Rowery na buspasy na Alejach Trzech Wieszczów w Krakowie

infobike
26.04.2012 21:40

Rowery na buspasy na Alejach Trzech Wieszczów w Krakowie

 1

W Gazecie Wyborczej rozpoczęła się dyskusja o wyznaczeniu „ścieżki rowerowej”środkiem Alei Trzech Wieszczów. W teorii to dobre rozwiązanie, ale tylko w teorii –pisze Adam Łaczek na I bike Kraków

 

Problemy
1. Wyznaczenie takiej ścieżki wymaga dołożenia sygnalizacji na skrzyżowaniach, bo niby skąd rowerzysta ma wiedzieć, że akurat teraz ma „zielone”? Nie może przecież patrzeć się na sygnalizatory dla ruchu ogólnego, często pod kątem 90 stopni. Zresztą do dołożenia sygnalizacji zmuszają nawet same przepisy.

2. Dołożenie sygnalizacji to wbrew pozorom kosztowna sprawa, może nawet bardziej niż budowa 2,5 metrowej asfaltowej ścieżki.

3. Mnożymy punkty kolizji m.in. na przewiązkach. Co z tego że odseparujemy rowerzystów, skoro mnożąc punkty kolizji możemy w efekcie dostać więcej wypadków niż wcześniej? Separacja zawsze kończy się na skrzyżowaniach!

4. Na skrzyżowaniach kierowcy na pewno zablokują przejazdy, co zmniejszy widoczność rowerzystów i wygeneruje niebezpieczne sytuacje.

5. Brak bezpośredniości. Na Alejach mamy wiele celów podróży, od których jesteśmy w większym stopniu odcięci, jeśli poruszamy się pasem zieleni, a jeśli chcemy dojechać do celu musimy nadłożyć drogi.

Krakowskie środowisko rowerowe od dawna proponuje poszerzyć buspas na Alejach Trzech Wieszczów i wpuścić na nich rowerzystów.

 

Korzyści:
1. Aleje emitują gigantyczne ilości hałasu i z tego względu „Program ochrony środowiska przed hałasem dla Miasta Krakowa” przewiduje po 2013 redukcję prędkości przejazdu do 50km/h. Hałas można zmniejszyć przecież już dzisiaj!

2. Idealnym narzędziem walki z piratami drogowymi i hałasem są zwężone pasy ruchu. Obecnie na Alejach mamy pasy ruchu nawet 3,5 metrowe, czyli tyle co na drodze ekspresowej. Tymczasem w całej Europie pasy ruchu w miastach mają po 2,5-2.75 metra. Aleje to droga klasy zbiorczej i zgodnie z przepisami istnieje możliwość zwężenia pasów ruchu dla samochodów do 2.75 metra przy uspokojeniu ruchu.

3. Odzyskaną przestrzeń pozyskamy na szersze buspasy, obecnie są one nawet węższe, niż ogólne pasy ruchu. Czy zdaniem ZIKiT rozpędzona osobówka potrzebuje więcej miejsca niż autobus komunikacji miejskiej? Wg badań dr Marka Bauera w Politechniki Krakowskiej autobusy na buspasach Alei osiągają żałosną prędkość handlową na poziomie 16 km/h. A przecież mogłyby jeździć szybciej, gdyby nie musiały lawirować po wąskim buspasie tuż przy zaparkowanych na chodniku autach. Niech nie martwią się też kierowcy, bo wg badań francuskich największą przepustowość miejskie drogi osiągają właśnie przy 50 km/h.

4. Koszty? Kilka kubłów farby drogowej. Sygnalizacji nie trzeba poprawiać, bo rowerzyści skorzystają z tej dla autobusów.

5. Skorzystają wszyscy:
– piesi i rowerzyści, bo będą bardziej bezpieczni z powodu zmniejszonych i przestrzeganych ograniczeń prędkości gwarantowanych przez węższe pasy,
– pasażerowie komunikacji miejskiej, bo pojadą szybciej autobusem,
– kierowcy, bo przepustowość Alej wzrośnie mimo zmniejszenia ograniczeń prędkości,
– wszyscy, bo zmniejszy się emisja hałasu, a Aleje będą w mniejszym stopniu ściekiem komunikacyjnym, a w większym reprezentacyjną miejską aleją.

6. Tak jest w całej Europie, nie wymyślajmy koła na nowo. O ile w Polsce panuje pewna niechęć do dopuszczania ruchu rowerowego na buspasy, o tyle ruch rowerowy odbywa się na buspasach od lat we Francji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Belgii czy Irlandii. A szczegółowe wytyczne daje kilka zachodnich podręczników. Zwężanie pasów ruchu dla poszerzenia buspasów rekomenduje sama Komisja Europejska, a samo zwężanie pasów jest powszechne w miastach na zachód od Odry.

Co powie ZIKiT? Zapewne „niedasię”, mimo że na obecnym rozwiązaniu tracą w zasadzie wszyscy. Drodzy inżynierowie ruchu z ZIKiT, nie niszczcie nam już miasta i dla dobra wszystkich poczytajcie trochę zagranicznej literatury! Rowery na buspasy!

 

Malkontentom przypominam, że już teraz bezproblemowo funkcjonuje jazda rowerem po torowiskach tramwajowych np. na Długiej, Starowiślnej, Dominikańskiej, Karmelickiej, Piłsudskiego … Nie powoduje to opóźnień dla komunikacji miejskiej, ani nie jest to niebezpieczne dla rowerzysty.

 

Źródło: http://ibikekrakow.com/2012/04/25/rowery-na-buspasy-na-alejach-trzech-wieszczow/