Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Raport o stanie opolskiej komunikacji miejskiej. Za rok 2021

infotrans
13.06.2022 13:00
0 Komentarzy

W czerwcu Opole przygotowało raport o stanie miasta, w tym lokalnego transportu publicznego.

23 czerwca nad raportem zostanie przeprowadzona debata w Ramach rady Miasta, w której mogą zabierać głos mieszkańcy Miasta Opola. Wcześniej jednak należy złożyć pisemne zgłoszenie, poparte co najmniej 50 podpisami. Przedstawiamy rozdział dotyczący opolskiej komunikacji miejskiej w trudnym okresie zeszłego roku.

Opolskie autobusy

Komunikacja miejska w Opolu świadczona jest przez jednego operatora – należący w 100% do miasta Miejski Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o. w Opolu. Na ul. Luboszyckiej znajduje się jedyna zajezdnia MZK Sp. z o.o., która jest wyposażona w halę napraw z podnośnikiem dla autobusów przegubowych, stację diagnostyczną, lakiernię i myjnię. Spółka zobowiązana była do świadczenia usług przewozowych w granicach administracyjnych Opola oraz
w granicach administracyjnych gmin, z którymi miasto podpisało porozumienia międzygminne. Liczby
kursów na liniach obsługujących obszary 4 gmin objętych porozumieniami międzygminnymi (Dąbrowa,
Komprachcice, Łubniany i Prószków) ustalane są z samorządami tych gmin. Partycypują one w kosztach
komunikacji miejskiej realizowanej na swoim terenie.

W 2021 r. długość linii komunikacji miejskiej wyniosła 342 km, z czego w Opolu 312 km, a poza nim 31 km. W mieście funkcjonowały 23 linie autobusowe, pięć z nich obejmowało także obszar gmin sąsiednich. Łącznie w komunikacji miejskiej wykonano 5,7 mln wozokilometrów tj. o 1,56 % więcej niż rok wcześniej.

Spowodowane to było zdejmowaniem ograniczeń wprowadzonych w kursowaniu autobusów miejskich w okresie epidemii koronawirusa SARS-CoV-2. Na funkcjonowanie komunikacji miejskiej przeznaczono w formie rekompensaty 52 mln złotych, czyli o 5,8 mln zł więcej niż w 2020 r.

Nowe inwestycje

Miasto Opole kontynuowało w 2021 r. inwestycje w obszarze komunikacji miejskiej polegające przede
wszystkim na zakupie 5 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania (pantografowa stacja szybkiego ładowania na ul. Prószkowskiej i ładowarki zajezdniowe). W marcu 2021 r. została podpisana umowa z wykonawcą, a realizacja zakończy się w 2022 r.

W 2021 r., podobnie jak w latach poprzednich, miasto wdrażało system roweru publicznego. System funkcjonował w mieście od 2012 roku. W 2021 r. Miasto Opole kontynuowało zawartą umowę na zorganizowanie, zarządzanie i utrzymanie systemu rowerów publicznych, ze spółką GeoVelo ze Szczecina. System wyposażony był w rowery najnowszej generacji z komputerami pokładowymi i lokalizatorami GPS. System obejmował 18 stacji rowerowych i 280 rowerów miejskich. Do systemu dołączyło Centrum Handlowe Karolinka, które na swój koszt uruchomiło 1 stację rowerową i zakupiło10 dodatkowych rowerów. W celu rozpropagowania systemu uruchomiono, oprócz stacji rowerowych, 21 miejsc postojowych rowerów miejskich, gdzie bez dodatkowych kosztów użytkownik mógł zostawić wypożyczony rower. Od lipca do końca listopada odnotowano 33 634 wypożyczeń rowerów. W 2021 r. z rowerów miejskich korzystało 7 779 użytkowników.

W trakcie budowy jest opolskie centrum przesiadkowego przy stacji kolejowej Opole Główne. To inwestycja realizowana w latach 2019-2022, a w jej ramach powstanie węzeł pasażerski obejmujący m.in. zatoki autobusowe, miejsca postojowe dla samochodów.

Pełen raport stanie Opole dostępny jest TUTAJ

Komentarze