TRAKO: Nowy projekt ustawy o ptz bez lokalnych preferencji
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowanazostała nowa wersja projektu o publicznym transporcie zbiorowym. Czas nakolejne komentarze, o który poprosiliśmy firmę konsultingową TRAKO z Wrocławia.
Przypominamy , że projekt można pobrać TUTAJ
-„Branża transportu publicznego czekała długo na efektkonsultacji publicznych, które były nadzwyczaj owocne – w konsultacjach wzięłoudział 41 osób i instytucji, w tym nasze przedsiębiorstwo, które wygenerowałyaż 209 uwag do przedstawionego w lutym projektu nowelizacji. Większośćzłożonych uwag nie została jednak uwzględniona – podkreśla Tomasz Szelukowski, współwłaścicielfirmy TRAKO Projekty Transportowe.
Mimo to do najnowszego projektunowelizacji wprowadzono szereg zmian. Zdaniem TRAKO najbardziej istotnemodyfikacje naniesione w projekcie nowelizacji to:
-
W projekcie nowelizacji utrzymano kluczowe zmiany, takie jakznaczące ograniczenie przewozów komercyjnych w transporcie drogowym domiędzywojewódzkich przewozów pasażerskich, zawężony zakres planu transportowy,który jednak wymagać będzie przeprowadzenia kosztownych badań wielkości potokówpasażerskich na liniach komunikacyjnych (z wyłączeniem komunikacji miejskiej).
-
Z projektu nowelizacji usunięto wątpliwą zasadę udzielaniapierwszego zamówienia na obsługę pakietu linii tylko dla przewoźników, którzy wokresie ostatnich 3 lat przed dniem przystąpienia do przetargu wykonywaliprzewozy na obszarze właściwości organizatora i posiadali siedzibę wwojewództwie, na terenie którego znajduje się organizator ogłaszającyzamówienie.
-
Doprecyzowano definicje komunikacji miejskiej i powiatowychprzewozów pasażerskich, przede wszystkim w odniesieniu do gminnych przewozówpasażerskich organizowanych przez gminy miejsko-wiejskie, które bez wątpieniabędą przewozami o charakterze komunikacji miejskiej, do których nie przysługująrekompensaty z tytułu stosowania ulg ustawowych.
-
Przy opracowywaniu planu transportowego w zawężonymzakresie, organizatorzy powinni dodatkowo uwzględniać „możliwość rozwojupublicznego transportu zbiorowego przy wykorzystaniu tramwajów, trolejbusóworaz pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi”.
-
Do zadań z zakresu organizacji publicznego transportuzbiorowego, wyznaczonych dla organizatorów, dodano „analizę stopniawykorzystania ekologicznych środków transportu w publicznym transporciezbiorowym”, która zatem powinna dotyczyć nie tylko pojazdów zeroemisyjnych, aletakże niskoemisyjnych.
-
Ograniczenia wielkości pracy eksploatacyjnej w pakietachlinii do 80 000 wzkm miesięcznie – w odniesieniu do uwag zgłoszonych m.in.przez TRAKO – zostały podwyższone dopoziomu:
150 000 wzkm miesięcznie dla przewozów organizowanych przezgminy, którym powierzono organizację ptz przez inne gminy (min. 80 tys.mieszkańców), związki międzygminne, powiaty,
350 000 wzkm miesięcznie dla przewozów organizowanych przezpowiaty, którym powierzono organizację powiatowych przewozów pasażerskich przezinne powiaty (min. 120 tys. mieszkańców), związki powiatowo-gminne orazwojewództwa.
-
Ograniczenie w postaci możliwości zawarcia z jednymoperatorem umów na maksymalnie 2/3 pakietów w przewozach innych niż komunikacjamiejska, nie będzie skuteczne, jeśli do przetargu nieograniczonego lubpostępowania koncesyjnego przystąpi tylko 1 oferent.
-
Umowę z operatorem w transporcie drogowym finalnieorganizator będzie mógł zawrzeć na okres 8 lat w przewozach gminnych,powiatowych, powiatowo-gminnych, wojewódzkich i międzywojewódzkich, natomiast wprzewozach komunikacji miejskiej maksymalny czas trwania zawieranych umówpozostanie niezmieniony, tj. na okres do 10 lat.
