Senat chciał odrzucić nowelę Kodeksu Wyborczego. Sejm się nie zgodził
7 marca sejmowa komisja nadzwyczajna ds. zmian w kodyfikacjach nie poparła uchwały Senatu o odrzuceniu nowelizacji Kodeksu wyborczego.
Nowela ma, w intencji jej autorów, posłów PiS, m.in. zwiększyć dostęp do lokali wyborczych dla mieszkańców małych miejscowości i wpłynąć na zwiększenie frekwencji wyborczej – m.in. poprzez bezpłatny dowóz do lokali.
9 przeciwko
Sejm uchwalił nowelizację pod koniec stycznia. Pod koniec lutego Senat przyjął uchwałę o odrzuceniu nowelizacji. Podczas debaty, która odbyła się wówczas w Senacie sprawozdawca połączonych komisji senackich Krzysztof Kwiatkowski (koło senatorów niezależnych) wskazywał m.in., że komisje zapoznały się z opiniami konstytucjonalistów wobec nowelizacji i wszystkie były wobec noweli negatywne.
We wtorek senacką uchwałą zajęła się sejmowa komisja nadzwyczajna do spraw zmian w kodyfikacjach. Podczas posiedzenia nie był obecny przedstawiciel Senatu, senator Kwiatkowski. Głos zabrał natomiast minister w KPRM, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński, który podkreślił, że – według rządu – uchwała Senatu nie powinna zostać poparta przez komisję.
W głosowaniu nad uchwałą Senatu udział wzięło 14 posłów; za uchwałą odpowiedziało się 4, przeciwko – 9, a 1 wstrzymał się od głosu. „Uchwała nie uzyskała akceptacji komisji” – powiedział po głosowaniu kierujący pracami komisji Piotr Sak (PiS). Komisja na sprawozdawcę wybrała posłankę PiS Barbarę Bartuś.
Uchwała Senatu o odrzuceniu ustawy lub poprawka senacka zostaje przyjęta jeżeli Sejm nie odrzuci jej bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów.
Transportowe zmiany
Nowelizacja Kodeksu wyborczego zakłada m.in. zwiększenie dostępu do lokali wyborczych dla mieszkańców małych miejscowości. Według noweli, wójt gminy wiejskiej lub wiejsko–miejskiej ma zapewniać bezpłatny przewóz pasażerski w postaci transportu publicznego „w celu wzięcia udziału w głosowaniu dla wyborców ujętych w spisie wyborców w stałym obwodzie głosowania położonym na obszarze danej gminy, jeżeli w ramach tej gminy nie funkcjonuje w dniu wyborów publiczny transport zbiorowy lub jeżeli najbliższy przystanek komunikacyjny funkcjonującego transportu zbiorowego oddalony jest o ponad 1,5 km od lokalu wyborczego”.
Zgodnie z nowymi przepisami, wyborca niepełnosprawny o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, oraz wyborca, który najpóźniej w dniu głosownia kończy 60 lat, mają prawo do bezpłatnego transportu z miejsca zamieszkania do lokalu wyborczego właściwego dla obwodu głosowania.
Jedna ze zmian zakłada „przegląd i podział” już istniejących obwodów głosowania. Na skutek zmian – jak zaznaczono w uzasadnieniu – „szacowana liczba nowych obwodowych komisji, to około 6 tysięcy”. Jak wynika ze strony Państwowej Komisji Wyborczej w wyborach parlamentarnych w 2019 r. liczba obwodów wraz z zagranicznymi wynosiła ponad 27,5 tys.
W uzasadnieniu podkreślono, że według obecnych regulacji „stały obwód głosowania powinien obejmować od 500 do 4 tys. mieszkańców”. Po zmianach stały obwód do głosowania ma obejmować od 200 mieszkańców; górny próg 4 tys. mieszkańców pozostaje bez zmian. „Zmiana ta pozwoli zwiększyć liczbę lokali wyborczych oraz ich dostępność” – oceniono.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze