Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wnioski z patrolu rowerowego na Starym Mieście w Poznaniu

infobike
02.12.2011 23:34

Wnioski z patrolu rowerowego na Starym Mieście w Poznaniu

 

Aż 31 spraw poruszonych zostało we wnioskach z patrolu rowerowego na Starym Mieście, przekazanych Zarządowi Dróg Miejskich. Patrol zorganizowały 30 sierpnia 2011 r. Rada Osiedla Stare Miasto i SRM. W piśmie do ZDM ponownie wskazano 15 spraw zgłoszonych już w latach 2009 i 2010, a nadal niezałatwionych. Rowerzyści i radni osiedla zgłosili też 16 dalszych propozycji zmian. Mają one na celu ułatwienie ruchu rowerowego (a często także pieszego) w centrum Poznania i poprawę jego bezpieczeństwa. Jakie to propozycje?

 

1
Wnioski z lat ubiegłych

Listę niezałatwionych spraw, poruszanych już w minionych latach, otwiera wniosek o zamontowanie dodatkowych stojaków rowerowych na ul. Półwiejskiej. Ponowiono też wnioski o usunięcie licznych błędów w oznakowaniu tras rowerowych. Przykładem takiego błędu jest linia ciągła uniemożliwiająca legalny wjazd z ul. Karmelickiej na pas dla rowerów w ul. Krakowskiej.
Ponowiono też m.in. wnioski o:

·         poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej i Strzeleckiej (oznakowanie pasa dla rowerów na czerwono),

·         rozważenie zapewnienia możliwości legalnego przejazdu od strony ul. Szkolnej w kierunku ul. Półwiejskiej.

Uczestnicy patrolu rowerowego w dniu 30 sierpnia 2011 r. na ul. Półwiejskiej. Tu brakuje stojaków rowerowych.

Nowe wnioski rowerzystów i mieszkańców Starego Miasta

Najważniejsze spośród 16 nowych wniosków to:

·         zalegalizowanie ruchu rowerowego pod prąd na ul. Żydowskiej,

·         przekształcenie dwukierunkowych pasów dla rowerów w 5 ulicach (Krakowskiej, Mostowej, Wszystkich Świętych, Św. Wojciech i Ks. Józefa) w kontrapasy (pasy dwukierunkowe to rozwiązanie niebezpieczne, nieznane chyba nigdzie poza Poznaniem i niezgodne ze zmienionym w 2011 r. Prawem o ruchu drogowym),

·         oznakowanie kontrapasa na ul. Grobla (od ul. Za Groblą do ul. Mostowej),

·         obniżenie krawężników i zapewnienie rowerzystom oraz niepełnosprawnym wjazdu z ul. Żydowskiej na Stary Rynek,

·         zapewnienie automatycznego zapalania się zielonego światła dla rowerów na przejeździe przez ul. Małe Garbary,

·         naprawa zniszczonej nawierzchni tras rowerowych w ul. Ks. Józefa i ul. Przepadek,

·         ustawienie słupków zabezpieczających przed nielegalnym parkowaniem na chodniku przy ul. Krakowskiej.


Komisja Rewitalizacji i Polityki Przestrzennej Rady Osiedla Stare Miasto i SRM podziękowały również za realizację niektórych wniosków z lat ubiegłych (m.in. oznakowanie na czerwono pasa dla rowerów na ul. Krakowskiej na skrzyżowaniach z ul. Łąkową i ul. Rybaki). W piśmie do ZDM podkreślono też, że realizacja wszystkich propozycji wymaga jedynie nieznacznych nakładów finansowych.


 

 

Poznań, 15 listopada 2011 r.

 Komisja Rewitalizacji i Polityki Przestrzennej
               Rady Osiedla Stare Miasto
    
Stowarzyszenie na rzecz Ekologicznej Komunikacji
             „Sekcja Rowerzystów Miejskich”
                           Poznań

                                                                           Sz. P.
                                                                           Jacek Szukała
                                                                           Dyrektor
                                                                           Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu
                                                                           ul. Wilczak 16
                                                                           61-623 Poznań

Szanowny Panie Dyrektorze,

w dniu 30 sierpnia 2011 r. na terenie Osiedla Stare Miasto przeprowadzony został patrol rowerowy zorganizowany wspólnie przez Komisję Rewitalizacji i Polityki Przestrzennej Rady Osiedla Stare Miasto oraz Stowarzyszenie na rzecz Ekologicznej Komunikacji „Sekcja Rowerzystów Miejskich”z siedzibą w Poznaniu. Objazd terenu Osiedla na rowerach miał na celu przegląd infrastruktury rowerowej w wybranych ulicach, uzyskanie opinii na temat jej stanu, a także wypracowanie propozycji nowych ułatwień dla ruchu rowerowego.