- W projekcie nowelizacji dodany został nowy oddział 3a pn.”Zezwolenie na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporciedrogowym” – przewozy komercyjne na trasach międzywojewódzkich będą odbywały sięnie na podstawie potwierdzenia zgłoszenia przewozu, a na mocy zezwoleniawydanego przez marszałka województwa właściwego ze względu na najdłuższyodcinek planowanego przebiegu linii komunikacyjnej, w uzgodnieniu z marszałkamiwojewództw właściwymi ze względu na przebieg tej linii komunikacyjnej, a takżez uwzględnieniem opinii organizatora – powiatu – jeśli na obszarze jegowłaściwości zostały zaplanowane przystanki. Przewozy międzywojewódzkie takżebędą regulowane przez województwa, gdyż przewoźnik komercyjnych otrzymazezwolenie wyłącznie, jeśli spełni minimalne standardy (różnych województw zosobna) w zakresie punktualności, cennika biletów oraz bliżej niesprecyzowanychw projekcie nowelizacji opinii pasażerów.
- Rekompensaty z tytułu utraconych przychodów ze sprzedażybiletów z ulgami ustawowymi będą przekazywane wszystkim operatorom iprzewoźnikom w transporcie drogowym bezpośrednio przez właściwy samorządwojewództwa, w postaci dotacji celowej z budżetu państwa. Z projektunowelizacji usunięto rozwiązanie polegające na przekazywaniu tychże rekompensatprzez samorząd województwa na rzecz właściwego organizatora przewozów, czylinp. powiatu.
- Przewidziany został nowy mechanizm dofinansowania zadań zzakresu organizacji publicznego transportu zbiorowego dotyczących zapewnianiaodpowiednich warunków funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego(wymienionych w Ustawie w art. 15 ust. 1 pkt 3 – dotyczą standardu przystanków,dworców, węzłów przesiadkowych, zintegrowanych taryf i systemów informacjipasażerskiej) w postaci pożyczek udzielanym jednostkom samorządu terytorialnegoz budżetu państwa, po spełnieniu rygorystycznych, niżej wymienionych warunków:
a) realizacjaprzyjętego planu transportowego skutkować będzie wzrostem wzrostem o conajmniej 20 % wydatków bieżących jst na transport publiczny w stosunku do rokupoprzedniego,
b) wydatkibieżące na transport publiczny w stosunku do wydatków ogółem jednostkisamorządu terytorialnego przekroczą wielkość 2,39 % dla gmin, 5,22 % dlapowiatów, 23,88 % dla województw,
c) braktoczącego się postępowania naprawczego,
d) zapewnionazostanie spłata pożyczki wraz z odsetkami,
e) wysokośćpożyczki nie może przekroczyć 15 % rocznych kosztów finansowania publicznegotransportu zbiorowego oraz kwoty 20 milionów zł.
- Szczegóły dotyczące warunków udzielania i spłat pożyczekzostaną sprecyzowane w odpowiednim Rozporządzeniu Ministra właściwego do sprawfinansów.
- Przewozy realizowane na mocy obowiązujących zezwoleń naprzewozy regularne będą mogły być wykonywane na ich mocy aż do:
a) 30 kwietnia2020 r. w przewozach innych niż międzywojewódzkie przewozy pasażerskie,
b) 30 kwietnia 2023 r. na liniachmiędzywojewódzkich,
– co w zamyśle autorów projektu nowelizacji ma upłynnićrozpoczęcie docelowego modelu organizacji publicznego transportu zbiorowego wPolsce, które będzie skutkowało znaczącym ograniczeniem skali przewozówkomercyjnych w transporcie drogowym.
-
Z konieczności zaktualizowania i opracowania planówtransportowych w tym roku zostali wyłączeni organizatorzy komunikacjimiejskich. Plany transportowe powinny zostać opracowane lub zaktualizowaneprzez organizatorów przewozów gminnych, powiatowych, powiatowo-gminnych iwojewódzkich przed 31 grudnia 2018 r. (pierwotny termin – 31 maja 2018 r.),natomiast wstępne ogłoszenia o zamiarze wyboru operatora powinny zostaćopublikowane najpóźniej w dniu 1 stycznia 2019 r. W planach transportowychobligatoryjnie zachowane mają zostać kierunki połączeń obsługiwane według stanuna dzień 1 czerwca 2018 r.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze