Wyposażenie rowerów – głos sieci Miasta dla rowerów
Wyposażenie rowerów –głos sieci Miasta dla rowerów
W grudniu 2011 roku Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej ogłosiło projekt noweli rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów i poddało go konsultacjom społecznym. Opinię stowarzyszenia Miasta dla rowerów w tej sprawie przesłaliśmy do Ministerstwa na początku stycznia (czytaj wiadomość). 22 lutego 2012 roku wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz odpowiedział na interpelację w sprawie tej nowelizacji zgłoszoną przez posłankę Ewę Wolak, przewodniczącą Parlamentarnego Zespołu Rowerowego.
Zdecydowanie pozytywnie należy ocenić przyjęcie przez ministerstwo naszych postulatów dotyczących:
Jak wynika z odpowiedzi (czytaj pdf tutaj), ministerstwo uwzględniło zdecydowaną większość naszych postulatów, choć pozostają pewne niejasności, które wyjaśnić może publikacja obecnej wersji dokumentu.
- dopuszczalnej wysokości mocowania oświetlenia rowerowego (250-1500 mm nad jezdnią zamiast obecnych 350-900 mm;proponowaliśmy wysokość do 2000 mm ale wysokość 1500 mm jest zadowalająca),
- dopuszczenia odblasków na bocznych powierzchniach opon rowerów w kształcie pierścienia (jak rozumiemy – bez określenia ich barwy)
- wycofania się Ministerstwa ze szczegółowych przepisów dotyczących sposobu mocowania przyczepy do roweru, które eliminowały z polskiego rynku szereg modeli uznanych producentów
- zgodności z wymogiem Konwencji Wiedeńskiej o ruchu drogowym: rower nadal będzie musiał być wyposażony w co najmniej jeden hamulec (a nie jak proponowano – dwa)
- wyposażenia w kierunkowskazy niektórych rodzajów rowerów i wózków rowerowych, których konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu przez wyciągnięcie ręki (chodzi m.in. o całkowicie zabudowane rowery poziome oraz wózki rowerowe z kabiną pasażerską z tyłu)
Pierwotny projekt ministerstwa dopuszczał migające światło pozycyjne przednie roweru i wózka rowerowego (tylne jest dopuszczone obecnymi przepisami). Rower i wózek rowerowy nie będą musiały być wyposażone w oświetlenie pozycyjne w ciągu dnia (rowerzysta będzie mógł je przewozić np. w plecaku – ale np. w tunelu, we mgle i innych warunkach ograniczonej widoczności światła będą musiały być założone na rower i włączone!) i będą mogły mieć więcej niż jedno światło pozycyjne przednie i tylne. Te propozycje popieraliśmy.
Zgodnie z udzieloną przez wiceministra Tadeusza Jarmuziewicza odpowiedzią nie zostaną spełnione tylko dwa z naszych postulatów, a mianowicie:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Dopuszczone zostaną w pojazdach samochodowych drzwi z zawiasami umieszczonymi z tyłu w stosunku do kierunku jazdy. Naszym zdaniem mogą one spowodować kolizje na postoju, bo w przypadku niektórych samochodów drzwi będą otwierać się w nieprzewidzianym przez rowerzystę kierunku. Ministerstwo uzasadnia decyzję harmonizacją polskich przepisów z dyrektywami unijnymi, które takie rozwiązanie dopuszczają.
- Przyczepy ciągnięte przez rower będą musiały być wyposażone we własne oświetlenie pozycyjne. Naszym zdaniem jest to konieczne wyłącznie, jeśli przyczepa zasłania oświetlenie pozycyjne roweru. Nie jest jasne, czy ministerstwo wycofało się z propozycji obowiązkowego oświetlenia przedniego przyczepy. W wielu przypadkach (np. przyczep jednokołowych) oznaczałoby to bezsensowną konieczność oświetlania wyłącznie tylnego koła roweru ciągnącego przyczepę.
Oczekujemy publikacji projektu rozporządzenia jeszcze przed jego wejściem w życie, wówczas możliwa będzie pełna ocena jego skutków. Niemniej, już teraz można wyrazić nadzieję, że ogólny kierunek zmian jest słuszny. Doceniamy fakt, że ministerstwo wycofało się z propozycji, które budziły największe kontrowersje, mogły mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo lub negatywnie wpłynęłyby na rynek.
Marcin Hyła
Źródło: http://www.miastadlarowerow.pl/index_wiadomosci.php?dzial=2&kat=8&art=90