W Łodzi powstaną kontrapasy i śluzy
W Łodzi powstaną kontrapasy i śluzy
Wiele wskazuje na to, że jeszcze w tym roku pojawią się w Łodzi kontrapasy rowerowe i śluzy dla rowerów. Jest szansa, że będziemy mogli z nich korzystać jeszcze we wrześniu tego roku, a ich uruchomienie uświetni obchody Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu –donosi Rowerowa Łódź
Dzięki staraniom pełnomocnika prezydenta Łodzi do spraw polityki rowerowej Witolda Kopcia, być może w ciągu miesiąca pojedziemy w Łodzi pierwszymi kontrapasami. Jeśli rozmowy z Zarządem Dróg i Transportu zostaną sfinalizowane, w Łodzi będą mogły się pojawić śluzy rowerowe. Planowane uruchomienie nowych elementów infrastruktury rowerowej jest na Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu (16-22 września).
Kontrapas to wydzielony pas jezdni ulicy jednokierunkowej, przeznaczony dla ruchu rowerowego w kierunku przeciwnym do obowiązującego pozostałe pojazdy. Kontrapasy rowerowe to sposób na uprzywilejowanie transportu niezmotoryzowanego w centrach miast. W Polsce prawdopodobnie pierwszym kontrapasem był kontrapas rowerowy wytyczony w 1993 r. w ul. Wronieckiej w Poznaniu. Kontrapasy są już m.in. w Gdańsku, Krakowie (od 2001 r.), Szczecinie (od 2010 r.), Warszawie (od 2006 r.) i Wrocławiu. (foto: ZM)
Ulice na których prawdopodobnie pojawią się pierwsze w Łodzi kontrapasy:
· ul. Kowieńska (Karolew)
· ul. Grodzieńska (Karolew)
· ul. Wólczańska (pomiędzy ul. Próchnika a ul. Więckowskiego)
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
· ul. P.O.W. (pomiędzy ul. Jaracza a ul. Narutowicza)
Co ciekawe, ulice jakie zaproponował Zarząd Dróg i Transportu są innymi od tych jakie Kopeć zaproponował miesiąc temu (kliknij) do umożliwienia ruchu dwustronnego. Trzeba tutaj zaznaczyć, że kontrapas jest rozwiązaniem, które różni się od 'ruchu dwustronnego dla rowerzystów’ tym że dodatkowo na jezdni wymalowany jest pas skierowany w jednym kierunku.
Śluza rowerowa to część pasa ruchu, przeznaczona do zatrzymania wyłącznie rowerów. Znajduje się między linią zatrzymań dla samochodów a skrzyżowaniem. Rowerzyści w śluzie na zielonym świetle ruszają jako pierwsi – co jest dla nich ułatwieniem. Są też doskonale widoczni. Kierowcy stojących na światłach pojazdów widzą ich lepiej, niż gdyby stali obok, często w martwym polu widzenia. W ten sposób śluza rowerowa poprawia bezpieczeństwo. W Łodzi planuje się ich wymalowanie na większości dróg wlotowych na ul. Piotrkowską. Trudno jeszcze mówić o konkretnych skrzyżowaniach, bo cały czas ustalane są szczegóły – wyjaśnia Witek Kopeć. (foto:MdR)
{hb
Media:
Dziennik Łódzki 'Łódź: rowery pojadą pod prąd’
Źródło: http://rowerowalodz.pl/aktualnosci/467-beda-kontrapasy-i-sluzy