskim wydaniu Gazety Wyborczej reklamy Urzędu Miasta Krakowa, który to chwali się swoimi sukcesami z ciągle wzrastającym stężeniem zanieczyszczeń na terenie miasta, Stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów pragnie sprostować informacje, które zostały tam zaprezentowane –pisze w oświadczeniu stowarzyszenie Kraków Miastem Rowerów

Z niedowierzaniem przeczytaliśmy bowiem, że Urząd Miasta Krakowa zachęca mieszkańców do przesiadania się z samochodów na rowery. Poniżej chcielibyśmy więc zaprezentować w jaki sposób odbywa się to w praktyce.

W praktyce zachęty do przesiadki na rower według UMK to m.in.:

– ZERO zł w prezydenckim projekcie budżetu na 2013 na infrastrukturę rowerową
Środki finansowe wprowadzone zostały dopiero poprawką radnego Pawła Ścigalskiego, natomiast projekt przedstawiony przez Prezydenta Miasta w ogóle ich nie zawierał.

– likwidacja systemu roweru miejskiego
Mimo wprowadzenia systemu jako pierwsze z polskich miast, Kraków jako jedyny wybrał następnie koncepcję rozbudowy systemu w oparciu o brak jakichkolwiek nakładów z budżetu miasta. Przy braku należytego nadzoru doprowadziło to w konsekwencji do przekazania systemu operatorowi, który nie wywiązuje się z podpisanej umowy, a system najprawdopodobniej nie będzie już funkcjonował.

– utrudnianie ruchu poprzez wprowadzanie kolejnych ulic jednokierunkowych bez dopuszczenia ruchu rowerowego pod prąd;
2012 rok to ujemny bilans ulic z dopuszczonym ruchem rowerowym pod prąd. Mimo wprowadzenia kontrapasów na części wybranych ulic w centrum, w skali całego miasta na większej ich ilości wprowadzono jednak ruch jednokierunkowy bez możliwości poruszania się pod prąd rowerem. Organizacja taka, wprowadzana często jedynie w celu wyznaczenia dosłownie kilku dodatkowych miejsc postojowych, doprowadza w konsekwencji do wydłużenia czasu przejazdu, jak również konieczności korzystania z ulic o dużym natężeniu ruchu samochodowego.

– jedna z najmniejszych ilości stojaków rowerowych spośród dużych polskich miast;
Obecnie na terenie miasta znajduje się niewiele ponad 200 stojaków rowerowych, dla porównania Łódź posiada ich ok. 1000, a Wrocław prawie 1500. W 2012 roku na terenie miasta zamontowano niewiele ponad 20 nowych stojaków, a Kraków zasłynął kupnem najdroższych stojaków w Polsce.

– negatywna opinia prezydenta dt. uchwały przeznaczającej środki finansowe na rozwój infrastruktury rowerowej
Prezydent miasta wydał negatywną opinię dot. uchwały radnych miejskich, która zakłada przeznaczanie na rozwój infrastruktury rowerowej rocznie 0,3% budżetu Miasta Krakowa (ok. 10 mln zł z budżetu wynoszącego ok. 3,6 mld zł), tłumacząc to niewspółmiernymi wydatkami w stosunku do wielkości budżetu miasta. 0,3% wydatków to jedna trzecia grosza z każdej wydanej złotówki.

Jednocześnie zachęcamy Urząd Miasta do wdrożenia REALNEJ, a nie jedynie wyimaginowanej, polityki wspierającej rozwój infrastruktury rowerowej na terenie Krakowa. Wtedy można by się pochwalić REALNYMI sukcesami.

Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/03/07/oswiadczenie-kmr-ws-reklamy-umk-nt-smogu/