Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

WTP rozważa rowerowe pasy. Jak w Poznaniu i Gdańsku

infotrans
13.05.2021 14:00
0 Komentarzy

Zaczął się sezon i jak bumerang wraca temat przewozu rowerów w Warszawskim Transporcie Publicznym.

Sprawą zajęła się teraz warszawska radna Monika Sobczak, która w marcu wystosowała interpelację do prezydenta miasta.

Aktualny stan

Zgodnie z Uchwałą  nr XXVI/658/2016  Rady miasta stołecznego  Warszawy z dn.  26 kwietnia  2016  r. w  sprawie  przepisów  porządkowych  obowiązujących w  lokalnym  transporcie zbiorowym  pasażer może przewozić w  autobusach/tramwajach WTP rower,  jeśli   istnieje możliwość umieszczenia go w stojaku lub miejscu dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, lub miejscach wyznaczonych dla wózków dziecięcych.

Zdaniem radnej – znowelizowane prawie cztery lata temu przepisy są niepraktyczne, a wręcz niebezpieczne zarówno dla pasażerów bez rowerów, jak i tych którzy decydują się na podróż środkami komunikacji miejskiej z rowerami oraz dla kierowców autobusów i tramwajów.

-„Jedynym efektem jest wytworzenie napięcia pomiędzy pasażerami a kierowcami i stałe eskalowanie nieporozumień – uważa Monika Sobczak i formułuje trzy pytania:

  • ile stojaków  na  rowery  zostało  zapewnionych  w  warszawskich  autobusach i tramwajach po uchwaleniu przedmiotowej uchwały?
  • proszę o wskazanie dokumentów, zgodnie z którymi autobusy oraz tramwaje posiadają homologację do przewozu rowerów.
  • czy w przetargach na zakup autobusów i tramwajów po wejściu w życie uchwały, SIWZ-y zawierały informacje dotyczące homologowanych miejsc do  transportu rowerów, wózków dziecięcych oraz wózków inwalidzkich?
  • czy Pan Prezydent zgadza się z obowiązkiem przestrzegania przez kierowców autobusów i motorniczych komunikacji miejskiej ustawy Prawo o ruchu drogowym , w której zapisano przepisy o homologacji?

Prezydent odpowiada

W odpowiedzi magistrat podkreślił, że bezpieczeństwo przewozu pasażerów jest sprawą priorytetową dla organizatora Warszawskiego Transportu Publicznego. Wraz ze wzrostem ruchu rowerowego w Warszawie, ZTM na bieżąco monitoruje sytuację związaną z przewozem przez pasażerów rowerów w pojazdach WTP.

Z informacji przekazanych przez warszawskich operatorów wynika, że dotychczas nie stwierdzono wypadków w pojazdach WTP spowodowanych przewozem rowerów. Wykonana analiza za okres styczeń-wrzesień 2019 roku pokazała, że nie jest to duża skala. Pojazdy WTP rocznie przewożą ponad 1,2 mld pasażerów, a liczba skarg związanych z przewozem rowerów wynosi około 30 miesięcznie, praktycznie jedna na 10.000 kursów. Liczba skarg związanych z przewozem rowerów lub brakiem zgody prowadzącego pojazd na taki przewóz wzrasta w okresie wiosenno-letnim.

Odpowiadając na szczegółowe pytania radnej, prezydent Warszawy tłumaczy, dlaczego stołeczne autobusy i tramwaje nie są wyposażane w stojaki.

-„Dodatkowe elementy wyposażenia autobusu lub tramwaju służące do przewozu roweru mogłyby niekorzystanie wpłynąć na zagospodarowanie przestrzeni pasażerskiej i komfort podróżnych. Podczas prac w 2016 roku nad przepisami porządkowymi uwzględniono możliwość przewozu rowerów w pociągach SKM w wyznaczonych do tego stojakach oraz w pozostałych pojazdach w miejscu określonym w § 8 ust. 1 pkt 3 i 4 przepisów porządkowych – informuje Rafał Trzaskowski w odpowiedzi na interpelację.

Co do samego miejsca przewozu rowerów to Warszawa stosuje europejski Regulamin nr 107 , który opisuje konfigurację przestrzeni pasażerskiej autobusów oferowanych na terenie Unii Europejskiej. Sprecyzowane są w nim. m.in. wymagania dotyczące miejsc na wózek inwalidzki oraz dziecięcy, natomiast nie ma kryteriów homologacyjnych odnoszących się do transportu rowerów. Jednocześnie nie oznacza to, że przewóz rowerów w autobusie miejskim (oraz tramwaju) jest zabroniony – jest po prostu niezdefiniowany na gruncie przepisów.

-„W postępowaniach przetargowych zawierane są wymagania techniczne dla miejsc wyznaczonych do przewozu wózka dziecięcego oraz wózka inwalidzkiego. Rower traktowany jest jak bagaż i przepisy nie wymagają spełnienia specjalnych uwarunkowań do przewozu rowerów  – tłumaczy magistrat.   

Co najważniejsze – Warszawa rozważa wprowadzenie do pojazdów WTP rozwiązań zwiększających zabezpieczenie rowerów podczas przewozu np. poprzez przypięcie specjalnym pasem do poręczy. Takie rozwiązania zastosowane zostały już m. in. w Poznaniu i Gdańsku.

-„Wdrożenie takich rozwiązań w Warszawie wraz z odpowiednią kampanią edukacyjno-informacyjną powinno przyczynić się do istotnej poprawy poczucia bezpieczeństwa pasażerów oraz zmniejszenia napięcia pomiędzy pasażerami a kierowcami pojazdów WTP – kończy oswoją odpowiedź Rafał Trzaskowski.

Komentarze