Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Raport o stanie Warszawskiego Transportu Publicznego. Za rok 2021

infotrans
14.06.2022 10:00
0 Komentarzy

Warszawa przygotowała swój raport o stanie miasta, który podsumowuje najważniejsze wydarzenia z minionego roku, w tym także te z zakresu transportu publicznego.

Rok 2021 był kolejnym okresem zmagań z kryzysem pandemiczny, w tym spadkiem liczby pasażerów w komunikacji miejskiej. Zapraszając do lektury najnowszego warszawskiego raportu o stanie miasta, prezydent Rafał Trzaskowski podkreśla, że dzięki odpowiedzialności warszawianek i warszawiaków udało szybko rozpocząć powrót do normalnego życia. To te pokazują liczby Warszawskiego Transportu Publicznego.

Działania na rzecz WTP

W 2021 roku Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie wraz z Biurem Marketingu Miasta i Operatorami WTP przeprowadził kampanię, której celem było przekonanie kierowców samochodów do wypróbowania poruszania się komunikacją miejską. Kampania uwypuklała korzyści wynikające z korzystania z transportu publicznego. Są nimi: oszczędność czasu, oszczędność pieniędzy, bezpieczeństwo oraz aspekt ekologiczny. Wykorzystano kilka rodzajów nośników reklamowych w celu dotarcia do szerokiego grona odbiorców. Były to: plakaty na przystankach, bilbordy, reklama na tyłach autobusów, filmy na youtube (m.in. z udziałem Prezydenta m.st. Warszawy, obcokrajowców mieszkających w Warszawie) i innych social mediach (z udziałem znanych osób), radio, aplikacje mobilne. Po realizacji kampanii przeprowadzono badanie marketingowe, które wskazało na jej znaczący poziom rozpoznawalności i skuteczności wśród mieszkańców.

W 2021 r. przypadła 20 rocznica wprowadzenia Warszawskiej Karty Miejskiej. Z tej okazji ZTM przeprowadził kampanię informacyjną, której celem było przypomnienie mieszkańcom o funkcjonalnościach, a przede wszystkim korzyściach wynikających z posiadania WKM. Jednocześnie przybliżono 20-lat historii karty. W ramach działań promocyjno-komunikacyjnych: przeprowadzono konkurs wśród mieszkańców na wzór jubileuszowej karty; wpłynęło 86 prac, z których 3 zostały nagrodzone; w social mediach WTP prezentowano wzory kart, które użytkowane były w ciągu ostatnich 20-lat; -przygotowano grafikę, która eksponowana była na plakatach na przystankach autobusowych oraz wewnątrz pojazdów, prezentowała ona możliwości i zalety WKM; zrealizowano 3-częściowy film, w którym dyrektor ZTM opowiedział historię karty; film prezentowany był w social mediach WTP.

Nowe tramwaje

Od 2021 roku po Warszawie kursują już pierwsze z kupionych przez Tramwaje Warszawskie nowych tramwajów Hyundai. Nazwę – Warsolino – wybrali mieszkańcy w konkursie. Warszawa zamówiła trzy rodzaje pojazdów szynowych o różnej długości, w wersji jednokierunkowej i dwukierunkowej. Najdłuższe z nowych wagonów będą miały prawie 33 metry, czyli aż o 2,5 metra więcej niż obecne tramwaje niskopodłogowe. To najdłuższe tramwaje, jakie kiedykolwiek jeździły po stołecznych torowiskach. W każdym z nich będzie mogło podróżować nawet 240 osób. Dzięki nowym pojazdom, warszawianki i warszawiacy będą mogli częściej podróżować niskopodłogowymi, wygodnymi, klimatyzowanymi wagonami. Docenią je w szczególności pasażerowie z niepełnosprawnościami, opiekunowie z dziećmi w wózkach, a także seniorzy. Po zrealizowaniu zamówienia na wszystkie 123 tramwaje do końca kwietnia 2023 r., stolica będzie dysponowała największą flotą tramwajów niskopodłogowych w Polsce. Ich liczba przekroczy 430, co będzie stanowić aż 70% całego taboru tramwajowego.

Kolejne autobusy na gaz

Miejskie Zakłady Autobusowe kupiły 100 autobusów na gaz. Dostarczone do stolicy gazowe Solarisy występują w krótszej wersji 12-metrowej (40 pojazdów) oraz przegubowej (w sumie 60 sztuk). Wszystkie są wyposażone

zgodnie z rygorystycznymi wymogami ZTM – posiadają klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, udogodnienia dla osób z dysfunkcjami wzroku i ruchu, monitoring bezpieczeństwa, elektroniczną informację zewnętrzną i wewnętrzną, systemy przeciwpożarowe, ładowarki USB, głosowe zapowiedzi przystanków oraz urządzenia do zliczania pasażerów.

do Winnicy

Nowy odcinek torowiska i jezdni na ulicy Światowida umożliwi wydłużenie tras linii tramwajowych 2 i 17 a także autobusowych 509 i N03. Dzięki nowemu odcinkowi torów

mieszkańcy osiedla Winnica zyskali wygodny dojazd do stacji metra Młociny i do centrum. Tory zostały obsadzone trawą i dzięki temu w stolicy mamy już ponad 25 km zielonych torowisk. Na przystankach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami są wiaty i wyświetlacze informujące za ile minut odjedzie kolejny tramwaj. Równolegle wybudowane zostały jezdnie ulicy L. Mehoffera, drogi rowerowe, chodniki z betonowych płyt. Jest nowa zieleń – trawniki, drzewa, krzewy ozdobne. Skrzyżowania wyposażone są w sygnalizacje świetlne, wzdłuż chodników stanęły latarnie.

zajezdnia na Annopolu

Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na budowę nowej zajezdni tramwajowej. To będzie piąta zajezdnia w stolicy, budowana m. in. na potrzeby nowych tras tramwajowych – m. in. do Wilanowa i wzdłuż ul. Kasprzaka. Nowa zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów, przenocuje w niej ponad 150 tramwajów. Znajdą tu swoje miejsce nowe, niskopodłogowe tramwaje dla Warszawy. W zajezdni będą stanowiska do badania stanu technicznego wagonów, a także lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Wartość netto umowy: 532,6 mln zł. Budowa jest współfinansowana z środków UE.

