Pierwsze pół roku pełnomocnika
Pierwsze pół roku pełnomocnika
Minęło pół roku od kiedy urzęduje pełnomocnik prezydenta Łodzi do spraw polityki rowerowej. Co się działo przez te sześć miesięcy –pyta i odpowiada Rowerowa Łódź
Od pierwszego kwietnia 2011 roku Łódź ma dedykowanego urzędnika zajmującego się tylko sprawami poprawy transportu rowerowego w mieście.
Fundacja Fenomen wyszła z inicjatywą powołania w Łodzi urzędnika odpowiedzialnego na kwestie rowerowe w randze pełnomocnika prezydenta. Na początku roku prezydent Łodzi podpisała Kartę Brukselską, a już trzy miesiące później Witold Kopeć został pełnomocnikiem prezydent Hanny Zdanowskiej, między innymi do wdrażania postanowień Karty.
Jak można podsumować pół roku działalności łódzkiego 'oficera rowerowego’? Mając na uwadze lata zaniedbań Miasta na polu polityki rowerowej, jak i trudności w kontaktach z niektórymi kluczowymi pracownikami Zarządu Dróg i Transportu, trzeba jasno stwierdzić, że wybrany na funkcję pełnomocnika rowerowego Witold Kopeć, nie ma łatwego zadania. Z drugiej strony, o tych trudnościach wiedział od samego początku i wiedział z czym będzie miał do czynienia.
· Co wydarzyło się przez ostatnie sześć miesięcy w Łodzi?
· Uruchomienie specjalnego forum dyskusyjnego
· Uruchomienie specjalnej strony na facebooku
· Dopiero po dwóch miesiącach pełnomocnik otrzymał zakres kompetencji
· Odbyła się komisja rady miejskiej na temat dróg rowerowych
· Próbował z inżynierami ZDiT zmienić cykle sygnalizacji świetlnej
· Rozpoczęło się liczenie rowerzystów
· Dzięki staraniom pełnomocnika, na skrzyżowaniu ul Łagiewnickiej i Inflanckiej uruchomiono przejazd rowerowy
· Rozpoczął ’krawężnikobranie’ – akcja inwentaryzacji za wysokich krawężników na drogach rowerowych
· Wystąpił z inicjatywą wpuszczenia rowerów w obu kierunkach na ulicach jednokierunkowych dla samochodów
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
· We współpracy ze ZDiT rozpoczął starania o nowe stojaki rowerowe
· Obniżono niektóre krawężniki na drogach rowerowych
· Uruchomił swój blog z informacjami o swoich działaniach www.rowery.uml.lodz.pl
· Uruchomiono pierwszy w Łodzi pas rowerowy
· Opiniował wygląd i usytuowanie stojaków rowerowych na wyremontowanej ul. Piotrkowskiej
· Rozpoczął pertraktacje ze ZDiT na temat śluz i kontrapasów
· Wymalowano na czerwono przejazdy rowerowe
· Zbudowano dwa pierwsze parkingi rowerowe w jezdni
· Uruchomiono pierwszy kontrapas rowerowy w Łodzi
· Ogłoszono przetarg na łączenie istniejących dwóch rowerowych
· Rozpoczęła się budowa na rondzie Inwalidów przejazdów rowerowych
Niestety, dwa najważniejsze dokumenty, po jakich można by oceniać działania pełnomocnika rowerowego i skuteczność, wciąż nie są gotowe. To znaczy:
a) projekt strategii rowerowej
b) projekty czterech odcinków dróg rowerowych
Jednocześnie Zarząd Dróg i Transportu cały czas stosuje obstrukcję, wysuwając fundamentalne wątpliwości na kilka dni przed odbiorem projektu dróg rowerowych. Kwestia wykonania budżetu na ten rok, kontrapasów, tempa-30, wskazuje, że oficer pracuje w środowisku urzędu przede wszystkim totalnie niesprawnego, gdzie wszystko trwa dziesięć razy dłużej niż powinno, a także nadal radośnie odrzucającego dobrą praktykę rowerową. W takich warunkach wykonanie wskaźników Karty Brukselskiej w wyniku działań miasta nie jest możliwe!
Źródło: http://rowerowalodz.pl/aktualnosci/486-pierwsze-pol-roku-pelnomocnika