Seminarium – Europejskie salony wolne od aut – ruch w dobrym kierunku – 17.09.2012
Seminarium – Europejskie salony wolne od aut –ruch w dobrym kierunku – 17.09.2012
17 września 2012 roku odbędzie się seminarium p.t. Europejskie salony wolne od aut –ruch w dobrym kierunku. Seminarium organizuje Wrocławska Inicjatywa Rowerowa oraz Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia
Na stronie Rowerowego Wrocławia czytamy:
Zaproszenie na seminarium 17.09.2012 (pon) p.t.: Europejskie salony wolne od aut –ruch w dobrym kierunku
ZAPROSZENIE NA SEMINARIUM 17.09.2012
„EUROPEJSKIE SALONY WOLNE OD AUT –RUCH W DOBRYM KIERUNKU”
Z OKAZJI EUROPEJSKIEGO TYGODNIA MOBILNOŚCI*
Szanowni Państwo,
Z przyjemnością zapraszamy na seminarium prezentujące dobre praktyki w uwalnianiu centrów europejskich miast od samochodów. Na spotkaniu zaprezentowane zostaną przykłady sukcesów Sewilli oraz Bordeaux. Seminarium organizowane jest przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową oraz Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia z okazji rozpoczynającego się Europejskiego Tygodnia Mobilności.
CZAS: poniedziałek, 17 września 2012r., od 10:00 do 14:00
MIEJSCE: Wrocław, ul. Oławska 2 (róg Rynku i Oławskiej), II piętro
Wstęp wolny
PLAN SEMINARIUM
10:00-10:05 Powitanie
10:05-10:20 Słowo wstępne
10:20-11:10 Pedro Malpica, 11:15-12:00 Olivier Schneider, 12:00-12:30 przerwa 12:30-13:00 dr Igor Gisterek, 13:00-14:00 Dyskusja i zamknięcie
Czy Wrocław może powtórzyć sukces Sewilli? (prezentacja tłumaczona)
pytania i odpowiedzi
Bordeaux –miasto odzyskane
pytania i odpowiedzi
Mobilność w centrum miasta
pytania i odpowiedzi
* * *
SEMINARIUM „EUROPEJSKIE SALONY WOLNE OD AUT –RUCH W DOBRYM KIERUNKU”
Na seminarium zaprezentowane zostaną przykłady Sewilli oraz Bordeaux –dwóch miast, które osiągnęły sukces w przywracaniu tkance miejskiej ludzkiego wymiaru i kontekstu, między innymi dzięki usuwaniu samochodów z centrów miast i zdecydowanemu postawieniu na rowery.
Sewilla to jedna z najjaśniejszych gwiazd na mapie roweryzujących się europejskich miast. Startując nieomal od zera, w ciągu 3 lat udało się tam zbudować zarówno infrastrukturę, jak i znaczący udział rowerów w ruchu, osiągając bezprecedensowy skok do prawie 8% udziału rowerzystów w ruchu (więcej).
Z kolei władze Bordeaux w ciągu kilkunastu lat żmudnej pracy (przebudowa śródmieścia, reforma transportu publicznego, poprawa sieci rowerowej, połączone z konsultacjami społecznymi) zupełnie odmieniły oblicze miasta i uczyniły je z powrotem miejscem dla ludzi (więcej)
A jak na tym tle wypada Wrocław i czy powinien uczyć się na przykładach z Francji i Hiszpanii?
Otwarcie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia i przedłużenie Obwodnicy Śródmiejskiej przed rokiem miały w końcu stać się okazją do realizacji postulatów Polityki Transportowej Wrocławia z 1999 roku. Dotychczasowe działania, polegające jedynie na mówieniu o priorytecie dla komunikacji zbiorowej i rowerów, są niestety nieskuteczne. Efektem takiego podejścia jest dwukrotnie wyższy, niż w wielu miastach Europy Zachodniej, udział samochodów w podróżach mieszkańców. Pomimo gigantycznych nakładów na rozbudowę infrastruktury dla samochodów, po dwudziestu latach inwestowania nadal mieszkamy w mieście trudno dostępnym, zakorkowanym, z chodnikami i trawnikami zastawionymi autami, mieście nieznośnie hałaśliwym, rozpędzonym i pełnym spalin –co oznacza niską jakość życia. Jak można to zmienić? Liczne przykłady ze świata wskazują, iż kluczem do sukcesu jest uwolnienie centrum miasta od ruchu zmotoryzowanego, a także efektywne usprawnienia dla komunikacji zbiorowej i rowerowej. Tego oczekują Wrocławianie.
Wrocław niestety, nie chce uczyć się od innych i brnie w ślepą uliczkę. Wycofanie się miasta z ambitnych planów zamykania centrum dla ruchu zmotoryzowanego, a także brak odpowiednich do potrzeb nakładów na poprawę sytuacji pasażerów MPK i rowerzystów, idzie w poprzek nie tylko trendów europejskich, ale także oficjalnych polityk Unii Europejskiej (patrz „Biała Księga: plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu –dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu”) i strategicznych dokumentów na poziomie lokalnym –Polityki Transportowej Wrocławia (1999), Polityki Rowerowej Wrocławia (2010).
Uważamy, iż konieczna jest korekta tego kursu, podjęcie przez decydentów zdecydowanych kroków dla realizacji przyjętych strategii , a także aktywny udział mieszkańców Wrocławia w decyzjach wpływających na ich jakość życia w mieście –do czego, mamy nadzieję, przyczyni się owo seminarium.
* * *
(*) Europejski Tydzień Mobilności to zainicjowana przez Komisję Europejską w 2002 roku i odbywająca się regularnie co roku we wrześniu kampania mająca na celu zachęcenie mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych dla zdrowia i środowiska przyzwyczajeń i wybrania alternatywnych, ekologicznych środków podróżowania: chodzenia pieszo, jazdy na rowerze, korzystania z komunikacji miejskiej czy car-poolingu. Od kilku lat kampania, wykracza daleko poza Europę (obecnie biorą w niej udział np. Chiny, Australia, czy Kanada). Uczestniczą w niej setki miast na całym świecie, pokazują, że choć jeden dzień w roku ulice mogą wyglądać inaczej. W ramach kampanii poszczególne miasta przygotowują szereg atrakcji: wystawy, konkursy z nagrodami, happeningi. Punktem kulminacyjnym jest obchodzony co roku 22 września Europejski Dzień bez Samochodu, podczas którego tradycyjnie wyłączony z ruchu zostaje ważny fragment infrastruktury drogowej danego miasta.
Źródło: http://www.rowerowy.wroclaw.pl/index_aktualnosci.php5?dzial=10&kat=18&art=1252