Gliwicki budżet 2013
Gliwicki budżet 2013
W dniu 17 stycznia 2013 roku Rada Miasta Gliwice przegłosowała uchwałę (XXX/558/2013 – link) określającą kształt budżetu miasta na bieżący rok. Przeanalizowaliśmy go pod kątem budżetu przygotowanego na rozwój i utrzymanie infrastruktury rowerowej –pisze Śląska Inicjatywa Rowerowa
Brak środków na rower publiczny
Łączną kwotę planowanych dochodów budżetu miasta oszacowano na 1,3 mld zł, a wydatki na 1,5 mld zł. To między innymi efekt dużych inwestycji, które już rozpoczęto lub w najbliższym roku zostaną uruchomione. Największy ciężar finansowy spoczywa tu na hali widowiskowo-sportowej Podium, która z końcem zeszłego roku utraciła możliwość wysokiego dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.
Różnica 200 mln zł w zaplanowanym budżecie wymagała ograniczania budżetu by deficyt nie był jeszcze większy. Odbyło się to m.in. kosztem zaplanowanego systemu roweru publicznego, na który nie zarezerwowano bezpośrednio środków w budżecie miejskim. Stało się to pomimo uchwały zobowiązującej prezydenta do utworzenia do sierpnia br. bezobsługowej wypożyczalni. Zatem tak jak pisaliśmy wcześniej przegłosowanie uchwały było dopiero początkiem długiej drogi do utworzenia w Gliwicach systemu roweru publicznego. Kolejnym krokiem będzie lobbing za przygotowaniem dla niego wystarczających środków finansowych.
Inwestycje rowerowe w budżecie miasta
W zestawieniu zadaniowym (w kategorii 'Inwestycje’, dział: 'Transport i łączność’) do realizacji przewidziano 3 zadania prorowerowe określone w 2 punktach. Pierwszy z nich stwierdza jasno, że w 2013 roku przewidziano środki finansowe na budowę chodnika i drogi rowerowej przy ulicach Bojkowskiej i Rybnickiej. Drugi ogólnikowo traktuje o budowie dróg rowerowych. Nie wiadomo ilu i których odcinków.
Nie wiadomo także jaką sumę na te inwestycje zarezerwowano i jak je wyceniono bowiem w budżecie określono tylko zgeneralizowaną wartość dla całego działu 'Transport i łączność’, który wyniesie ok 540 mln zł. Warto jednak odnotować, że w w/w dziale prócz rowerów jest wiele kosztownych inwestycji takich jak budowa obwodnicy miasta, przebudowy mostów itp. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że na infrastrukturę rowerową przeznaczonych zostanie niewiele środków, a w przypadku ulic Bojkowskiej i Rybnickiej zostaną one jeszcze uszczuplone o koszt budowy chodników.
Utrzymanie istniejące infrastruktury rowerowej
Zgodnie z uchwałą (nr XXVII/507/2012 –
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W budżecie na 2013 rok dla ZDM Gliwice zarezerwowano: Dodatkowe środki przewidziano także w budżecie dla Miejskiego Zarządu Usług Komunalnych, który na utrzymanie dróg rowerowych i ciągów pieszych poza pasem drogowym przeznaczy 33.278,00 zł (w tym koszt administracyjny to 18.278,00 zł zatem środki przeznaczone bezpośrednio na to zadanie to 15.000,00 zł).
Inne
– Utrzymanie infrastruktury miejskiej 10.898.000,00zł
– Zimowe utrzymanie dróg: 6.000.000,00 zł
– Utrzymanie czystości w pasie drogowym: 940.000,00 zł.
Z wymienionych powyżej środków powinny być utrzymywane, oczyszczane i odśnieżane zarówno jezdnie jak i drogi rowerowe.
Zapowiedzi ze strony Urzędu Miasta sugerowały w 2012 roku, że w tegorocznym budżecie zostaną także zarezerwowane środki m.in. na:
– stojaki rowerowe (ok. 50.000,00 zł)
– wykonanie koncepcji rozwoju sieci dróg rowerowych na terenie miasta Gliwice (koszt nieznany).
Pomimo wnikliwej lektury budżetu nie spostrzegłem takich zapisów co oczywiście nie oznacza, że środki na te zadania nie zostały zabezpieczone.
Źródło: http://www.rowerowegliwice.pl/2013/01/gliwicki-budzet-2013.html