Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

NOWE PRAWO – ROWERZYSTA Z PRAWEJ

infobike
21.05.2011 11:29

KOMUNIKAT NR 15 (278)

z dnia 20.05.2011 r.

NOWE PRAWO –ROWERZYSTA Z PRAWEJ

Od 21 maja 2011 roku wchodzą w życie nowe zasady ruchu rowerowego, wprowadzone
w ustawie Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 92, poz. 530).

Celem tych zmian jest przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa rowerzystów, zachęcenie i ośmielenie do korzystania z tego bardziej ekologicznego, wielofunkcyjnego środka transportu, a także popularyzacja roweru jako środka rekreacji, sportu oraz komunikacji.

Co od 21 maja br. rowerzyści zyskają:

·         specjalne pasy ruchu dla rowerów i śluzy rowerowe na skrzyżowaniach;

·         możliwość wyprzedzania rowerem pojazdów jadących w korku z ich prawej strony;

·         zdefiniowanie wózka rowerowego jako pojazdu do przewozu osób lub rzeczy;

·         możliwość przewożenia dzieci w specjalnych przyczepkach;

·         możliwość jazdy po chodniku przy złej pogodzie;

·         kierowca będzie musiał częściej ustępować pierwszeństwa rowerzyście;

·         zakaz zatrzymywania na drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów oraz w śluzie rowerowej (za wyjątkiem rowerów);

·         w niektórych sytuacjach rowery będą mogły jechać obok siebie.

Korzyści ze zmian –przykłady:

W przypadku wyprzedzania z prawej strony przez rowerzystów mówimy o likwidacji pewnego absurdu. Wyprzedzanie takie zdarza się z oczywistych powodów przy prędkościach rzędu kilku kilometrów na godzinę, w warunkach ruchu miejskiego. Polskie przepisy dopuszczają dziś omijanie stojących w korku samochodów z ich prawej strony. Kiedy samochody ruszają, rowerzysta musi się zatrzymać, żeby ich nie wyprzedzać! To się zmienia!. Oczywiście, manewr będzie dopuszczony –tak jak wyprzedzanie w ogóle – pod warunkiem dobrej widoczności
i wystarczającego miejsca. Warto dodać, że większość krajów UE dopuszcza wyprzedzanie przez rowerzystów z prawej strony.

Dzięki śluzie rowerzysta będzie mógł wyprzedzić (lub ominąć) samochody przed skrzyżowaniem i zatrzymać się na specjalnej, wysuniętej rowerowej linii zatrzymań przed samochodami. W ten sposób rowerzyści staną się widoczni dla kierowców (nie stoją
w martwym polu widzenia i opuszczają skrzyżowanie jako pierwsi).

Będzie wolno wyjątkowo, w ulewnym deszczu czy śniegu, jechać na rowerze chodnikiem. Lepiej, żeby rowerzysta na lodzie wywrócił się na chodnik, niż na jezdnię pod nadjeżdżający pojazd. Ulewny deszcz zmniejsza widoczność –kierujący samochodem mogą po prostu nie zauważyć rowerzysty, zwłaszcza jeśli pojawia się z boku. Mgła ogranicza widoczność najlepszych, zgodnych z przepisami świateł roweru i rowerzysta może być zupełnie niewidoczny, a ponieważ porusza się powoli, pojawia się ryzyko najechania.

Polska na tle Europy:

·         wysoki wskaźnik wypadków drogowych z udziałem rowerzystów,

·         najniższy poziom wykorzystania roweru jako środka komunikacji,

·         prawo nieprzyjazne dla rowerzystów,

·         brak poczucia bezpieczeństwa rowerzysty na drodze,

·         słaba infrastruktura rowerowa lub jej brak,

·         niska kultura jazdy kierowców i rowerzystów,

·         brak przepisów technicznych dotyczących np. rodzaju nawierzchni.

·         bariery urbanistyczne i infrastrukturalne w miastach,

·         brak spójnej polityki rowerowej

·         niska świadomość projektantów i organów odpowiedzialnych za zatwierdzanie projektów do realizacji.

Z poważaniem

Mikołaj Karpiński
Dyrektor Biura Informacji i Promocji
Rzecznik Prasowy