Patrol nawiązywał do tradycji patroli rowerowych zorganizowanych 13 sierpnia 2009 r. i 25 sierpnia 2010 przez Radę Osiedla Rybaki-Piaski przy współpracy Stowarzyszenia „Sekcja Rowerzystów Miejskich”. Wnioski z pierwszego patrolu zawarte zostały we wspólnym 
piśmie Rady Osiedla Rybaki-Piaski oraz Stowarzyszenia z dnia 19 sierpnia 2009 r., doręczonym do Zarządu Dróg Miejskich dnia 21 sierpnia 2009 r. Odpowiedzi na to pismo, zawierające odniesienie się do poszczególnych postulatów, Zarząd Dróg Miejskich udzielił pismem z dnia 30 października 2009 r. (znak: DO/071-1/2-19/42/09). Wnioski z drugiego patrolu przekazane zostały natomiast Zarządowi Dróg Miejskich pismem z 20 września 2010 r., na które ZDM udzielił odpowiedzi pismem z 30 listopada 2010 r. (znak: DO/071-1/2-19/13/10)

Podczas patrolu przeprowadzonego w dniu 30 sierpnia 2011 r. dokonano przeglądu infrastruktury drogowej na terenie dawnego Osiedla Rybaki-Piaski pod kątem tego, czy uchybienia wskazane w pismach z 2009 i i 2010 r. zostały usunięte, jak również – czy zrealizowane zostały sformułowane wówczas przez samorząd mieszkańców oraz rowerzystów propozycje ułatwień dla ruchu rowerowego. Przegląd wykazał, że niektóre spośród zgłoszonych wówczas propozycji (np. oznakowanie na czerwono pasa dla rowerów w ul. Krakowskiej na skrzyżowaniach z ulicami Łąkową i Rybaki) zostały zrealizowane, za co Rada Osiedla oraz Stowarzyszenie wyrażają podziękowanie.
Równocześnie stwierdzono jednak, że wiele spośród propozycji zgłoszonych w ubiegłych latach nie doczekało się realizacji.
Mając powyższe na uwadze podzielono niniejsze pismo na dwie części: (I) ponawiającą niezrealizowane postulaty zgłoszone w latach 2009 i 2010 oraz (II) zawierającą dalsze propozycje działań na rzecz poprawy warunków ruchu rowerowego.

I.


W nawiązaniu do spostrzeżeń poczynionych podczas patroli rowerowych, zorganizowanych w 2009 r. i 2010 r., jak również w dniu 30 sierpnia 2011 r., działając w imieniu Komisji Rewitalizacji i Polityki Przestrzennej Rady Osiedla Stare Miasto oraz w imieniu Stowarzyszenia na rzecz Ekologicznej Komunikacji „Sekcja Rowerzystów Miejskich”ponownie zwracamy się z uprzejmą prośbą o podjęcie przez Zarząd Dróg Miejskich następujących działań na rzecz poprawy warunków ruchu rowerowego na terenie Osiedla Stare Miasto:

1.      umieszczenie co najmniej 5 kolejnych stojaków rowerowych w ul. Półwiejskiej w pobliżu skrzyżowania z ul. Krakowską oraz wejścia do Centrum „Stary Browar”(na północ od pierwszej donicy z roślinami ozdobnymi),

2.      zastąpienie – na wysokości skrzyżowania z ul. Karmelicką – linii ciągłej oddzielającej pas dla rowerów w ul. Krakowskiej od pasa ruchu ogólnego linią przerywaną,

3.      zastąpienie przy ul. Dowbora-Muśnickiego (przy skrzyżowaniu z ul. Mostową) znaku C-13/C-16 z symbolami oddzielonymi kreską pionową znakiem C-13/C-16 z symbolami oddzielonymi kreską poziomą,

4.      umieszczenie przy drodze pieszo-rowerowej po zachodniej stronie ul. Mostowej (bezpośrednio przy przejeździe dla rowerzystów przez ul. Dowbora-Muśnickiego) znaku C-13/C-16 z symbolami oddzielonymi kreską poziomą,

