Partnerstwo stawia na drogi, parkingi i ścieżki rowerowe
Partnerstwo stawia na drogi, parkingi i ścieżki rowerowe
O partnerstwie samorządowym, dzięki któremu można wnioskować o granty z Norweskiego Mechanizmu Finansowego, m.in. na infrastrukturę rowerową, rozmawiano w Urzędzie Miejskim w Sochaczewie
Na stronie Urzędu Miejskiego w Sochaczewie czytamy:
Po raz czwarty w sochaczewskim Urzędzie Miasta spotkali się uczestnicy powołanego jesienią ub. roku partnerstwa samorządowego, które pracuje nad wspólnym wnioskiem o grant z Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Uzgodniono, że w pierwszych dniach lutego opracowany zostanie ostateczny wykaz inwestycji, jakie wspólnie chciałyby realizować miasto, starostwo i gminy powiatu sochaczewskiego z udziałem dotacji unijnych przydzielanych z nowego budżetu Wspólnoty.
Na początku wiceburmistrz Marek Fergiński poinformował, że po ostatnim spotkaniu grupy partnerskiej dr Marek Wolański (ekspert oddelegowany przez Związek Miast Polskich do współpracy z miastem i gminami) przesłał swoje rekomendacje. Sugeruje, by partnerstwo przygotowało szeroką strategię transportową obejmującą kilka istotnych elementów, w tym: zakup autobusów dla ZKM, by transport publiczny wyszedł jeszcze bardziej poza miasto;przebudowę, wzmacniane i poszerzanie dróg na terenie miasta i gmin, tras wykorzystywanych docelowo przez ZKM;budowę kilku parkingów przy stacjach PKP;budowę sieci ścieżek rowerowych, w tym trasy biegnącej do Puszczy Kampinoskiej, w śladzie torów kolejki wąskotorowej;przygotowanie dokumentacji projektowej pod budowę trasy północ-południe spinającej komunikację między stacją PKP i Chodakowem, ułatwiającą dojazd do Żelazowej Woli;utworzenie centrum (centrów) przesiadkowego przy stacji PKP, wyposażonego np. w wypożyczalnię rowerów, z nową pętlą autobusową i parkingami;wykonanie koncepcji budowy nowego mostu na rzecze Bzurze.
M. Fergiński dodał, że swoje propozycje, w znaczniej części zbieżne z rekomendacjami dr Wolańskiego, ma też samorząd miejski, który chciałby we wniosku o norweski grant umieścić: projekty techniczne trasy północ-południe (koncepcja przebiegu już jest);analizę komunikacyjną miasta, w tym koncepcję optymalnego umiejscowienia nowego mostu na Bzurze (wraz z dojazdami);strategię budowy parkingów;koncepcję budowy ścieżek rowerowych wychodzących poza miasto, łączących PKP z gminami leżącymi w graniach powiatu.
Obecni na spotkaniu reprezentanci powiatu poinformowali, że 23 stycznia list intencyjny w sprawie przystąpienia do partnerstwa podpisał starosta sochaczewski. W jego imieniu nad wykorzystaniem norweskiego grantu pracuje Powiatowy Zarząd Dróg, który do 1 lutego przedstawi swoje uwagi i propozycje. Burmistrz Piotr Osiecki zauważył, że sochaczewskie partnerstwo zbliża się do finału rozmów, dlatego liczy, że na kolejne spotkanie w ratuszu przyjdzie starosta. To na szczeblu –burmistrz, starosta, wójtowie –już na początku lutego trzeba będzie zdecydować, które projekty umieszczamy we wniosku, a które z różnych względów muszą wypaść.
– Zdobycie pieniędzy na projekty techniczne, koncepcje i analizy finansowe zgłaszanych projektów inwestycyjnych to dopiero pierwszy krok. Znacznie poważniejszym wyzwaniem będzie pozyskanie środków na ich realizację, a każda z analizowanych przez nas propozycji to zadanie o wartości co najmniej kilku milionów złotych. Dotychczas z budżetu unijnego mogliśmy otrzymać dofinansowanie w wysokości nawet 85% kosztów kwalifikowanych, ale tak preferencyjne warunki to już przeszłość. 15% wkład własny już się nie powtórzy. Z nowego budżetu, na lata 2014-2020, dotacje mają sięgać ok. 50%, a resztę wyłożyć muszą samorządy – podkreśla Piotr Osiecki.
Przy tej okazji warto przypomnieć deklarację marszałka Adama Struzika, że samorząd wojewódzki chętnie przystąpi do partnerstwa, jeśli we wniosku o grant znajdzie się inwestycja o zasięgu ponadregionalnym, taka jak trasa północ-południe, ścieżki rowerowe tworzące sieć na obszarze kilku gmin czy parkingi przy dworcach kolejowych. Propozycję tę A. Struzik złożył podczas niedawnej konferencji poświęconej przyszłości Muzeum Kolei Wąskotorowej.
W spotkaniu uczestniczył dr Remigiusz Górniak z Samorządowego Centrum Eksperckiego (SCE) działającego przy Wyższej Szkole im. Bogdana Jańskiego. Jednostka ta zajmuje się doradztwem, opracowuje ekspertyzy i analizy finansowe, pomaga samorządom w opracowywaniu wniosków o dotacje unijne zgodnie z nowymi wymogami stawianymi przez Brukselę.
– W latach 2014-2020 z unijnego budżetu dotowane będą przede wszystkim duże projekty, integrujące społeczności kilku gmin czy powiatów, wpływające na równomierny rozwój regionu a nie tylko jednej miejscowości. Centrum Eksperckie jest gotowe pomóc sochaczewskiemu partnerstwu w napisaniu takiego właśnie wniosku, wskazującego jak najwięcej zalet, wypełniającego oczekiwania UE – mówił dr Górniak.
Jego zdaniem do wniosku skupiającego się na problemach drogowych (transportowych) można dołączyć inne elementy, jak choćby oświatę i ochronę dziedzictwa kulturowego.
– Nowymi drogami, ścieżkami rowerowymi i autobusami ZKM dojeżdżać będą uczniowie do szkół, a turyści do ważnych obiektów zabytkowych. SCE przedstawi w ciągu kilku dni swoje konkretne rekomendacje – podsumował.
Na koniec uzgodniono, że ostatecznym terminem składnia propozycji, które miałyby się znaleźć we wniosku o grant z funduszy norweskich, będzie 1 lutego. Po tym dniu Referat Projektów Społecznych UM zbierze wszystkie pomysły w jeden dokument, skonsultuje je z ekspertami Związku Miast Polskich i Samorządowego Centrum Eksperckiego działającego przy Wyższej Szkole im. Bogdana Jańskiego.
Projekt „Budowanie kompetencji dla współpracy międzysamorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego”(przewidujący przyznawanie grantów w wysokości 350-550 tys. euro na projekty techniczne, studia wykonalności, szkolenia itp.) realizowany jest przez Związek Miast Polskich we współpracy ze Związkiem Powiatów Polskich i Związkiem Gmin Wiejskich oraz Norweskim Związkiem Władz Lokalnych i Regionalnych, w ramach tzw. Programu Regionalnego „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego”będącego jednym z priorytetów Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2009 –2014.