Szybkie ładowanie w Wilanowie

Sześć nowych ładowarek pantografowych dla autobusów elektrycznych uruchomiono na pętli Wilanów. To największa w stolicy stacja ładowania tego typu o łącznej mocy 2,4 MW. Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają już 24 ładowarki pantografowe dużej mocy na krańcach: Chomiczówka, Esperanto, Konwiktorska, Nowodwory, Spartańska, Szczęśliwice i Wilanów oraz w zajezdniach przy Ostrobramskiej, Stalowej, Włościańskiej i Woronicza. Ładowarki pantografowe służą do szybkiego uzupełniania baterii floty 160 autobusów elektrycznych MZA, jednej z największych w Europie. Korzystając z tego źródła energii, w ciągu dwudziestu minut postoju można naładować około połowy pojemności baterii. Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają też 160 stanowisk ładowania wtyczkowego, które służą do wolnego ładowania podczas dłuższego postoju w zajezdni.

Obsługa linii lokalnych do 2024 r.

Siedemdziesiąt osiem autobusów z niską podłogą obsłuży 18 podwarszawskich gmin i przejedzie ponad 18,7 mln wozokilometrów. Nowo wybrani w przetargu operatorzy do końca listopada 2024 r. będą obsługiwali linie lokalne „L” w gminach: Góra Kalwaria, Konstancin-Jeziorna, Lesznowola i Piaseczno, Jabłonna, Nieporęt i Wieliszew, Kobyłka, Wołomin, Zielonka, Marki, Radzymin, Nieporęt, Sulejówek i Wiązowna oraz Stare Babice, Izabelin i Kampinos. Linie lokalne „L” uruchamiane są we współpracy samorządów gmin aglomeracji i Zarządu Transportu Miejskiego. Mieszkańcy mogą korzystać z połączeń uwzględniających ich lokalne potrzeby – dojazdy do urzędu, pracy, szkoły, stacji kolejowych itd., a dzięki Biletowi Metropolitalnemu kontynuować podróż także w Warszawie

E-papierowe rozkłady jazdy

Na kilku przystankach działa online już sześć e-papierowych rozkładów jazdy. Są podłączone do zaawansowanego systemu prognozującego, kiedy przyjedzie tramwaj. Tramwaje Warszawskie wraz z ZTM zainstalowały je na kilku przystankach tramwajowych. Przypomina zwykłą wydrukowaną kartkę jaką widzimy od lat na przystankach. Na drugiej części jest dynamiczna informacja – za ile minut rzeczywiście przyjedzie kolejny tramwaj i w jakiej kolejności. Ta informacja jest odświeżana co kilkanaście sekund.

Parking P+R na Białołęce

Zakończyły się prace budowlane przy 16. parkingu „Parkuj i Jedź” w sąsiedztwie stacji kolejowej Warszawa Żerań. Kierowcy będą mieli do dyspozycji 235 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym 10 dla osób z niepełnosprawnościami, jest 140 miejsc dla rowerów. Przygotowano także pięć miejsc dla osób współdzielących podróże oraz trzy miejsca „Kiss and Ride”, gdzie można szybko i bezpiecznie wysadzić podwożoną osobę. Są także dwa stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych oraz jedno dla rowerów elektrycznych. Na terenie obiektu nie zabraknie drzew, jest ich ponad 260, ogrodnicy posadzili ponad 1 000 krzewów, a także pnącza i trawy ozdobne. Na dachu wiaty rowerowej zamontowane są panele fotowoltaiczne, które zostały włączone do systemu energetycznego parkingu, dzięki czemu pobór energii elektrycznej z sieci będzie mniejszy. Woda opadowa zbierana przez system odwodnienia parkingu nie trafi do kanalizacji tylko, po podczyszczeniu w separatorze, będzie odprowadzana do gruntu na całej działce poprzez drenaż rozsączający.

Projekty PREVENT PCP oraz SAFE BUS

Wartość projektu SAFE BUS to 672 tys. euro, z czego 21 tys. euro to bezpośrednie dofinansowanie dla działań ZTM. Główny cel to stworzenie platformy internetowej integrującej rozwiązania w zakresie zapobiegania atakom terrorystycznym, dostarczania materiałów ćwiczeniowych i procedur. Projekt PREVENT PCP ma dostarczyć rozwiązania niwelujące ryzyko związane z porzuconym bagażem/ przedmiotem w transporcie publicznym. ZTM bierze aktywny udział w działaniach ukierunkowanych na wymianę wiedzy, doświadczeń i dobrych praktyk. Projekty stanowią okazję do nawiązania kontaktów z nowymi partnerami zagranicznymi. Udział w nich pozwala na zdobycie nowej wiedzy na temat aktualnych rozwiązań służących poprawie bezpieczeństwa w Warszawskim Transporcie Publicznym. Projekty są realizowane w ramach programu Horyzont 2020. Zakończą się odpowiednio w 2023 r. i 2024 r.

Na koniec dodajmy, że w 2021 r. w Warszawie uruchomiono dwa nowe buspasy:

  • na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. (obustronnie między ul. Szczęśliwiecką a ul. Grójecką)
  • na ul. Łopuszańskiej (obustronnie między ul. Orzechowąi WKD RAKÓW)

Komentarze