5.      zmianę usytuowania znaku C-13/C-16 ustawionego po północno-zachodniej stronie skrzyżowania ulic Mostowej i Św. Marii Magdaleny w taki sposób, by znajdował się po prawej stronie drogi, której dotyczy,

6.      umieszczenie tabliczki T-22 pod znakiem B-1 w ul. Św. Marii Magdaleny (przy skrzyżowaniu z ul. Mostową),

7.      zastąpienie dwóch znaków C-13, ustawionych po południowej stronie jezdni ul. Mostowej (między skrzyżowaniem z ul. Kazimierza Wielkiego a mostem św. Rocha), znakami C-13/C-16 z symbolami oddzielonymi kreską pionową, a przy tym zlokalizowanymi po prawej (południowej) stronie chodnika i drogi rowerowej,

8.      umieszczenie sygnalizatorów S-6 przy przejazdach dla rowerzystów po wschodniej oraz po południowej stronie skrzyżowania ulic Kazimierza Wielkiego, Garbary i Strzeleckiej,

9.      usunięcie –jako zbędnego –znaku P-17 po południowej stronie ul. Kazimierza Wielkiego (przy skrzyżowaniu z ul. Strzelecką),

10.   wyprostowanie i złagodzenie –za pomocą oznakowania poziomego –przebiegu drogi rowerowej przy ul. Kazimierza Wielkiego (przeznaczonej dla osób jadących na zachód) na wysokości zlikwidowanego przystanku autobusowego oraz jej przedłużenie do przejazdu dla rowerzystów przez ul. Strzelecką (po południowej stronie skrzyżowania ulic Kazimierza Wielkiego, Garbary i Strzeleckiej),

11.   oznakowanie pasa dla rowerów na skrzyżowaniu ul. Krakowskiej i ul. Strzeleckiej, za pomocą czerwonej masy chemoutwardzalnej,

12.   oznaczenie słupów oświetleniowych, przylegających do drogi rowerowej przy ul. Kazimierza Wielkiego, kolorami żółtym i czarnym lub innym widocznym kolorem,

13.   umieszczenie tabliczki T-22 pod znakiem nakazu skrętu w prawo z ul. Karmelickiej w ul. Krakowską,

14.   wymalowanie znaków P-23 „rower”na Moście Świętego Rocha,

15.   rozważenie zapewnienia możliwości legalnego poruszania się rowerzystów jadących od strony ul. Szkolnej w kierunku ul. Półwiejskiej.

 

II.


Ponadto podczas patrolu w dniu 30 sierpnia 2011 r. zwrócono uwagę na dalsze niedogodności dla ruchu rowerowego na terenie Osiedla Stare Miasto oraz sformułowano kolejne propozycje usprawnień. Dlatego też działając w imieniu Komisji Rewitalizacji i Polityki Przestrzennej Rady Osiedla Stare Miasto oraz w imieniu Stowarzyszenia na rzecz Ekologicznej Komunikacji „Sekcja Rowerzystów Miejskich”zwracamy się z uprzejmą prośbą o podjęcie przez Zarząd Dróg Miejskich następujących działań na rzecz poprawy warunków ruchu rowerowego na terenie Osiedla Stare Miasto:

16.   zalegalizowanie ruchu rowerowego pod prąd na jednokierunkowym odcinku ul. Żydowskiej (poprzez umieszczenie tabliczek T-22 pod odpowiednimi znakami drogowymi),

17.   przekształcenie dwukierunkowych pasów dla rowerów w ulicach: Krakowskiej, Mostowej, Wszystkich Świętych, Św. Wojciech i Ks. Józefa w pasy jednokierunkowe (kontrapasy),

18.   oznakowanie jednokierunkowego pasa dla rowerów po wschodniej stronie ul. Mostowej (od ul. Wierzbowej do ul. Wszystkich Świętych),

19.   oznakowanie kontrapasa dla rowerów w ul. Grobla od ul. Za Groblą do ul. Mostowej kosztem pasa ruchu ogólnego, przeznaczonego dla pojazdów skręcających w lewo z ul. Grobla w ul. Za Groblą,

20.   ustawienie przy krawędzi chodnika po północnej stronie ul. Krakowskiej (od ul. Półwiejskiej do ul. Łąkowej) słupków zabezpieczających przed nielegalnym parkowaniem,

