UMP chce skończyć z taryfowym bałaganem w transporcie publicznym. Apel o prosty system ulg
17 kwietnia 2025 r. Unia Metropolii Polskich (UMP) oficjalnie przekazała na ręce wiceministra infrastruktury propozycje zmian legislacyjnych dotyczących ustawowych uprawnień do ulg w publicznym transporcie zbiorowym.
Postulat ten wynika z rosnących problemów interpretacyjnych oraz barier w integracji taryf miejskich i regionalnych, z którymi borykają się samorządy i przewoźnicy.
Rozkład jazdy
- Jakie problemy z ulgami w transporcie publicznym zgłosiła Unia Metropolii Polskich?
- Co dokładnie proponuje UMP w sprawie zmian systemu ulg?
- Czy planowane zmiany mają ułatwić wspólne bilety miejskie i regionalne?
System pełen niejasności
Jak podkreślono w piśmie oraz załączonym zestawieniu problemów, aktualne regulacje rozproszone są w wielu aktach prawnych, co prowadzi do braku spójności i trudności w stosowaniu ulg. Szczególnie odczuwalne jest to przy planowaniu wspólnych biletów miejskich i regionalnych, gdzie różnice w poziomach ulg oraz w katalogach osób uprawnionych powodują chaos i bariery systemowe.
UMP zwraca uwagę na kilka kluczowych problemów:
- różnice w uprawnieniach do ulg między transportem miejskim, kolejowym i autobusowym (np. różne zasady dla uczniów i studentów),
- odmienne poziomy ulg dla tych samych grup w zależności od rodzaju biletu (jednorazowy vs. miesięczny),
- problemy z refundacją – obecnie opartą na pełnopłatnych cenach biletów, co sprzyja nadużyciom,
- brak spójności w zasadach obowiązywania biletów okresowych w różnych systemach transportowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Prosta taryfa!
Unia Metropolii Polskich proponuje wdrożenie jednego kompleksowego aktu prawnego, który:
- ujednolici katalog uprawnień do ulg niezależnie od środka transportu,
- określi jeden, spójny poziom ulg dla wszystkich uprawnionych grup,
- zrezygnuje z obecnego mechanizmu refundacji na rzecz dotacji do pracy eksploatacyjnej bezpośrednio dla przewoźników,
- ograniczy liczbę grup objętych ustawowymi ulgami do tych rzeczywiście potrzebujących wsparcia socjalnego,
- wprowadzi prostsze zasady dla biletów miesięcznych w różnych podsystemach transportu.
Celem proponowanych zmian jest nie tylko zwiększenie przejrzystości systemu ulg, ale również ułatwienie integracji taryfowej między komunikacją miejską a regionalną, co ma kluczowe znaczenie dla budowania spójnej oferty transportowej.
W swoim piśmie do resortu infrastruktury UMP zadeklarowała pełną gotowość do współpracy i uczestnictwa w pracach legislacyjnych nad nowym systemem. Samorządy zrzeszone w Unii podkreślają, że uproszczenie przepisów to nie tylko kwestia sprawiedliwości społecznej, ale również efektywniejsze wykorzystanie środków publicznych i większa dostępność transportu publicznego. Pełne dokumenty, w tym pismo do Ministerstwa Infrastruktury oraz zestawienie problemów i postulatów, dostępne są do pobrania.
Komentarze