Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszyło Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie

infotrans
28.10.2010 18:54
0 Komentarzy

Od lat 70-tych XX w. muzea techniki są najszybciej rozwijającą się grupą muzeów na świecie. W Polsce muzea o podobnym profilu znajdują się tylko w Krakowie i Warszawie. W październiku dołączył do nich Szczecin. –„Chyba nigdzie w Polsce nie ma tak fantastycznego miejsca i tylu cennych eksponatów. Szczecin długo czekał na to Muzeum –mówił podczas otwarcia Piotr Krzystek, prezydent Szczecina. Dziękuję wszystkim, którzy zaangażowali się w tworzenie tej placówki. Muzeum na pewno stanie się wizytówką naszego miasta.”Projekt adaptacji nieczynnej zajezdni tramwajowej (ul.Niemierzyńska 18) na cele muzealne powstał ze wspólnej inicjatywy władz miasta, Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej oraz Muzeum Narodowego w Szczecinie. Zabytkowa zajezdnia została przystosowana do celów muzealnych dzięki środkom pomocowym z Norweskiego Mechanizmu Finansowego i Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz funduszy Miasta Szczecin. Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki w Szczecinie jest nie tylko obiektem wystawienniczym, ale instytucją kultury nastawioną na aktywne propagowanie dziejów i osiągnięć światowej techniki i cywilizacji. Muzeum chce stworzyć taką ofertę, która uzupełni proces dydaktyczny w szkołach czy ofertę turystyczno-kulturalną miasta.

Otwarcie Muzeum

– „Cały zespół muzeum dziękuję za pomoc Norwegii, Miastu Szczecin i mieszkańcom Szczecina, którzy umożliwili powstanie Muzeum Techniki i Komunikacji”–podkreślił podczas otwarcia Stanisław Horoszko, dyrektor Muzeum Techniki I Komunikacji. Główna hala muzeum ma powierzchnię 2500 m kw, są też trzy mniejsze o powierzchni od 200-290 m kw., gdzie prezentowane mają być m.in. wystawy czasowe i najmniejsze eksponaty. Wystawy stałe i czasowe skoncentrowane są na tematyce komunikacji publicznej, motoryzacji indywidualnej, infrastrukturze technicznej ośrodków miejskich, jak i na różnorodnych dziedzinach fizyki. Eksponowana jest historia motoryzacyjna Szczecina czyli kultowe polskie motocykle „Junak”i „Alba”, czy przedwojenne samochody „Stoewer”. Atrakcyjność zbiorów Muzeum zwiększył zakup od warszawskiego kolekcjonera, pana Leszka Liszewskiego, zbioru samochodów, motocykli, motorowerów, skuterów i rowerów, razem ponad 100 egzemplarzy, w którym dominują pojazdy produkcji polskiej, częściowo powstałe przed II wojną światową. Koszt zakupu kolekcji wyniósł 1,2 mln zł i w całości został sfinansowany przez miasto Szczecin.
Partnerem szczecińskiego Muzeum jest Norweskie Muzeum Techniki w Oslo (Norsk Teknisk Museum), z którego doświadczeń zamierza ono skorzystać w zakresie konstruowania programów edukacyjnych dla młodzieży szkolnej oraz naukowych centrów aktywności, oferując w zamian wiedzę na temat tworzenia wystaw związanych z rozwojem komunikacji. W uroczystości otwarcie obiektu uczestniczył Nygaard Enok, ambasador Norwegii w Polsce, który podkreślił – „To dla mnie zaszczyt uczestniczyć w otwarciu muzeum. Dzięki tej placówce z pewnością pogłębi się współpraca między naszymi krajami.’
Muzeum rusza
Od 22 października Muzeum było otwarte dla publiczności, na którą przez pierwsze trzy dni czekało wiele atrakcji, m.in. występy artystyczne, parada zabytkowych pojazdów. W sobotę i niedzielę (23-24.101 uruchomiona została specjalna linia tramwajowa „M”na trasie Potulicka –Las Arkoński. Taka akcja marketingowa przyniosła doskonały efekt. –„Od piątku 22 października do niedzieli odwiedziło nas ponad 4 tysiące gości. Interaktywną wystawę 'Eureka ruchu’ obejrzały 1724 osoby. Dziękujemy za odwiedziny, mamy nadzieję (i wiele sygnałów), że muzeum się podoba –mówi Stanisław Horoszko, dyrektor Muzeum Techniki I Komunikacji. –Serdecznie dziękujemy Tramwajom Szczecińskim za dowożenie szczecinian na przystanek 'Muzeum Techniki’ i wszystkim motorniczym na czele z Romanem Mirkiem. Osobne podziękowania kolekcjonerom, którzy wystawili swoje pojazdy na dziedzińcu i przejechali w paradzie ulicami Szczecina. No i motocyklistom z Cruisera, dzięki którym parada przebiegła bez szkód w zabytkowych pojazdach i zakłóceń w ruchu drogowym. Mamy nadzieję, że miłośnicy starych pojazdów staną się przyjaciółmi muzeum, a ich pojazdy (oczywiście nie wszystkie naraz) będą miały stałe kącik w sali wystawowej muzeum techniki. Wierzymy, że przy pomocy wszystkich życzliwych nam ludzi, stworzymy miejsce do którego będzie się chciało wracać i którym będziemy się chwalić przed przybyszami.”
Zdjęcia z weekendu otwarcia można zobaczyć tutaj. Więcej o Muzeum na: www.muzeumtechniki.eu.  

Komentarze