Betonowy ZDiT – odpowiedź na raport rowerowy

infobike
12.01.2012 23:33

Betonowy ZDiT – odpowiedź na raport rowerowy

 

Dyrektor Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi – Andrzej Wójcik – przesłał obszerną odpowiedź na 'Społeczny raport na temat stanu i perspektyw transportu rowerowego w Łodzi’, przekazany we wrześniu 2011 roku –czytamy na stronie Rowerowej Łodzi

1

 

Fundacja Normalne Miasto Fenomen otrzymała odpowiedź od Zarządu Dróg i Transportu w sprawie ’Społecznego raportu na temat stanu i perspektyw transportu rowerowego w Łodzi’. Tekst odpowiedzi, jaką podpisał dyrektor ZDiT Andrzej Wójcik, ma się nijak to jego wcześniejszych wypowiedzi jak i nastawienia jakie wykazał (wraz z dyrektorem departamentu infrastruktury i lokali UMŁ Andrzejem Pirkiem) na spotkaniu w październiku 2011 roku. Daje to przesłanki, że znowu polityką transportową miasta sterują podrzędni i szeregowi pracownicy ZDiT, którzy zamiast wykonywać polecenia przełożonych, podsuwają im takie odpowiedzi. To doskonałe podsumowanie roku Karty Brukselskiej w wykonaniu łódzkiego ZDiT – ogólnopolskiego wzorca urzędniczego betonu.

 

Według dyrektora ZDiT, który poprzednio chwalił raport, uogólnia on przedstawione tematy, a jego postulaty są niejasne. 'Zauważamy, iż autorzy Raportu interesy rowerzystów uważają za nadrzędne i pomijają obiektywną analizę wieloaspektowych uwarunkowań oraz potrzeb innych użytkowników pozostałych form transportu’ – czytamy w piśmie ze ZDiT.

 

ZDiT uzależnia eliminowanie komunikacji indywidualnej z obszaru centralnego miasta od 'uprzedniego zapewnienia drożności układu komunikacji zbiorowej (separacja torowisk), realizacji systemu obwodnic miejskich oraz zapewnienia niezbędnej liczby miejsc parkingowych w obszarze centralnym poprzez budowę garaży wielopoziomowych, których stopniowa realizacja pozwoli na eliminację parkowania przykrawężnikowego i stworzenia w jego miejscu kontrapasów rowerowych’.

 

Według ZDiT główną przyczyną, dla którego w Łodzi nie powstał system dróg rowerowych jest ich wysoki koszt (raport zwraca uwagę, że zarówno w 2009, jak i 2010 roku, w budżecie znajdowały się środki na ten cel, ale ZDiT nie był w stanie ich wykorzystać;problemy powtórzyły się w 2011 i środki nie zostały wydane na nowe drogi, ale zastępcze wobec nich inwestycje). Według ZDiT, problemem w tworzeniu strefy ruchu uspokojonego do 30 km/h jest 'konfiguracja działającego systemu sterowania ruchem, którego wszystkie ustawienia na całym obszarze są dostosowane do ograniczenia prędkości 50 km/h.’ W odniesieniu do postulowanych zmian organizacji ruchu ZDiT informuje, że 'nie posiada wyspecjalizowanej jednostki mogącej prowadzić prace studialne na ten temat.’

 

W sposób niespójny ZDiT odnosi się do kwestii Wytycznych do projektowania budowy i utrzymania dróg rowerowych, wprowadzonych w Łodzi zarządzeniem prezydenta. Na stronie 4 dyrektor Wójcik twierdzi, że Wytyczne 'mogą być traktowane jako materiał pomocniczy, z którego projektant powinien skorzystać, jednakże w sytuacjach braku możliwości technicznych, terenowych i finansowych nie jest on obligaroryjny’. Z kolei na stronie 5 pisze, że muszą być uwzględniane w każdym przypadku.

 

Dyrektor ZDiT szeroko skomentował też kwestię bezpieczeństwa: 'Zdaniem ZDiT wprowadzenie zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które w założeniu miały sprzyjać rowerzystom przyniosło niezamierzony efekt w powstaci pogorszenia bezpieczeństwa ruchu. Nie zmieniono przy tym układu drogowego, sygnalizacji świetlnej, układu torowisk tramwajowych, relacji kierunkowej na skrzyżowaniach. (…) Warto więc zainteresować się art. 96 ustawy Prawo o ruchu drogowym w świetle którego osoba po ukończeniu 18 roku życia może kierować rowerem na drodze publicznej nie posiadając podstawowych wiadomości z przepisów regulujących zasady ruchu na drogach publicznych, podczas gdy od osoby w wieku poniżej 18 lat takich wiadomości się wymaga (karta rowerowa). [Wynika to z Konwencji Wiedeńskiej o Ruchu Drogowym]. Takie uwarunkowania prawne mają także swój nie mały udział w powstawaniu zagrożeń, co powinno skłonić środowiska rowerowe nie tylko do działań na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej, ale przede wszystkim do propagowania koniecznej edukacji i nawoływania do przestrzegania przepisów ruchu drogowego.’

 

ZDiT zapowiada również, że drogi rowerowe nie będą odśnieżane, co stoi w opozycji do wcześniejszych zapewnień. W ubiegłych latach nieodśnieżanie dróg rowerowych prowadziło do interwencji Straży Miejskiej w ZDiT.

 

Ponadto, dyrektor ZDiT skrytykował przejazdy ’Masy krytycznej’: 'Czas przeznaczony na przejazdy 'Masy krytycznej’, gdzie angażowane są jednostki Policji, a część śródmieścia jest wyłączona z ruchu samochodowego można wykorzystać na spotkanie informacyjne, szkolenie rowerzystów z przepisów ruchu drogowego wraz ze wskazaniem alternatywnych dróg i szlaków przez najbardziej zurbanizowane obszary.’

Przeczytaj całość listu dyrektora ZDiT (6 stron) 

 

Zobacz wypowiedź Dyrektora ZDiT o raporcie z października 2011: 

 

 

Źródło: http://rowerowalodz.pl/aktualnosci/546-betonowy-zdit-odpowiedz-na-raport-rowerowy