Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Wrocław był drugim miastem –po Warszawie, w który odbyła się konferencja zorganizowana przez Parlamentarną Grupę Rowerową wraz przedstawicielami inicjatyw rowerowych, którzy wspólnie przygotowali projekt nowelizacji Ustawy o ruchu drogowym.
25 marca we wrocławskim biurze poselskim Platformy Obywatelskiej odbyło się seminarium „Rowerowe Miasto. Optymalizacja polityki rozwoju komunikacji rowerowej w mieście przez poszukiwanie efektywnego dialogu społecznego”. W spotkaniu m.in. wzięli udział: Ewa Wolak z Parlamentarnej Grupy Rowerowej, Marcin Hyła i Cezary Grochowski z Ogólnopolskiej Sieci Organizacji Rowerowych „Miasta dla Rowerów”oraz „rowerowi urzędnicy”–Daniel Chojnacki, oficer rowerowy z Wrocławia oraz Marcin Czajkowski z Biura Drogownictwa i Komunikacji z Warszawy. Zabrakło rowerowego oficera z Gdańska –Remigiusza Kitlińskiego, którego obowiązku zatrzymały w nie mógł wziąć udziału w konferencji.
Na początku został przedstawiony projekt nowelizacji Ustawy o ruchu drogowym. Dokument jest już po pierwszym czytaniu w komisji sejmowej i jego autorzy liczą, że zostanie przyjęty do końca roku. Jak podkreśliła posłanka Ewa Wolak przygotowane zmiany to efekt współpracy z przedstawicielami inicjatyw rowerowych. Gdyby nie oni nasz Kodeks Drogowy nadal byłby silnie kształtowany przez lobby motoryzacyjne. A tak jest szansa na dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących standardów europejskich i Konwencji Wiedeńskiej (notabene ratyfikowanej przez Polskę w 1988 r.) Nowe prawo drogowe dopuści do ruchu rowery elektryczne, riksze, a także przyczepki służące do przewożenia dzieci. Reguluje zasady zakładania pasa rowerowego nie tylko po prawej stronie jezdni, lecz również na środku drogi. Wprowadza też rozwiązania ułatwiające pokonywanie skrzyżowań, a w ekstremalnych warunkach zezwala na poruszanie się rowerem po chodnikach. Jednak najważniejszym novum jest zracjonalizowanie pierwszeństwa przejazdu. Do tej pory samochody skręcające w prawo i przecinające ścieżkę rowerową zmuszały jadących prosto rowerzystów do zatrzymywania się. Projekt zmian dostępny jest tutaj.
Jak zaznaczył jednak Marcin Hyła te zmiany to żadna rewolucja. To konieczność i nadrabianie zaległości. Przyjęcie ustawy nie spowoduje, że „nad rowerzystami od razu zaświeci słońce”. To początek koniecznych zmian, które przede wszystkim muszą zmierzać w kierunku ustanowienia nowych standardów w naszym codziennym życiu –i to zarówno pod kątem podejścia uczestników ruchu do rowerzystów, jak i realizowanych inwestycji w infrastrukturę drogową.
Po przedstawianiu proponowanych zmian w prawodawstwie przyszedł czas na codzienną praktykę. Na początku Marcin Hyła wyjaśnił, że niezgodne z konwencją są przepisy dotyczące pierwszeństwa pojazdów na skrzyżowaniu nakazujące przepuszczanie przez rowerzystów samochodów, a także te dotyczące zakazu transportowania dzieci w przyczepach ciągniętych przez rowerzystów. Hyła omówi także proponowany przepis, aby przepisy drogowe zezwalały parze rowerzystów na jazdę równoległą wtedy, gdy nie powoduje to niebezpieczeństwa w ruchu oraz zapewniały amatorom dwóch kółek korzystanie z pasa chodnikowego w trudnych warunkach pogodowych. –„W Polsce jest bardzo mało dróg rowerowych, dlatego problem niedogodnych przepisów wcześniej nie ujawniał się w takiej skali – ocenił Hyla. – Teraz, gdy miasta rozbudowują infrastrukturę rowerową, staje się on dotkliwy –szczególnie biorąc pod uwagę jakość istniejącej infrastruktury.”Kolejna sprawa to bezpieczeństwo. –„Ruch rowerowy jest w Polsce dziesięciokrotnie mniejszy niż w krajach Europy Zachodniej, natomiast wypadków z udziałem rowerzystów mamy cztery razy więcej niż średnia w UE”–alarmował Marcin Hyła.
Wrocławskie spotkanie służyło także porównaniu rozwiązań rowerowych stosowanych w Warszawie, Gdańsku i oczywiście we Wrocławiu. Podsumowując tą dyskusję można dojść do wniosku, że:
– Gdańsk ma najlepszy standard dróg rowerowych (wprowadzony w 1999 r.) oraz największych wpływ na regionalną politykę pro-rowerową, czego dowodem jest zapisanie w Regionalnym Programie Operacyjnym aż 75 mln zł na rozbudowę infrastruktury rowerowej, będącą kontynuacją Gdańskiego Rowerowego Projektu Promocyjno-Inwestycyjnego;
– Warszawa (obok Tczewa) może poszczycić się 3-osobowym zespołem rowerowym w stołecznym magistracie, który opiniuje wszystkie projektowane zmiany infrastrukturze. Poza tym to w Warszawie jest organizowana największa masa krytyczna w Europie. To także jedyna tego typu impreza w Polsce, która jest w pełni legalna, a nawet wspierana przez stołeczną komendę;
– Wrocław to z kolei lider w zakresie parkingów rowerowych (tylko w zeszłym roku powstało ich aż 1500. Stolica Dolnego Śląska posiada także takie udogodnienia infrastrukturalne jak wyniesienia ścieżki rowerowej w miejscu przecięcia się z drogą, czy też wprowadzane w tym roku śluzy rowerowe. Wrocław ma także najwięcej (ok. 20 szt.) znaków B-1 z tabliczką T-22 (zakaz wjazdu nie dotyczy rowerów), co umożliwia poruszanie się rowerzystom pod prąd na niektórych uliczkach Starego Miasta. Niestety wydana negatywna opinia w tym zakresie zahamowała rozwój tego projektu.
Przypomnijmy, że Wrocław był drugi miejscem, w którym przedstawiono rowerowe zmiany w ruchu drogowym. Zgodnie z zapowiedziami działaczy 'Miasta dla rowerów’ tego typu spotkania będą organizowane w kolejnych miastach naszego kraju. Na pewno jest to ważna inicjatywa, która dzięki wsparciu Parlamentarnej Grupy ds. Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej ma szanse realnie zmienić rowerowy krajobraz w Polsce i kto wie –może stanie się zaczątkiem profesjonalnego lobbingu na rzecz rowerowych zmian w polskim prawie. Jedno jest pewne –rowerzyści nareszcie zaczęli być poważnie traktowani. Poniżej prezentujemy wybór relacji z pierwszej, warszawskiej konferencji „Rowerowa Polska – Rowerowa Europa”, która zapoczątkowała „rowerowe tournee”po naszym kraju:
Relacja sieci Miasta dla Rowerów + szczegółowy program konferencji oraz prezentacje –tutaj.