21.   umieszczenie tabliczek T-22 pod znakami:
– D-4a przy ul. Za Groblą od strony skrzyżowania z ul. Grobla,
– D-4a przy ul. Grobla od strony skrzyżowania z ul. Wierzbową,
– C-8 na Pl. Kolegiackim pomiędzy ul. Ślusarską a ul. Za Bramką,
– B-2 w ul. Półwiejskiej po północnej stronie skrzyżowania z ul. Kwiatową,

22.   odwrócenie tabliczki T-22 umieszczonej pod znakiem B-1 przy ul. Półwiejskiej (po północno-wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Długą),

23.   zastąpienie linii ciągłej, oddzielającej pas dla rowerów w ul. Kazimierza Wielkiego od pasa ruchu ogólnego, linią przerywaną (na wysokości skrzyżowania z ul. Cegielskiego),

24.   usunięcie zbędnego znaku C-13 umieszczonego przy wjeździe na kontrapas dla rowerów w ul. Za Bramką,

25.   usunięcie zbędnego znaku C-13 umieszczonego przy wjeździe na pas dla rowerów w ul. Ks. Józefa (od strony Al. Niepodległości),

26.   odwrócenie znaku P-23 'rower’ na kontrapasie dla rowerów w ul. Wronieckiej (u zbiegu z ul. Stawną) tak, by wskazywał właściwy kierunek ruchu rowerów,

27.   odwrócenie tarczy znaku C-13/C-16 z kreską pionową, usytuowanego przy ul. Ks. Józefa od strony skrzyżowania z Al. Niepodległości,

28.   przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej na przejeździe dla rowerzystów przez ul. Małe Garbary w taki sposób, by zielone światło dla rowerów zapalało się automatycznie,

29.   obniżenie krawężników w celu umożliwienia rowerzystom oraz osobom niepełnosprawnym, z wózkami dziecięcymi i innym osobom o obniżonej sprawności ruchowej pokonywania zaślepionego zakończenia ul. Żydowskiej (od strony Starego Rynku),

30.   usunięcie licznych uszkodzeń nawierzchni pasa dla rowerów w ul. Ks. Józefa oraz drogi rowerowej po południowej stronie ul. Mostowej (między ul. Kazimierza Wielkiego a mostem Św. Rocha),

31.   przeprowadzenie remontu drogi dla rowerów i pieszych w ul. Przepadek przynajmniej na odcinku od Al. Niepodległości do wiaduktu kolejowego i zastąpienie zniszczonej nawierzchni z płyt chodnikowych nawierzchnią asfaltową.

 

UZASADNIENIE

Ad 1. Ul. Półwiejska przy skrzyżowaniu z ul. Krakowską jest miejscem, w którym występuje bardzo duży popyt na miejsca postojowe dla rowerów. Podczas patrolu w dniu 30 sierpnia 2011 r. ponownie stwierdzono, że liczba stojaków rowerowych na tym odcinku ul. Półwiejskiej nie odpowiada zapotrzebowaniu. Podkreślić należy, że w piśmie z 30 listopada 2010 r. ZDM stwierdził, że ustawienie dodatkowych stojaków w ul. Półwiejskiej jest możliwe w 2011 r. Komisja Rewitalizacji i Polityki Przestrzennej Rady Osiedla Stare Miasto oraz Stowarzyszenie na rzecz Ekologicznej Komunikacji „Sekcja Rowerzystów Miejskich”podtrzymują zatem zgłoszoną już po patrolach zorganizowanych w 2009 r. i 2010 r. propozycję zamontowania u zbiegu ulic Półwiejskiej i Krakowskiej co najmniej 5 wzorcowych stojaków (w kształcie odwróconej litery „U”). Stojaki te mogłyby zostać ustawione „w jodełkę”na północ od pierwszej donicy z roślinami ozdobnymi. Taka lokalizacja nie utrudniałaby ruchu pieszego, a równocześnie skutecznie zapobiegałaby nagminnemu nielegalnemu parkowaniu samochodów w obszarze pomiędzy donicami.

Ad 2-15. Komisja Rewitalizacji i Polityki Przestrzennej Rady Osiedla Stare Miasto oraz Stowarzyszenie na rzecz Ekologicznej Komunikacji „Sekcja Rowerzystów Miejskich”podtrzymują zarazem propozycje działań wymienionych w punktach 2-15, które zostały zawarte we wnioskach z patroli zorganizowanych w latach 2009 i 2010. Wszystkie te propozycje zostały szczegółowo uzasadnione w pismach przekazanych wówczas Zarządowi Dróg Miejskich przez Radę Osiedla Rybaki-Piaski oraz Stowarzyszenie. Podczas patrolu w dniu 30 sierpnia 2011 r. stwierdzono jednak, że nie zostały one dotąd zrealizowane.

