Koncepcja rozwoju turystyki rowerowej w województwie pomorskim na lata 2013-2020
Koncepcja rozwoju turystyki rowerowej w województwie pomorskim na lata 2013-2020
Stowarzyszenie Rowerowa Gdynia podsumowała na swojej stronie internetowej spotkanie dotyczące koncepcji rozwoju turystyki rowerowej województwa pomorskiego na lata 2013-2020, które odbyło się 11 lipca w Gdańsku
11 lipca o godzinie 13 w Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące koncepcji turystyki rowerowej w województwie pomorskim na lata 2013-2020. Prezentację (załączoną do tego wpisu) przedstawił Jacek Zdrojewski konsultant z firmy Doradztwo i Szkolenia TREK.
W spotkaniu uczestniczyli:
Marta Chełkowska z Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego, Bogdan Gwizdek z PTTK, Michał Bieliński z Urzędu Marszałkowskiego, Rafał Ejsmond z PSWE, Krzysztof Chmielewski z PORD w Gdańsku, Monika Frankowska z Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, Katarzyna Stawiasz z UM Sopot, Rafał Lipiński z ZDiZ Gdynia, Tomasz Milewski Starostwo Powiatowe w Wejherowie, WTC, SRG, MDR, Grzegorz Krajewski z Referatu Mobilności Aktywnej UM, Remigiusz Kitliński z UM Gdańsk i ja.
Spotkanie miało charakter informacyjny, uczestnicy zostali poinformowani o powstającej koncepcji, która ma przygotować grunt pod projekty, które będą mogły być dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej, m.in. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W pierwszej części spotkania zostały omówione projekty już zrealizowane i sfinansowane z RPO 2007-2013 (szczegóły w załączonej prezentacji).
W drugiej części odbyła się dyskusja dotycząca pomysłów na przyszłość. Z ciekawszych wątków Remigiusz Kitliński zwrócił uwagę na błędne traktowanie ruchu rowerowego jako odbywającego się wyłącznie po wydzielonej infrastrukturze dedykowanej rowerzystom. Stwierdził, że liczna sieć dróg lokalnych świetnie nadaje się do komunikacji i turystyki rowerowej, że na części dróg o większym natężeniu ruch rowerowy może odbywać się na poboczach a dopiero w nielicznych wypadkach powinien być wydzielony. Przypomniał dużą liczbę kiepskich inwestycji, szczególnie w małych miejscowościach, tzn. ciągów pieszo rowerowych z polbruku, które z uwagi na swoją długość, brak wjazdów i zjazdów zaburzają ciągłość ruchu i są zazwyczaj marnej jakości nie spełniając żadnych standardów.
Tomasz Milewski zauważył, że zdjęcie nakazu jazdy po takich dominujących substandardowych ciągach rowerowych i pieszo – rowerowych wpłynie na ożywienie turystyki rowerowej umożliwiając legalne poruszanie się po jezdniach. Poruszył także temat umożliwienia legalnego poruszania się rowerem pomiędzy Gdańskiem, Sopotem i Gdynią utrudnionym przez istnienie znaków zakazu wjazdu rowerów B-9 na głównym ciągu komunikacyjnym. Postulat spotkał się z pozytywnym odbiorem. W celu eliminacji złych rozwiązań w przyszłości zaproponowano dodatkową pulę punktów przy ocenie projektów składanych w Urzędzie Marszałkowskim. Ja wskazałem na konieczność uwzględnienia w koncepcji Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego jako spójnego rowerowego produktu turystycznego, który ma na tą chwilę bardzo duży niewykorzystany potencjał. Poprosiłem również o uwzględnienie w ramach planowanych powiatowych zespołów ds. turystyki rowerowej osób z Wydziałów Turystyki poszczególnych powiatów, przedstawicieli Nadleśnictwa i Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, których zabrakło.
Załącznik: rowery_2012_07_11_trójmiasto.pdf – 9.87 MB