Rowerem szybciej przez Sanguszki
Rowerem szybciej przez Sanguszki
Często krytykujemy na tych łamach sposób wzbudzania i programy sygnalizacji dla pieszych i rowerzystów [zobacz >>>] [zobacz >>>]. Dlatego tym bardziej warto odnotować pozytywny przykład usprawnienia sygnalizacji – na przejeździe tzw. Podskarpowej Ścieżki Rowerowej przez ul. Sanguszki. Gratulacje dla użytkowników ścieżki za inicjatywę w tym zakresie, a dla drogowców – za relatywnie (jak na Warszawę) szybką i konstruktywną reakcję. Szanowni Państwo! Dot.: sygnalizacja świetlna na przejeździe dla rowerów przez ul. Sanguszki Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o zmianę ustawienia sygnalizacji świetlnej na przejeździe rowerowym przez ul. Sanguszki, przy skrzyżowaniu z ul. Wybrzeże Gdańskie. Obecnie rowerzyści poruszający się drogą dla rowerów po zachodniej stronie ul. Wybrzeże Gdańskie przy przejeździe przez ul. Sanguszki są zmuszeni do skorzystania z przycisku w celu wywołania światła zielonego. Jeśli przycisk przy przejeździe przez północną jezdnię ul. Sanguszki nie zostanie wciśnięty w odpowiednim momencie, skutkuje to niezapaleniem się światła zielonego dla rowerzystów nawet wówczas, gdy samochody w jedynym potoku kolizyjnym do tego przejazdu (tzn. samochody jadące z północy po Wybrzeżu Gdańskim i skręcające w prawo w ul. Sanguszki) także otrzymują sygnał czerwony. W rezultacie przez północną jezdnię ul. Sanguszki nie może przejechać żaden uczestnik ruchu. Ponadto, obecne ustawienie świateł nie pozwala rowerzystom na pokonanie przejazdów przez wszystkie jezdnie ul. Sanguszki 'na raz’, lecz zatrzymuje ich na wysepce między jezdniami. W związku z raptownym wzrostem ruchu rowerowego na przedmiotowej drodze dla rowerów, powiązanym z otwarciem 'Parku Fontann’, otwarciem łącznika dla rowerów między Mostem Gdańskim a drogą dla rowerów wzdłuż ul. Wybrzeże Gdańskie, oraz otwarciem ścieżki rekreacyjnej na praskim brzegu Wisły, w niektóre dni (weekend) rowerzyści nie mieszczą się na przewidzianej dla nich wysepce. W związku z powyższym wnoszę w szczególności o: 1. Zlikwidowanie przycisków na przedmiotowym przejeździe rowerowym i zmianę detekcji rowerów na automatyczną, bądź przeprogramowanie sygnalizacji na cykl stałoczasowy (zielone w każdym cyklu, bez wzbudzania) ARGUMENTACJA: Stosowanie przycisków na przejeździe dla rowerów jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. Prawo o ruchu drogowym w art. 2 p. 47 definiuje rower jako 'pojazd’, natomiast Załącznik nr 3 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r. nr 220 poz. 2181) w definicji pojęcia 'Detektor’ informuje, że 'sygnał wytwarzany jest automatycznie w przypadku pojazdów, w sposób wymuszony bądź automatyczny w przypadku pieszych’. Z powyższego wynika, że jeśli na skrzyżowaniu zastosowana jest detekcja, musi ona być automatyczna w stosunku do pojazdów, w tym także rowerów. Alternatywą wobec zastosowania detekcji automatycznej jest niestosowanie detekcji, czyli cykl stałoczasowy. Stosowanie detekcji ręcznej jest niedopuszczalne. 2. Umożliwienie rowerzystom przejazdu 'na raz’ przez wszystkie jezdnie ulicy Sanguszki. ARGUMENTACJA: W związku z nasileniem ruchu rowerowego na przedmiotowym przejeździe strefa akumulacji rowerzystów na wysepce między jezdniami jest niewystarczająca. Wskutek tego powstaje niebezpieczeństwo potrącenia rowerzystów przez przejeżdżające samochody. Ponadto, zmuszanie rowerzystów do pokonywania skrzyżowania w dwóch cyklach jest dyskryminowaniem ich jako użytkowników ruchu, niezgodnym z postulatami polityki transportowej m.st. W-wy. Uprzejmie proszę o pozytywne rozpatrzenie mojego wniosku i poinformowanie mnie pocztą elektroniczną (preferowana forma kontaktu) lub pocztą zwykłą o Państwa działaniach w przedmiotowej sprawie. Uprzejmie proszę ponadto o dotrzymanie terminu odpowiedzi wynikającego z Kodeksu Postępowania Administracyjnego. Z poważaniem, Michał Dobrzański Do wiadomości: Zielone Mazowsze. ZDM-ZTSO-Z-WKA-0717-257-2-11 Dot. Sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Wybrzeże Gdańskie —Sanguszki. W odpowiedzi na Pana email w sprawie przejazdu rowerowego przez ulicę Sanguszki, Zarząd Dróg Miejskich uprzejmie informuje co następuje. W porozumieniu z Biurem Drogownictwa i Komunikacji sygnalizacja świetlna na ww. skrzyżowaniu zostanie skorygowana tak, aby usprawnić ruch pieszych i rowerzystów. Wprowadzenie dodatkowej fazy umożliwi, przy spełnieniu określonych warunków, przejazd rowerzystów przez wszystkie jezdnie ul. Sanguszki w jednym cyklu. Przewidywany termin wprowadzenia zmian to 1-sza połowa lipca 2011 r. Odnośnie automatycznej detekcji rowerów informujemy, ze urządzenia takie są sukcesywnie montowane w ramach posiadanych środków finansowych. Michał Trzciński Sprawdziłem w terenie nową regulację świateł na przedmiotowym przejeździe i ustawienie jest… bardzo dobre. Na pewno nie da się już temu skrzyżowaniu zarzucić, że dyskryminuje ruch rowerowy. Przez większą część cyklu rowerzyści mają zielone na przejazdach przez wszystkie jezdnie, potem na chwilę dostają czerwone na północnym przejeździe, aby przepuścić skręcających w prawo kierowców, potem znów ten przejazd dostaje zielone (na innych ciągle jest zielone), a potem wszystkie przejazdy dostają czerwone, aby puścić samochody z Sanguszki. Z tego, co udało mi się zorientować, nie trzeba już wciskać przycisku – przeprogramowano cykl na stałoczasowy. Rowery co prawda mają zielone nieco krócej, niż samochody jadące w analogicznym kierunku po Wisłostradzie, ale różnica ta wynosi około 10 sekund, a w zamian na zielonym nie występuje kolizja z żadnym strumieniem samochodów.
Od redakcji
2011.06.02: Rowerzysta do ZDM
2011.07.05: ZDM odpowiada
2011.08.02: To działa!