Ad 16. Możliwość poruszania się rowerami pod prąd ulicami jednokierunkowymi jest regułą w większości przyjaznych rowerzystom miast w Europie Zachodniej. Tego typu rozwiązań coraz szybciej przybywa też w polskich miastach. Zalegalizowanie ruchu rowerowego pod prąd w ul. Żydowskiej (od ul. Dominikańskiej do ul. Stawnej) stanowiłoby logiczne uzupełnienie tego typu rozwiązań występujących w sąsiednich ulicach (Stawnej, Mokrej, Wronieckiej, Kramarskiej, Masztalarskiej, Zamkowej). Na uwagę zasługuje w szczególności potrzeba zapewnienia dojazdu od strony ul. Dominikańskiej do ul. Mokrej, w której niedawno ZDM zalegalizował ruch rowerowy pod prąd. Umożliwienie rowerzystom jazdy ul. Żydowską w obu kierunkach zapewniłoby im również legalny, bezpośredni dojazd do licznych celów podróży przy tej ulicy, m.in. budynków mieszkalnych i lokali gastronomicznych. Podkreślić należy, że podobnie jak w pozostałych wymienionych ulicach, zalegalizowanie ruchu rowerów pod prąd w ul. Żydowskiej wymaga jedynie zamontowania tabliczek T-22 pod odpowiednimi znakami drogowymi.

Ad 17. Potrzeba przekształcenia dwukierunkowych pasów dla rowerów w wymienionych ulicach w kontrapasy wynika z wad istniejącego rozwiązania, a przede wszystkim jest niezbędna z uwagi na dokonaną w 2011 r. nowelizację Prawa o ruchu drogowym.
Jak wynika z definicji pasa ruchu dla rowerów, zawartej obecnie w art. 2 pkt 5a Prawa o ruchu drogowym, dodanym na mocy ustawy z dnia 1 kwietnia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujacych pojazdami (Dz.U. Nr 92, poz. 530) pas ruchu dla rowerów oznaczaczęść jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi. Definicja ta jednoznacznie wskazuje, że pas ruchu dla rowerów powinien być pasem jednokierunkowym. Ustawodawca nie przewiduje zarazem obecnie dwukierunkowych pasów dla rowerów. O pasach dwukierunkowych wspominają wprawdzie jeszcze postanowienia załącznika do rozporządzenia rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. Nr 220, poz. 2181 ze zm.), jednakże wobec ich niezgodności z przepisem ustawy stosować należy – zważywszy na obowiązującą hierarchię źródeł prawa – przepis art. 2 pkt 5a Prawa o ruchu drogowym, nie przewidujący pasów dwukierunkowych.
Dwukierunkowe pasy dla rowerów należałoby zastąpić kontrapasami również z następujących względów:
– Rowerzysta jadący pasem dwukierunkowym w tym samym kierunku, co samochody, jest przez nie wyprzedzany z prawej strony, co powoduje istotny dyskomfort, a nawet może zagrażać bezpieczeństwu,
– Szerokość pasa dla rowerów w ul. Krakowskiej, wynosząca na niektórych odcinkach mniej niż 2 m, nie zapewnia bezpieczego wymijania rowerzystów jadących w przeciwnych kierunkach,
– Bezpieczne wymijanie rowerzystów jadących w przeciwnych kierunkach nie jest możliwe również w okresie zimowym, gdy efektywna szerokość pasa znacznie maleje z uwagi na zalegający przy jego krawędzi odgarnięty śnieg,
– Występowanie na niektórych ulicach Poznania pasów dwukierunkowych dla rowerów, a na innych ulicach – kontrapasów dla rowerów, powoduje chaos i dezorientuje wielu rowerzystów. Sytuacja ta przyczynia się do korzystania przez niektórych rowerzystów z kontrapasów niezgodnie z obowiązującym kierunkiem jazdy. Kwestia ta jest o tyle istotna, że w najbliższym czasie mają zostać wytyczone na terenie Osiedla Stare Miasto kolejne kontrapasy (w ramach projektu uspokojenia ruchu w centrum Poznania). Dalsze funkcjonowanie w centrum Poznania kilku pasów dwukierunkowych bez wątpienia utrudni objaśnianie prawidłowego sposobu korzystania z kontrapasów.
Dodać należy również, że dwukierunkowe pasy dla rowerów nie są spotykane w innych polskich miastach ani też w Europie Zachodniej. 
Podkreślenia wymaga zarazem, że przekształcenie dwukierunkowych pasów rowerowych w kontrapasy wymaga jedynie odpowiednich korekt oznakowania.

