Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wolański wykona dla rządu analizę rozwoju zeroemisyjnego transportu w Polsce

infotrans
21.07.2023 12:03
0 Komentarzy

3 lipca Ministerstwo Klimatu i Środowiska podpisało umowę na przygotowanie analizy rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego (autobusy, trolejbusy, tramwaje) w Polsce.

O przetargu na przygotowanie takiego dokumentu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo, natomiast teraz znamy już zwycięzcę tego postępowania. To firma Wolański sp. z o.o.

Cele analizy

Celem planowanego dokumentu jest wypracowanie wielokryterialnej prognozy rozwoju zeroemisyjnego, zbiorowego transportu drogowego (autobusy, trolejbusy, tramwaje) w Polsce wraz z rekomendacjami działań legislacyjnych i poza-legislacyjnych dla administracji publicznej i samorządowej, które będą dostosowane do krajowych warunków ekonomiczno-społecznych.

Opracowany dokument ma zawierać także rekomendacje działań legislacyjnych i pozalegislacyjnych dla administracji publicznej i samorządowej, które będą dostosowane do krajowych warunków ekonomiczno-społecznych. Taka analiza ma być gotowa w ciągu 91 dnia od dnia zawarcia umowy, czyli teoretycznie resort powinien poznać efekt pracy firmy Wolański pod koniec października br.

Do zadań wykonawcy należy kwantyfikacja skutków i efektywności implementacji tych działań dla rozwoju i popularyzacji przewozów zbiorowych realizowanych zeroemisyjną flotą.

Siedem ofert

21 kwietnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało, że ma aż siedem ofert na wykonanie tej analizy. Od:

  • CPOINTSp. z o.o., Warszawa z ceną brutto 196.800,00 zł;
  • Infra Centrum Doradztwa, Leszno z ceną brutto 178.350,00 zł;
  • Wolański, Warszawa z ceną brutto 228.800,00 zł;
  • LPW, Katowice z ceną brutto 208.977,00 zł;
  • EU-CONSULT Sp. z o.o., Gdańsk z ceną brutto 175.000,00 zł;
  • Refunda, Wrocław z ceną brutto  170.970, 00 zł;
  • WROCONSULT, Wrocław  z ceną brutto 200.000,00 zł.

Następnie resort ocenił złożone propozycje  według kryteriów:

  • ceny (40%),
  • dodatkowego doświadczenia zespołu projektowego (20%),
  • wstępnej koncepcji wykonania przedmiotu zamówienia (40%).

Niestety nie znamy przyznanej punktacji – została ona usunięta ze strony postepowania – natomiast ostatecznie Ministerstwo zdecydowało się na wybór najdrożej oferty, od firmy Wolański, która dodatkowo przekroczyła budżet przeznaczony na opracowanie (193.322,10 zł brutto). Czekamy  na pozytywne efekty dla branży tej analizy.

Co będzie zawierał dokument?

Na koniec szczegóły plan analizy. Przy jej tworzeniu wykonawca będzie musiał wziąć pod uwagę szereg kryteriów, które mają wpływ na rozwój zeroemisyjnego, zbiorowego transportu drogowego. W opracowaniu musi być zostać przedstawiona prognoza scenariuszowa rozwoju publicznego zbiorowego transportu zeroemisyjnego. Przygotowana prognoza powinna mieć charakter wielokryterialny i powinna uwzględniać np. opłacalność technologii napędowej (paliwa konwencjonalne vs. napędy zeroemisyjne), wzrost/spadek cen komponentów, wzrost/spadek cen nośników energii, możliwości finansowe podmiotów odpowiedzialnych za organizację transportu publicznego, funkcjonowanie lub brak programów wsparcia, zmiany legislacyjne na poziomie UE, strategiczne kierunki zmian mające na celu zwiększenie udziału transportu zbiorowego w przewozach, a także wprowadzane przez samorządy instrumenty mające na celu poprawę jakości powietrza (strefa tempo 30, strefa czystego transportu, ograniczenia w ruchu), działania nastawione na zmiany nawyków użytkowników transportu.

Wykonawca powinien zaprezentować możliwe ścieżki rozwoju zbiorowego transportu zeroemisyjnego, czyli transportu polegającego na zaspokajaniu potrzeb przewozowych na obszarze zurbanizowanym, zarówno w obrębie miasta, jak i stref podmiejskich.

Wykonawca ma przedstawić prognozę rozwoju usług zeroemisyjnego transportu zbiorowego metodą scenariuszową – tj. scenariusz bazowy powinien prezentować rozwój floty pojazdów z napędem elektrycznym oraz wodorowym oraz komplementarnej infrastruktury do ich ładowania bądź tankowania uwzględniając status quo obecnego systemu wsparcia publicznego. Z kolei inne scenariusze zakładają wdrożenie nowych, zaproponowanych przez wykonawcę rozwiązań legislacyjnych i poza legislacyjnych lub inne, wybrane kryteria.

Dla każdego ze scenariuszy wykonawca ma określić prawdopodobieństwo jego zaistnienia. Przy wypracowaniu scenariuszy mają być uwzględnione dokumenty strategiczne oraz wytyczne kierunkowe UE.

Ponadto, wykonawca ma obowiązek przedstawić mierniki ekonomiczno-finansowe, społeczne oraz ekologiczne prognozowanych skutków transformacji publicznego transportu zbiorowego w kierunku napędów zeroemisyjnych w Polsce (np. wdrożenie transportu zeroemisyjnego, a uniknięte emisje gazów cieplarnianych i pyłów zawieszonych; wpływ na kształtowanie się negatywnego zjawiska wykluczenia transportowego).

Komentarze