KMR na sesji Rady Miasta o sposobach zapobiegania smogowi w Krakowie
KMR na sesji Rady Miasta o sposobach zapobiegania smogowi w Krakowie
31 stycznia na sesji Rady Miasta Krakowa w dyskusji na temat „Programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego”Kraków Miastem Rowerów, w osobie Krzysztofa Ryby, przedstawiło krótką prezentację nt. działań, które najpilniej, naszym zdaniem, powinny zostać podjęte w zakresie transportu, by przeciwdziałać stale pogarszającemu się stanowi krakowskiego powietrza –czytamy na portalu I bike Kraków
Z uwagi na ograniczony czas prezentacji narzucony przez przewodniczącego RMK możliwe było zaprezentowanie tylko najważniejszych haseł tego mini programu, a ich rozwinięcie prezentujemy poniżej.
Przede wszystkim wyrażamy poparcie dla postulatu całkowitego zakazu palenia węglem, apeluję do Rady Miasta Krakowa o skuteczne działania w tej sprawie. Drugi, niezbędny filar ograniczania zanieczyszczeń powinny stanowić działania w dziedzinie transportu.
Co rok Kraków wydaje bardzo duże środki z budżetu na transport, a mimo tego wciąż mamy bardzo duże zanieczyszczenie powietrza i smog. Jestem przekonany, że transport może być jednocześnie tańszy, czystszy i bardziej efektywny. Przykład miast zachodnich pokazuje, że mieszkańcy sami wybierają najlepszy środek transportu, o ile tylko władze miasta zapewnią im możliwość wyboru.
Wiem, że Państwo Radni macie wiele pomysłów na ograniczanie ruchu samochodowego i promocję alternatyw. Chciałbym dodać do tego kilka propozycji, które naszym zdaniem przy stosunkowo niewielkich kosztach dają wymierne, długofalowe efekty.
Sektorowa organizacja ruchu
W 2002 r. w Urzędzie Miasta Krakowa przygotowano projekt poszerzenia strefy B oraz sektorowej organizacji ruchu w obrębie Alej Trzech Wieszczów oraz ulicy Dietla. Warunkiem wprowadzenia projektu było 5 inwestycji, które istnieją już od kilku lat. Powróćmy do tego projektu i zrealizujmy go.
Założeniem projektu było pozostawienie możliwości dojazdu samochodem do centrum miasta. Jednocześnie system ulic jednokierunkowych pozwoliłby odciążyć centrum od ruchu tranzytowego.
Pozytywnymi skutkami takiego działania będą:
· odkorkowanie centrum,
· wzrost prędkości komunikacji miejskiej oraz,
· zmniejszenie zanieczyszczenia w tym newralgicznym obszarze miasta.
Alternatywą dla samochodu jest transport zbiorowy i rowerowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Buspasy i linie tramwajowe
Buspasy stanowią przykład łatwego w implementacji i niedrogiego sposobu zachęcenia mieszkańców do wyboru komunikacji zbiorowej. Więcej buspasów, to szybszy przejazd przez miasto, większa średnia prędkość komunikacji zbiorowej, a co za tym idzie większa konkurencyjność w porównaniu z transportem indywidualnym. Wdrażajmy je jak najszybciej, by autobusy nie stały w korkach, a krakowianie widzieli, że wybór komunikacji miejskiej się (czasowo) opłaca.
Podobnie tramwaj –w szczególności, najbardziej naszym zdaniem pilna inwestycja –budowa tramwaju na Górkę Narodową. Niestety połączona ona została w planach miasta z budową Trasy Wolbromskiej, co jest ogromnym błędem. Najpierw powinna zostać wybudowana linia tramwajowa, a dopiero potem –po zbadaniu natężeń ruchu –zweryfikować należy potrzebę budowy kolejnej magistrali drogowej pompującej ruch do centrum Krakowa.
Okazać się bowiem może, że po uruchomieniu linii tramwajowej na Górkę Narodową, budowa Trasy Wolbromskiej, czy poszerzanie i otaczanie ekranami Al. 29. Listopada będzie po prostu niepotrzebne, a uniknięcie przebudowy tylko tych dwóch ulic oznaczałoby oszczędności ok. 250 mln złotych!
Komunikacja rowerowa
Ale nie tylko komunikacja zbiorowa przyczynia się do redukcji zanieczyszczenia powietrza. Na naszych oczach dokonuje się prawdziwa komunikacyjna rewolucja –niezależnie od pogody i pory roku coraz więcej osób wybiera rower jako podstawowy środek transportu.
Badania z 2002 roku wykazały, że 20% mieszkańców polskich miast wybierałoby rower jako sposób dojazdu do pracy gdyby tylko mieli taką możliwość. Stwórzmy ją zatem Szanowni Państwo! Dajmy krakowianom wybór. Dlatego też zwracam się z prośbą o przychylne spojrzenie na projekt uchwały, którego pierwsze czytanie będzie miało miejsce dzisiaj.
Chodzi o to, by 0,3% wydatków budżetu co rok przeznaczyć na budowę infrastruktury rowerowej. Czy to dużo? Jest to kwota wystarczająca, by co rok połączyć z centrum Krakowa jedną dzielnicę oddaloną od Rynku o 6-10km (np. Prokocim, czy Prądnik Biały). To oznacza możliwość wyboru –samochód, komunikacja miejska lub rower dla 50 tys. krakowian w każdej z tych dzielnic! Stosunkowo niewielkimi nakładami finansowymi możemy zyskać bardzo dużo.
Źródło: http://ibikekrakow.com/2013/02/04/kmr-na-sesji-rmk-o-sposobach-zapobiegania-smogowi/