Ad 18. W przypadku ul. Mostowej przekształcenie dwukierunkowego pasa dla rowerów w kontrapas powinno obejmować jego odpowiednie zwężenie oraz przesunięcie pasów ruchu ogólnego w stronę zachodniej krawędzi jezdni. Umożliwiłoby to wyznaczenie po wschodniej stronie ul. Mostowej jednokierunkowego pasa dla rowerów, przeznaczonego dla rowerzystów jadących w stronę ul. Wszystkich Świętych. Wytyczenie tego pasa ułatwiłoby poruszanie się rowerami ruchliwą ul. Mostową na północ, w tym omijanie niejednokrotnie tworzących się na niej zatorów.

Ad 19. Istniejąca organizacja ruchu w ul. Grobla od ul. Za Groblą do ul. Mostowej jest nieprzyjazna rowerzystom i znacznie utrudnia poruszanie się w stronę mostu Św. Rocha czy też w stronę parku położonego między ulicami Mostową i Królowej Jadwigi. Rowerzysta jadący od strony ul. Wierzbowej zmuszony jest bowiem na skrzyżowaniu z ul. Za Groblą zjechać na lewą (wschodnią) stronę jezdni, by skorzystać z rozpoczynającej się tam drogi dla rowerów. Na skrzyżowaniu z ul. Mostową konieczne jest jednak ponowne przedostanie się na prawą (zachodnią) stronę ul. Grobla, gdyż właśnie po tej stronie znajduje się przejazd dla rowerzystów przez ul. Mostową. Konieczność dwukrotnego przekraczania jezdni na tak krótkim odcinku ulicy powoduje znaczące straty czasu i zwiększa ryzyko kolizji.
Opisany problem można by rozwiązać poprzez wytyczenie na jezdni ul. Grobla kontrapasa dla rowerów. Jego oznakowanie nie wymagałoby przy tym likwidacji miejsc postojowych, a jedynie pasa do lewoskrętu. Z uwagi na to, że ul. Za Groblą jest zaślepiona, liczba kierujących, którzy korzystają z tego pasa jest jednak znikoma, a co za tym idzie – jego likwidacja nie będzie mieć wpływu na warunki ruchu innych pojazdów w ul. Grobla.

Ad 20. Jak wynika z poczynionych obserwacji, chodnik po północnej stronie ul. Krakowskiej (między ul. Półwiejską a ul. Łąkową) jest nagminnie blokowany przez nielegalnie zaparkowane samochody. Zjawisko to ma negatywny wpływ zarówno na warunki ruchu pieszego, jak i na warunki ruchu rowerowego, a to z uwagi na fakt, iż nielegalnie parkujące samochody przekraczają pas dla rowerów w ul. Krakowskiej i na nim manewrują. Z uwagi na skalę zjawiska i dużą rotację pojazdów, nie jest przy tym skuteczne jego zwalczanie przez Straż Miejską lub Policję. W tej sytuacji jedynie ustawienie słupków wzdłuż krawędzi chodnika pozwoliłoby rozwiązać opisany problem.

Ad 21. Umieszczenie tabliczki T-22 przy ul. Za Groblą jest zasadne z uwagi na możliwość kontynuacji podróży drogą dla rowerów i pieszych wzdłuż ul. Mostowej. Z kolei rowerzyści jadący ul. Grobla od strony ul. Wierzbowej mają możliwość dojazdu do drogi rowerowej w ul. Mostowej na wysokości mostu Św. Rocha. Tabliczka T-22 na Pl. Kolegiackim jest natomiast niezbędna z uwagi na możliwość poruszania się rowerzystów na wprost kontrapasem dla rowerów w ul. Za Bramką. Uzupełnienia wymaga również oznakowanie w ul. Półwiejskiej, którą można poruszać się legalnie rowerami w obu kierunkach.

Ad 22. Tabliczka T-22 umieszczona przy ul. Półwiejskiej (po północno-wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Długą) jest obecnie widoczna od strony północnej, podczas gdy powinna ona uzupełniać znak B-1, widoczny od strony ul. Długiej.

