Okiem eksperta o 10. projekcie ustawy o PTZ: Wojewódzki kierunek
5 marca opublikowany został kolejny, dziesiąty już, projektnowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Co się zmieniło?
To pytanie zadaliśmy Marcinowi Gromadzkiemu z gdyńskiejfirmy Public Transport Consulting , który przygotował listę najważniejszych, nowelizacyjnychzmian. Oto ona:
-
Zawarta w tym projekcie definicja komunikacji miejskiej jestidentyczna jak w projekcie poprzednim
-
Zdecydowanie skromniejszy jest w bieżącym projekcie nowyart. 5a, zgodnie z którym publiczny transport zbiorowy zapewnia już tylkopołączenia co najmniej pomiędzy miastem stanowiącym siedzibę wojewody lubsejmiku województwa a miejscowościami stanowiącymi siedziby władz powiatówwchodzących w skład danego województwa. Obligatoryjny zakres planowaniaprzewozów mocno się skurczył – zniknęły zapisy o połączeniach pomiędzymiejscowościami stanowiącymi siedziby władz powiatów wchodzących w skład danegowojewództwa i pomiędzy miejscowościami stanowiącymi siedziby władz gminywchodzących w skład danego powiatu a miejscowością stanowiącą siedzibę władztego powiatu.
-
Zgodnie z bieżącym projektem, plan transportowy opracowuje:– gmina podejmująca się organizacji komunikacji miejskiej; – związekmiędzygminny – dla linii albo sieci komunikacyjnej w komunikacji miejskiej,jeżeli podejmie decyzję o jej organizacji, na obszarze gmin go tworzących; –województwo – w zakresie linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej wgminnych, powiatowych, powiatowo-gminnych i wojewódzkich przewozachpasażerskich. Tym samym powiaty mogą więc odetchnąć z ulgą – planówtransportowych się od nich nie wymaga.
-
Podobnie jak w poprzednim projekcie, organizatorzy szczeblaod gminnego, poprzez powiat do związku powiatowo-gminnego, zostali zobligowanido określenia potrzeb komunikacyjnych
-
Nowością jest natomiast ust. 2e w art. 9, zgodnie z którymudział procentowy kursów w ramach linii komunikacyjnych przeznaczonych doobsługi przewozów o charakterze użyteczności publicznej z wyłączeniemkomunikacji miejskiej, w potrzebach komunikacyjnych, wynosi co najmniej 70%wszystkich kursów realizowanych na obszarze właściwości organizatora.
-
Dalej jest jeszcze ciekawiej: zgodnie z art. 9 ust. 2f,podjęcie uchwały określającej potrzeby zobowiązuje właściwy organ danejjednostki samorządu terytorialnego do organizacji i finansowania przewozów ocharakterze użyteczności publicznej wskazanych w uchwale. Wyjątkiem od tej zasadyjest sytuacja, gdy dana linia „zostanie ujęta w ramach innej liniikomunikacyjnej określonej w planie transportowym”.
-
Czas konsultacji społecznych, w stosunku do obecnych wymogówobowiązujących wobec planów transportowych, skurczył się więc z 21 do 14 dni.
-
Zakres merytoryczny treści planu transportowego jest takisam, jak w poprzednim projekcie.
-
Wśród nowych obowiązków organizatora, podobnie jak wpoprzednim projekcie, znalazła się analiza stopnia wykorzystania ekologicznychśrodków transportu w publicznym transporcie zbiorowym.
-
Także analogicznie jak poprzednio, umowa o świadczenie usługw zakresie publicznego transportu zbiorowego dotyczyć może linii, sieci lubobszaru. Zachowano także znane zpoprzedniego projektu maksymalne długości umów w transporcie drogowym – 8 lat wgminnych przewozach pasażerskich i 10 lat w komunikacji miejskiej.
-
Nie ma też w bieżącym projekcie żadnych zmian w stosunku dopoprzedniej wersji, w zakresie finansowania przewozów.
-
Projekt utrzymuje bardzo wysokie kary za nieprawidłowościprzy ubieganiu się refundację udzielonych ulg.
-
Do określenia potrzeb komunikacyjnych samorządy zobowiązanow terminie do 30 czerwca 2019 r. W tym samym terminie, co z założenia nie maprawa się udać, zobligowano marszałków województw do opracowania nowych planówtransportowych – o znacznie szerszym zakresie części planistycznej.
-
Organizatorów publicznego transportu zbiorowego, zobowiązanodo publikacji ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzieleniezamówienia publicznego na przewozy nie później niż w dniu 1 lipca 2020 r., zaśwejście w życie wszystkich zmian w organizacji rynku przewidzianych ustawą,założono z dniem 1 stycznia 2022 r. Do tej samej daty założono ważnośćzezwoleń.
Wojewódzki kierunek
Czy w takim razie najnowsze nowelizacja spełnia oczekiwania branży i czy te 4 miesiące od poprzedniego projektu zostały dobrze spożytkowane?
-„Z wypowiedzi medialnych Pana Ministra Infrastrukturywynika, że w dniu 27 lutego 2019 r. do wpisu do prac legislacyjnych rząduzostał skierowanych projekt ustawy „o rozdysponowaniu środków na przywróceniepołączeń autobusowych w powiatach”. Być może ten projekt, nieopublikowanyjeszcze, stworzy jakieś szanse poprawy sytuacji drogowego publicznegotransportu zbiorowego w naszym kraju, gdyż dziesiąty projekt nowelizacji ustawyo publicznym transporcie zbiorowym, nie tyko takich szans nie stwarza, alebardzo niewiele nowego wnosi w stosunku do poprzedniej, skrytykowanej przezsamorządy wersji listopadowej. Założony w projekcie nowelizacji ustawy opublicznym transporcie zbiorowym niesamowicie zbiurokratyzowany mechanizmorganizacji rynku usług przewozowych, nie ma szans na zadziałanie w praktyce.Można jedynie odnieść wrażenie, że niepotrzebnie straciliśmy kolejne czterymiesiące – podsumuje jubileuszowy projekt Marcin Gromadzki. – Wielokrotniepowtarzałem, że jednym z powodów niepowodzenia dotychczasowych projektów(oczywiście poza brakiem wskazania dodatkowych źródeł finansowania przewozów),jest kreowanie zbyt wielu organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Wmojej opinii, ciężar organizacji drogowych przewozów osób powinien spaść – wrazze środkami finansowymi na ten cel – przede wszystkim na powiaty, którerealizowałyby te zadania także na rzecz gmin, z odpowiednią partycypacjąfinansową tych ostatnich. Zakładane przeniesienie całości zadań organizowaniaprzewozów na województwa samorządowe, chociażby z powodu rozległego obszaru ikosztowności procedur, nie ma prawa się udać. Pomimo to, kolejne projektynowelizacji ustawy zmierzają właśnie w tym kierunku.”
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze