27 kilometrów gliwickich ścieżek rowerowych
infobike
26.03.2010 21:13
27 kilometrów gliwickich ścieżek rowerowych
W ciągu roku w Gliwicach powstanie 27 kilometrów ścieżek rowerowych. W dalszych planach jest budowa kolejnych tras i zaktualizowanie koncepcji całego układu dróg dla rowerzystów. Mają one służyć nie tylko rekreacji, ale tworzyć alternatywną i ekologiczną sieć komunikacyjną, umożliwiającą bezpieczne podróżowanie po mieście na dwóch kółkach. W tej sprawie sporo jest jeszcze do zrobienia.
Rozbudowa sieci ścieżek rowerowych w naszym mieście trwa od kilkunastu lat. Gliwiczanie mają do dyspozycji w sumie ponad 84 kilometry tras. Na ich wybudowanie lub wytyczenie wydano około 7 mln zł z budżetu miejskiego, a 2 mln zł samorząd pozyskał z Unii Europejskiej. –Ścieżki rowerowe prowadzą obecnie do centrum Gliwic z wielu dzielnic. Przy nich usytuowane są często miejsca ciekawe przyrodniczo, zabytki, obiekty sportowe i kulturalne. Około 20% dróg dla rowerów wiedzie przez lasy, parki i polne drogi, co sprzyja rekreacji i aktywnemu wypoczynkowi w spokojniejszych miejscach niż śródmiejskie ulice –opowiada Tadeusz Cygan z Wydziału Inwestycji i Remontów Urzędu Miejskiego. Szukając wytchnienia od miejskiego gwaru, warto wyjechać poza miasto. Gliwickie trasy łączą się bowiem z trasami w powiecie gliwickim i poza nim.
Planowane ścieżki mają łączną długość około 27 kilometrów. To przedsięwzięcie może kosztować w sumie około 7 mln zł. Dla trzech odcinków obejmujących 12 kilometrów tras są już gotowe projekty. –To odcinki wytyczone na osiedlu Waryńskiego, w Starych Gliwicach i na Wójtowej Wsi –wzdłuż Ostropki. Będziemy modernizować nawierzchnię, ustawiać oznakowanie i mapy gliwickich ścieżek. W najbliższym czasie zorganizujemy przetarg na wykonawcę zadania, a prace mogą ruszyć w lecie –informuje Tadeusz Cygan.
Równocześnie trwa projektowanie czterech kolejnych tras: od ul. Bekasa na Sikorniku –przez Trynek i lotnisko –do granicy z gminą Gierałtowice, od Sośnicy –przez Ligotę Zabrską –do ul. Bojkowskiej, od ul. Zygmuntowskiej –przez Stare Łabędy –do granicy z gminą Rudziniec oraz od ul. Zakątek Leśny –przez Las Łabędzki –do ośrodka wypoczynkowego w Czechowicach. Ich budowa może ruszyć w tym roku.
Systematycznie prowadzona jest także modernizacja istniejących szlaków rowerowych. –Teraz kontynuujemy rozpoczętą w 2009 roku gruntowną modernizację około 12 kilometrów dróg od Placu Mickiewicza do Żernik. W niektórych miejscach musimy obniżyć krawężniki, gdzie indziej naprawić nawierzchnię. Zajmujemy się też oznakowaniem, bo trzeba dostosować je do nowych wzorów –opowiada Tadeusz Cygan.
Bez wątpienia kłopotliwa dla rowerzystów jest jazda pomiędzy samochodami na miejskich ulicach. W tym wypadku także można liczyć na stopniową poprawę. Docelowo ścieżki rowerowe powinny być elementem układu komunikacyjnego i umożliwiać bezpieczne przemieszczanie się na dwóch kółkach. –Kiedyś wystarczyło postawić przy drodze znak z namalowanym rowerem i już była ścieżka. Natomiast budowa bezpiecznych traktów pieszo-rowerowych wzdłuż ulic to spory wydatek. Przykładowo 1,8 kilometra takiej ścieżki przy ulicy Portowej kosztowało 1,3 mln zł –podkreśla Tadeusz Cygan.
Warto wiedzieć, że przy okazji budowy lub gruntownych remontów ulic Zarząd Dróg Miejskich stara się tworzyć –tam, gdzie to możliwe i potrzebne –także ścieżki dla rowerów. –Trakty pieszo-rowerowe powstały przykładowo wzdłuż nowego łącznika drogowego pomiędzy ulicami Nowy Świat i Kosów oraz przy fragmencie obwodnicy zachodniej pomiędzy ulicami Andersa i Sowińskiego –mówi Waldemar Garmulewicz z ZDM.
Wydział Inwestycji i Remontów UM informuje, że w koncepcji trzeba uwzględnić zmiany w układzie drogowym Gliwic, zaplanować następne ścieżki, zaktualizować mapy i nanieść na nich trakty pieszo-rowerowe, które powstały i będą powstawać przy nowych ulicach. Wszystkich zainteresowanych udziałem w tym pracach urzędnicy zapraszają do kontaktu pod adresami: Mariusz Komidzierski (pokój 522, tel. 32/239-11-29, e-mail: [email protected]) lub Tadeusz Cygan (pokój 520, tel. 32/239-13- 16, e-mail: [email protected]).
Więcej z Działu Kontrakty
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Więcej z Działu Przewoźnicy
Włocławek z rowerem miejskim
08.08.2019
Gdańsk wydaje rowerowy kalendarz 2019
09.10.2018
Tragiczna forma fizyczna Polaków
10.09.2018
Przenośna myjnia rowerowa – film
13.03.2018
Już nie rower i jeszcze nie samochód
12.03.2018
Czy rowery bez stacji mają przyszłość
22.02.2018
Składane koła do roweru
23.01.2018
Zaprojektuj sobie ulicę
09.01.2018
Więcej z Działu Producenci
Nowa nawigacja rowerowa od Mio
20.07.2021
Bezłańcuchowe rowery z Polski. Od JIVR
25.02.2019
KROSS myśli o elektrycznej rewolucji
02.11.2017
Zamość z nową ścieżką rowerową
24.08.2017
Warszawa: Moda na Veturilo nie słabnie
27.10.2015
Rower na haku holowniczym
16.09.2015
Rynek rowerowy czeka na przełom
28.06.2014
Jak rower to … Romet
15.01.2010
Arkus & Romet Group poszukuje serwisów
06.11.2009
Prezentacja rowerów MEDANO w Wieluniu
29.10.2009
Słupsk: Oddaj stary rower za nowy
07.08.2009