   Ad 23. Istniejące oznakowanie poziome w ul. Kazimierza Wielkiego sprawia, że rowerzyści korzystający z pasa dla rowerów w tej ulicy i zamierzający skręcić w lewo w ul. Cegielskiego zmuszeni są przekraczać linię ciagłą, oddzielającą pas dla rowerów od pasa ruchu ogólnego. Nie powinna tym samym budzić wątpliwości potrzeba zastąpienia tejże linii, na skrzyżowaniu ulic Kazimierza Wielkiego i Cegielskiego, linią przerywaną.

   Ad 24 i 25. Znowelizowane w 2011 r. Prawo o ruchu drogowym zawiera w art. 2 pkt 5 nową definicję drogi dla rowerów. W myśl tejże definicji droga dla rowerów oznacza drogę lub jej część przeznaczoną do ruchu rowerów, oznaczoną odpowiednimi znakami drogowymi;droga dla rowerów jest oddzielona od innych dróg lub jezdni tej samej drogi konstrukcyjnie lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. W świetle tejże definicji nie budzi wątpliwości, że drogą dla rowerów nie jest pas dla rowerów, skoro nie jest on oddzielony od jezdni konstrukcyjnie ani za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pas dla rowerów został przy tym odrębnie zdefiniowany w art. 2 pkt 5a ustawy. W związku z tym, że pasy dla rowerów nie mogą być traktowane jako drogi dla rowerów, nie powinny przy nich być ustawione znaki C-13 'droga dla rowerów’. Znaki C-13 ustawione przy pasach dla rowerów w ul. Za Bramką i ul. Ks. Józefa powinny tym samym zostać zdemontowane.

Ad 26. Mimo że kontrapas w ul. Wronieckiej (między ul. Mokrą a ul. Stawną) przeznaczony jest dla rowerzystów jadących w stronę ul. Stawnej, wymalowany na nim znak P-23 sugeruje przeciwny kierunek ruchu, co może dezorientować rowerzystów. Kwestia ta była już przedmiotem pism Stowarzyszenia 'Sekcja Rowerzystów Miejskich’ do ZDM w dniach 19 sierpnia 2009 r. i 15 listopada 2010 r. W odpowiedzi na wspomniane pisma ZDM zadeklarował poprawienie oznakowania, jednakże – jak stwierdzono podczas patrolu rowerowego – prace w tym zakresie nie zostały wykonane.

Ad 27. Znak C-13/C-16 z kreską pionową, usytuowany przy ul. Ks. Józefa przy skrzyżowaniu z Al. Niepodległości jest obecnie widoczny od strony Al. Niepodległości. Jego tarcza powinna jednak zostać odwrócona. Obecnie znak znajduje się bowiem po lewej stronie drogi i to w miejscu, w którym droga dla rowerów się kończy (dalej biegnie pas dla rowerów). Po odwróceniu znak wskazywałby natomiast drogę dla rowerów stanowiącą kontynuację wspomnianego pasa oraz przylegającą do niego drogę dla pieszych, prowadzące w stronę Al. Niepodległości.

Ad. 28. Na przejeździe przez ul. Małe Garbary rowerzyści napotykają obecnie poważne utrudnienia, skutkujące dużymi stratami czasu, a tym samym obniżające atrakcyjność ruchu rowerowego. Zielone światło na przejazdach dla rowerzystów przez obie jezdnie ul. Małe Garbary oraz przez torowisko tramwajowe nie zapala się bowiem automatycznie, a jedynie po włączeniu przycisków, co pozostaje w sprzeczności z postanowieniami rozdziału 3.1. załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. W myśl zawartej w nim definicji detektor to element wykrywający poszczególne grupy uczestników ruchu (pojazdy lub pieszych), którego działanie polega na wytworzeniu sygnału przy każdym wykryciu uczestnika ruchu znajdującego się w strefie detekcji. Sygnał wytwarzany jest automatycznie w przypadku pojazdów, a w sposób wymuszony bądź automatyczny w przypadku pieszych. Detektory dzielą się na ręczne (przyciski sterownicze) i działające samoczynnie (indukcyjne, magnetyczne, podczerwone, mikrofalowe, radarowe, laserowe, rezonansowe, akustyczne, radiowe, wideo, zbliżeniowe i podobne). Detektory dla pojazdów dzielą się ponadto pod względem instalacji na wbudowane w nawierzchnię i nadjezdniowe oraz na czynne (wysyłające wiązkę fal i obierające część wiązki odbitą od obiektu) i bierne (odbierające wiązkę fal wysyłaną przez obiekt).
Z przepisu art. 2 pkt 47 Prawa o ruchu drogowym jednoznacznie wynika, że rower jest pojazdem. Co za tym idzie – sygnał zielony dla rowerów, jak wskazuje przywołane rozporządzenie, powinien być wytwarzany automatycznie. Wymuszone wytwarzanie sygnałów jest bowiem dozwolone jedynie w przypadku pieszych. Również specjaliści z Zespołu ds. Dróg Rowerowych GDDKiA uważają, że wzbudzanie sygnalizacji świetlnej dla rowerów powinno być automatyczne a przyciski są nielegalne (dr inż. T. Kopta, “Standardy dla dróg rowerowych –dobre i złe rozwiązania”, prezentacja podczas warsztatów zorganizowanych w dniu 18 marca 2010 r. w sali sesyjnej Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu, s. 43).
Dodać należy, że usytuowanie przycisków od strony skweru Akivy Egera powoduje, iż ich włączenie wymaga w praktyce zejścia z roweru. Przejazd przez ul. Małe Garbary stanowi tymczasem fragment głównej trasy rowerowej, na której tego rodzaju bariery nie powinny występować.

