WTP rozważa rowerowe pasy. Jak w Poznaniu i Gdańsku
Zaczął się sezon i jak bumerang wraca temat przewozu rowerów w Warszawskim Transporcie Publicznym.
Sprawą zajęła się teraz warszawska radna Monika Sobczak, która w marcu wystosowała interpelację do prezydenta miasta.
Aktualny stan
Zgodnie z Uchwałą nr XXVI/658/2016 Rady miasta stołecznego Warszawy z dn. 26 kwietnia 2016 r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących w lokalnym transporcie zbiorowym pasażer może przewozić w autobusach/tramwajach WTP rower, jeśli istnieje możliwość umieszczenia go w stojaku lub miejscu dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, lub miejscach wyznaczonych dla wózków dziecięcych.
Zdaniem radnej – znowelizowane prawie cztery lata temu przepisy są niepraktyczne, a wręcz niebezpieczne zarówno dla pasażerów bez rowerów, jak i tych którzy decydują się na podróż środkami komunikacji miejskiej z rowerami oraz dla kierowców autobusów i tramwajów.
-„Jedynym efektem jest wytworzenie napięcia pomiędzy pasażerami a kierowcami i stałe eskalowanie nieporozumień – uważa Monika Sobczak i formułuje trzy pytania:
- ile stojaków na rowery zostało zapewnionych w warszawskich autobusach i tramwajach po uchwaleniu przedmiotowej uchwały?
- proszę o wskazanie dokumentów, zgodnie z którymi autobusy oraz tramwaje posiadają homologację do przewozu rowerów.
- czy w przetargach na zakup autobusów i tramwajów po wejściu w życie uchwały, SIWZ-y zawierały informacje dotyczące homologowanych miejsc do transportu rowerów, wózków dziecięcych oraz wózków inwalidzkich?
- czy Pan Prezydent zgadza się z obowiązkiem przestrzegania przez kierowców autobusów i motorniczych komunikacji miejskiej ustawy Prawo o ruchu drogowym , w której zapisano przepisy o homologacji?
Prezydent odpowiada
W odpowiedzi magistrat podkreślił, że bezpieczeństwo przewozu pasażerów jest sprawą priorytetową dla organizatora Warszawskiego Transportu Publicznego. Wraz ze wzrostem ruchu rowerowego w Warszawie, ZTM na bieżąco monitoruje sytuację związaną z przewozem przez pasażerów rowerów w pojazdach WTP.
Z informacji przekazanych przez warszawskich operatorów wynika, że dotychczas nie stwierdzono wypadków w pojazdach WTP spowodowanych przewozem rowerów. Wykonana analiza za okres styczeń-wrzesień 2019 roku pokazała, że nie jest to duża skala. Pojazdy WTP rocznie przewożą ponad 1,2 mld pasażerów, a liczba skarg związanych z przewozem rowerów wynosi około 30 miesięcznie, praktycznie jedna na 10.000 kursów. Liczba skarg związanych z przewozem rowerów lub brakiem zgody prowadzącego pojazd na taki przewóz wzrasta w okresie wiosenno-letnim.
Odpowiadając na szczegółowe pytania radnej, prezydent Warszawy tłumaczy, dlaczego stołeczne autobusy i tramwaje nie są wyposażane w stojaki.
-„Dodatkowe elementy wyposażenia autobusu lub tramwaju służące do przewozu roweru mogłyby niekorzystanie wpłynąć na zagospodarowanie przestrzeni pasażerskiej i komfort podróżnych. Podczas prac w 2016 roku nad przepisami porządkowymi uwzględniono możliwość przewozu rowerów w pociągach SKM w wyznaczonych do tego stojakach oraz w pozostałych pojazdach w miejscu określonym w § 8 ust. 1 pkt 3 i 4 przepisów porządkowych – informuje Rafał Trzaskowski w odpowiedzi na interpelację.
Co do samego miejsca przewozu rowerów to Warszawa stosuje europejski Regulamin nr 107 , który opisuje konfigurację przestrzeni pasażerskiej autobusów oferowanych na terenie Unii Europejskiej. Sprecyzowane są w nim. m.in. wymagania dotyczące miejsc na wózek inwalidzki oraz dziecięcy, natomiast nie ma kryteriów homologacyjnych odnoszących się do transportu rowerów. Jednocześnie nie oznacza to, że przewóz rowerów w autobusie miejskim (oraz tramwaju) jest zabroniony – jest po prostu niezdefiniowany na gruncie przepisów.
-„W postępowaniach przetargowych zawierane są wymagania techniczne dla miejsc wyznaczonych do przewozu wózka dziecięcego oraz wózka inwalidzkiego. Rower traktowany jest jak bagaż i przepisy nie wymagają spełnienia specjalnych uwarunkowań do przewozu rowerów – tłumaczy magistrat.
Co najważniejsze – Warszawa rozważa wprowadzenie do pojazdów WTP rozwiązań zwiększających zabezpieczenie rowerów podczas przewozu np. poprzez przypięcie specjalnym pasem do poręczy. Takie rozwiązania zastosowane zostały już m. in. w Poznaniu i Gdańsku.
-„Wdrożenie takich rozwiązań w Warszawie wraz z odpowiednią kampanią edukacyjno-informacyjną powinno przyczynić się do istotnej poprawy poczucia bezpieczeństwa pasażerów oraz zmniejszenia napięcia pomiędzy pasażerami a kierowcami pojazdów WTP – kończy oswoją odpowiedź Rafał Trzaskowski.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze