Warszawska aglomeracja bez analizy buspasów. Mimo jednej oferty w budżecie
24 listopada 2025 r. Miasto Stołeczne Warszawa oficjalnie unieważniło postępowanie dotyczące realizacji analiz transportowych w ramach „Planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej (SUMP)”.
Decyzję podjęto na podstawie art. 255 pkt 6 ustawy Pzp, wskazując na wadę niemożliwą do usunięcia, uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile ofert wpłynęło w przetargu na analizy buspasów w Warszawie?
- Dlaczego mimo konkurencyjnych cen nie wybrano wykonawcy?
- Jakie znaczenie miało postępowanie odwoławcze i harmonogram finansowania UE?
Złożone oferty – ceny i wykonawcy
Przedmiotem zamówienia była realizacja Etapu I analiz transportowych dotyczących funkcjonowania i rozwoju wydzielonych pasów autobusowych na terenie Metropolii Warszawskiej, jako element wdrażania SUMP w obszarze publicznego transportu zbiorowego. Zadanie miało charakter ekspercki i analityczny, bez dostaw taboru, lecz z bezpośrednim wpływem na przyszłą organizację komunikacji autobusowej i priorytetów dla transportu publicznego w stolicy.
Zamówienie było współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, co oznaczało sztywny harmonogram realizacji i rozliczenia. Termin wykonania Etapu I został określony na 24 listopada 2025 r. i – jak się później okazało – stał się kluczowym problemem całego postępowania.
W postępowaniu Miasta Stołecznego Warszawy wpłynęło pięć ofert, wszystkie od podmiotów z sektora MŚP. Zamawiający nie odrzucił żadnej oferty, nie stwierdzono również rażąco niskiej ceny.
• VIA VISTULA Sp. z o.o. – 596.000,00 PLN brutto / ok. 484.552,85 PLN netto
• ZESPÓŁ DORADCÓW GOSPODARCZYCH TOR Sp. z o.o. – 883.558,20 PLN brutto / ok. 718.340,00 PLN netto
• Consultants United Sp. z o.o. – 888.480,00 PLN brutto / ok. 722.341,46 PLN netto
• Wolański Sp. z o.o. – 917.699,00 PLN brutto / ok. 746.096,75 PLN netto
• LPW Sp. z o.o. – 1.000.000,00 PLN brutto / ok. 813.008,13 PLN netto
Budżet, punkty i… brak wyboru
Najtańsza i najdroższa oferta różniły się o ponad 400 tys. PLN brutto, co pokazuje wyraźną konkurencję cenową w postępowaniu.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 755.000,00 PLN brutto. Oznacza to, że najtańsza oferta – VIA VISTULA Sp. z o.o. – mieściła się w budżecie zamawiającego, podczas gdy pozostałe propozycje znacząco go przekraczały.
W postępowaniu zastosowano wyłącznie jedno kryterium oceny ofert: ✅ Cena – 100%
W normalnym toku postępowania to właśnie VIA VISTULA Sp. z o.o. uzyskałaby maksymalną liczbę punktów i została wybrana jako wykonawca. Tak sie jednak nie stało. Jak wskazał zamawiający, kluczowe znaczenie miało wniesienie odwołania i trwające postępowanie przed KIO. W jego wyniku realizacja Etapu I w terminie do 24 listopada 2025 r. stała się niemożliwa. Miasto nie mogło:
- zmienić SWZ, ponieważ postępowanie odwoławcze wszczęto po terminie składania ofert,
- zmienić terminu realizacji umowy, gdyż byłaby to zmiana istotna, wpływająca na krąg potencjalnych wykonawców,
- przesunąć terminu ze względu na sztywne zasady rozliczenia środków UE.
W konsekwencji postępowanie uznano za obarczone wadą niemożliwą do usunięcia, co skutkowało unieważnieniem. Informację o decyzji podpisał Waldemar Lasek z Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju UM Warszawy.
Na ten moment Miasto Stołeczne Warszawa nie poinformowało o planach ponownego ogłoszenia zamówienia w nowej formule. Można jednak zakładać, że analizy związane z buspasami, autobusami i priorytetem dla transportu publicznego pozostaną istotnym elementem dalszego wdrażania SUMP w metropolii warszawskiej. Szczegółowe informacje o zamówieniu na „Analizę wydzielonych pasów autobusowych na terenie Metropolii Warszawskiej – Etap I” dostępne są w SWZ:
https://ezamowienia.gov.pl/mo-client-board/bzp/notice-details/id/08de38b6-afb5-17d0-d6d3-f50001b14181






Komentarze