Ad 29. Zaślepione zakończenie ul. Żydowskiej, uniemożliwiające wjazd na Stary Rynek, stanowi barierę negatywnie wpływającą na warunki ruchu rowerowego na Starym Mieście. Bariera ta zmusza rowerzystów do niepotrzebnych objazdów lub przeprowadzania rowerów przez próg z wysokimi krawężnikami, co obniża atrakcyjność ruchu rowerowego. Ponadto próg znajdujący się na zaślepionym zakończeniu ul. Żydowskiej stanowi barierę dla osób niepełnosprawnych, osób z wózkami dziecięcymi, jak i wszystkich pozostałych pieszych, zwłaszcza o obniżonej sprawności ruchowej. Z uwagi na niewielką szerokość chodników w ul. Żydowskiej (między ul. Kramarską a Starym Rynkiem) osoby te korzystają bowiem z jezdni, napotykając tym samym wspomnianą przeszkodę. Opisane problemy rozwiązałoby obniżenie krawężników i likwidacja istniejącego progu, przy jednoczesnym zachowaniu słupków uniemożliwiających przejazd samochodów.

Ad. 30. Nawierzchnia pasa dla rowerów w ul. Ks. Józefa jest obecnie w wielu miejscach poważnie uszkodzona, co utrudnia ruch rowerowy, a nawet zagraża jego bezpieczeństwu. Uszkodzenia nawierzchni, w postaci zapadniętej kostki betonowej, stwierdzono również po południowej stronie ul. Mostowej, pomiędzy ul. Kazimierza Wielkiego a mostem Św. Rocha.

Ad. 31. Droga dla rowerów i pieszych w ul. Przepadek, mimo dużego znaczenia dla ruchu rowerowego, posiada bardzo zniszczoną nawierzchnię z płyt chodnikowych, które – zwłaszcza między Al. Niepodległości a wiaduktem kolejowym – są zapadnięte, popękane i pokruszone. W tym stanie rzeczy zasadne byłoby przeprowadzenie remontu tejże drogi, polegającego na zastąpieniu wspomnianej nawierzchni nawierzchnią asfaltową. Podkreślić należy, że właśnie nawierzchnia asfaltowa byłaby odpowiednia dla trasy rowerowej z uwagi na jej właściwości (niskie opory toczenia i drgania), niższy niż w przypadku innej nawierzchni koszt realizacji i utrzymania oraz wyższą trwałość.

   Zwracając się z powyższymi propozycjami podkreślamy, że ich realizacja nie będzie miała charakteru inwestycyjnego i wymagać będzie jedynie nieznacznych nakładów finansowych. Liczymy, że proponowane działania przyczynią się do poprawy atrakcyjności i bezpieczeństwa ruchu rowerowego, a w niektórych przypadkach także do poprawy warunków ruchu pieszego w obszarze Starego Miasta.

Z poważaniem,

                   Przewodniczący                             Wiceprezes Stowarzyszenia   
Komisji Rewitalizacji i Polityki Przestrzennej         „Sekcja Rowerzystów Miejskich”

               dr Andrzej Rataj                                    Ryszard Rakower

 

Źródło: http://www.srm.eco.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1278&Itemid=36