Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

RPO interweniuje w sprawie wykluczenia komunikacyjnego na terenach wiejskich

infotrans
17.04.2025 12:05
0 Komentarzy

Wykluczenie komunikacyjne w Polsce to zjawisko, które szczególnie mocno dotyka mieszkańców mniejszych miejscowości. Przykład?

Wieś Paary w województwie lubelskim. Jak zgłoszono do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, transport publiczny z tej miejscowości do Tomaszowa Lubelskiego funkcjonuje wyłącznie w dni nauki szkolnej. W efekcie, w soboty, niedziele, święta, ferie i wakacje – mieszkańcy bez samochodu nie mają możliwości dotarcia do miasta.

Rozkład jazdy:

  1. Czy z miejscowości Paary kursuje transport publiczny poza dniami nauki szkolnej?
  2. Czy Powiat Tomaszowski złożył wniosek o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych?
  3. Jakie prawa konstytucyjne mogą być naruszane przez brak dostępu do transportu publicznego?
RPO interweniuje w sprawie wykluczenia komunikacyjnego na terenach wiejskich / fot. PAP/ Piotr Polak
RPO interweniuje w sprawie wykluczenia komunikacyjnego na terenach wiejskich / fot. PAP/ Piotr Polak

Interwencja RPO

W praktyce oznacza to brak dostępu do pracy, urzędów i służby zdrowia, co szczególnie uderza w osoby starsze, schorowane, z niepełnosprawnościami i bezrobotne – jak wnioskodawca, który przekazał sprawę do RPO.

Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich, Adam Krzywoń, skierował oficjalne pismo do Starosty Tomaszowskiego Henryka Karwana, prosząc o:

  • wyjaśnienie, czy planowane jest uruchomienie transportu również poza dniami szkolnymi,
  • informację, czy powiat ubiegał się o dofinansowanie transportu z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w 2025 roku lub z innych źródeł.

W piśmie podkreślono, że choć prawo nie gwarantuje szczegółowego dostępu do transportu publicznego, to jego brak w praktyce narusza konstytucyjne prawa obywateli – w tym wolność poruszania się (art. 52), prawo do pracy (art. 65), ochrony zdrowia (art. 68) oraz wsparcia osób z niepełnosprawnościami (art. 69).

Kontekst: systemowy problem w Polsce

Sprawa wsi Paary to nie jednostkowy przypadek. Według analiz, nawet 14 milionów Polaków doświadcza na co dzień wykluczenia transportowego. Zjawisko to ma głęboko zakorzenione skutki społeczne: utrudnia dostęp do edukacji, pracy, leczenia i życia społecznego.

Jednym z głównych instrumentów przeciwdziałania temu zjawisku ma być Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, jednak jak pokazuje przypadek Paary – jego wykorzystanie lokalne wciąż bywa niewystarczające lub spóźnione.

Pismo RPO to jasny sygnał dla władz lokalnych, że ignorowanie potrzeb transportowych mieszkańców wsi może prowadzić do systemowego łamania praw obywatelskich. Oczekuje się teraz stanowiska Starosty Tomaszowskiego i konkretnych działań w zakresie zapewnienia regularnych połączeń autobusowych – także poza dniami szkolnymi.

Komentarze