Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowelizacja PTZ: Związki powiatowo-gminne chcą zmian w dopłatach z FRPA

infotrans
05.02.2023 17:02
0 Komentarzy

Kontynuujemy cykl artykułów dotyczących projektu nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (PTZ) oraz uwag zgłaszanych przez podmioty funkcjonujące w tej dziedzinie.

Przypomnijmy – w styczniu na stronie Centrum Legislacyjnego Rządu pojawiło się podsumowanie konsultacji tego bardzo ważnego dla branży transportu publicznego dokumentu. Po uwagach Arrivy i miłośników kolei przyszedł czas na opinie związków powiatowo-gminnych.

Uwagi Beskidzkiego Związku Powiatowo-Gminnego

Do Ministerstwa wpłynęły uwagi od trzech związków powiatowo-gminnych. Skupiają się one przede wszystkim na problemach z dopłatami z funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA). Jednym ze wspomnianych związków jest Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny, który proponuje następujące zmiany w ustawie o PTZ i innych ustawach powiązanych:

  • uregulowanie przepisami prawnymi kwestii zawierania porozumień pomiędzy związkiem a jednostkami samorządu terytorialnego na poziomie gminy lub powiatu,
  • zmianę pierwszeństwa w objęciu dopłatą z funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Zdaniem BZPG, pierwszeństwo w dopłatach powinno przysługiwać większym podmiotom, ze względu na większy zasięg przewozów.

Postulaty Związku Powiatowo-Gminnego Grodziskie Przewozy Autobusowe

Kolejnym podmiotem „związkowym” jest Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe. O to niektóre z proponowanych zmian:

  • propozycja, aby nabór wniosków o dopłatę z funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na kolejny rok lub kolejne lata był przeprowadzany już np. w miesiącu lutym roku poprzedzającego. Dodatkowo ZPGGPA postuluje ustalenie stałej daty przeprowadzania naborów o dopłaty,
  • zagwarantowanie możliwości pozyskania dopłaty na 2024 rok i lata następne przynajmniej w tej samej wysokości, co w 2023 roku organizatorom, którzy pozyskali dopłatę na 2023 rok,
  • uwzględnienie zwiększającego się poziomu kosztów obsługi linii i zagwarantowanie waloryzacji stawki dopłaty w kolejnych latach funkcjonowania funduszu,
  • unormowanie w ustawie jednoznacznej definicji komunikacji miejskiej. Opiniujący zwraca uwagę na to, że niedoprecyzowanie tej kwestii w odpowiedziach do pytań przedstawionych na stronie Ministerstwa, spowodowało błędną interpretację i błędne stosowanie przepisów, a w konsekwencji wnioskowanie przez część samorządów i zawieranie umów o dopłatę z funduszu rozwoju przewozów autobusowych także na linie komunikacji miejskiej,
  • konieczność zmian w zakresie umożliwienia skomunikowania obszarów granicznych JST.

Związek Powiatowo-Gminny Wielkopolski Transport Regionalny i jego wizja PTZ

I na koniec, omawiamy najważniejsze propozycje zmian ustawy o PTZ przedstawione przez Związek Powiatowo-Gminny Wielkopolski Transport Regionalny:

  • dodanie zapisu o konieczności sporządzenia dokumentu, przyjmowanego przez Radę Gminy, Radę Powiatu, Zgromadzenie Związku Międzygminnego lub Zgromadzenie Związku Powiatowo-Gminnego, w przypadku mniejszej liczby mieszkańców (niż progi określone w art. 9 ust. 1 PTZ). Dokument ten miałby obejmować wykaz linii na danym obszarze organizowanych przez JST. Jest on wymagany w świetle propozycji składania wniosków o dofinansowanie linii z FRPA na okres 10 lat. Brak podjęcia w/w uchwały oznaczałby, że jednostka nie może się ubiegać o dopłatę z FRPA,
  • zmianę zapisu dotyczącego zakresu planu transportowego o konieczność ujęcia w tym planie harmonogramu uruchamiania poszczególnych linii komunikacyjnych o charakterze publicznym.

Komentarze