PKS Szczecin oficjalnym przewoźnikiem Mistrzostw Świata Smoczych Łodzi
Wyścigi smoczych łodzi – tradycyjna dyscyplina wywodząca się z Chin – zyskują coraz większą popularność na całym świecie. W dniach 14–20 lipca 2025 roku odbyły się Mistrzostwa Świata w tej widowiskowej konkurencji, a ich gospodarzem było niemieckie Brandenburg an der Havel pod Berlinem.
Udział w wydarzeniu wzięło aż 4600 zawodników, trenerów i członków ekip z 33 krajów. Kluczową rolę w organizacji odegrała polska firma transportowa – PKS Szczecin, która pełniła funkcję oficjalnego przewoźnika mistrzostw.
Rozkład jazdy:
- Jakie było główne zadanie PKS Szczecin podczas Mistrzostw Świata Smoczych Łodzi?
- Ile autokarów zaangażowano do obsługi logistycznej zawodów i jakie wyzwania temu towarzyszyły?
- Jakie plany rozwoju ma PKS Szczecin w kontekście obsługi międzynarodowych wydarzeń?
Od Hongkongu po Makao – PKS Szczecin w służbie sportu
Organizacja przewozów na tak dużą skalę wymagała nie tylko zaplecza technicznego, ale przede wszystkim doświadczenia i elastyczności.
– Mieliśmy przyjemność wozić zespoły z tak odległych zakątków świata jak Hongkong, Tajpej, Australia czy Makao – relacjonuje Karol Leszczyński, Dyrektor Zarządzający PKS Szczecin.
Smocze łodzie to jednostki dłuższe od klasycznych wioślarskich łodzi olimpijskich. Zawodnicy siedzą w nich w dwóch rzędach, przodem do kierunku płynięcia. Charakterystyczną cechą są smocze głowy zamocowane na dziobie oraz bębniarz, który nadaje rytm wiosłowania. Regaty rozegrano na nowoczesnym torze na jeziorze Beetzsee, a w programie zawodów znalazło się aż 154 konkurencji medalowych.
Polacy z sukcesami, PKS z prestiżem
Na podium najczęściej stawali reprezentanci Kanady, Chin, USA i Ukrainy. Sukcesy odnieśli również Polacy – zdobyli łącznie 9 medali, w tym 2 złote. Równolegle sukcesem zakończyła się misja PKS Szczecin – firma odpowiedzialna była za obsługę transportową od momentu przylotu ekip do Berlina, aż po ich wylot.
– To dla nas największy event sportowy, jaki do tej pory obsługiwaliśmy. Ogromny prestiż i wyróżnienie – podkreśla Karol Leszczyński.
50 autokarów, setki kursów – potężna operacja logistyczna
Do obsługi Mistrzostw Świata PKS Szczecin oddelegował ponad 50 nowoczesnych autokarów, które wykonały setki kursów między hotelami w Berlinie, Poczdamie i okolicznych miejscowościach a torem regatowym w Brandenburg an der Havel. Organizowano też przejazdy na wycieczki i transfery lotniskowe.
Przygotowania rozpoczęły się już w lutym i objęły m.in. planowanie miejsc do parkowania, tankowania, czyszczenia pojazdów oraz odpoczynku dla kierowców. Część zespołu logistycznego została wysłana na miejsce wydarzenia, by elastycznie reagować na dynamiczne zmiany w harmonogramie i zapotrzebowaniu ekip.
– Nie da się zaplanować wszystkiego z góry – trzeba było codziennie aktualizować rozkłady jazdy, dostosowywać transport do realnych potrzeb, np. ekipy, które odpadły z rywalizacji, wolały skorzystać z wycieczek niż jechać z samego rana na tor – wyjaśnia Leszczyński.
Nowoczesna flota i ambitne plany rozwoju
Autokary wykorzystywane podczas mistrzostw to pojazdy nowoczesne, komfortowe i spełniające rygorystyczne normy ekologiczne. PKS Szczecin sukcesywnie inwestuje w rozwój floty – w tym roku firma powiększyła ją o kilkanaście nowych pojazdów, a kolejne zakupy są już planowane.
– Jesteśmy w stanie obsłużyć wydarzenia wymagające nawet 100 autokarów – i to w promieniu 1000 km od Szczecina – deklaruje prezes firmy.
PKS Szczecin pracuje już nad kolejnymi projektami, w tym przy obsłudze dużych międzynarodowych imprez, choć na razie szczegóły pozostają niejawne.
Doświadczenie procentuje – międzynarodowe referencje
W portfolio firmy znajdują się już prestiżowe wydarzenia, takie jak Międzynarodowe Targi Lotnicze i Targi Turystyczne ITB w Berlinie, Mistrzostwa Świata w Karate, Mistrzostwa Europy w Gimnastyce Sportowej, czy Mistrzostwa Europy w Żeglarstwie klasy Optimist. Te doświadczenia procentują – firma zyskała uznanie organizatorów w całej Europie.
– Dla naszych kierowców to ogromne wyróżnienie, które dodatkowo mobilizuje nasz zespół do dalszej pracy i inwestycji w rozwój – podsumowuje Dyrektor Zarządzający.
Komentarze