Nowelizacja PTZ: Związki powiatowo-gminne chcą zmian w dopłatach z FRPA
Kontynuujemy cykl artykułów dotyczących projektu nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (PTZ) oraz uwag zgłaszanych przez podmioty funkcjonujące w tej dziedzinie.
Przypomnijmy – w styczniu na stronie Centrum Legislacyjnego Rządu pojawiło się podsumowanie konsultacji tego bardzo ważnego dla branży transportu publicznego dokumentu. Po uwagach Arrivy i miłośników kolei przyszedł czas na opinie związków powiatowo-gminnych.
Uwagi Beskidzkiego Związku Powiatowo-Gminnego
Do Ministerstwa wpłynęły uwagi od trzech związków powiatowo-gminnych. Skupiają się one przede wszystkim na problemach z dopłatami z funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA). Jednym ze wspomnianych związków jest Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny, który proponuje następujące zmiany w ustawie o PTZ i innych ustawach powiązanych:
- uregulowanie przepisami prawnymi kwestii zawierania porozumień pomiędzy związkiem a jednostkami samorządu terytorialnego na poziomie gminy lub powiatu,
- zmianę pierwszeństwa w objęciu dopłatą z funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Zdaniem BZPG, pierwszeństwo w dopłatach powinno przysługiwać większym podmiotom, ze względu na większy zasięg przewozów.
Postulaty Związku Powiatowo-Gminnego Grodziskie Przewozy Autobusowe
Kolejnym podmiotem „związkowym” jest Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe. O to niektóre z proponowanych zmian:
- propozycja, aby nabór wniosków o dopłatę z funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na kolejny rok lub kolejne lata był przeprowadzany już np. w miesiącu lutym roku poprzedzającego. Dodatkowo ZPGGPA postuluje ustalenie stałej daty przeprowadzania naborów o dopłaty,
- zagwarantowanie możliwości pozyskania dopłaty na 2024 rok i lata następne przynajmniej w tej samej wysokości, co w 2023 roku organizatorom, którzy pozyskali dopłatę na 2023 rok,
- uwzględnienie zwiększającego się poziomu kosztów obsługi linii i zagwarantowanie waloryzacji stawki dopłaty w kolejnych latach funkcjonowania funduszu,
- unormowanie w ustawie jednoznacznej definicji komunikacji miejskiej. Opiniujący zwraca uwagę na to, że niedoprecyzowanie tej kwestii w odpowiedziach do pytań przedstawionych na stronie Ministerstwa, spowodowało błędną interpretację i błędne stosowanie przepisów, a w konsekwencji wnioskowanie przez część samorządów i zawieranie umów o dopłatę z funduszu rozwoju przewozów autobusowych także na linie komunikacji miejskiej,
- konieczność zmian w zakresie umożliwienia skomunikowania obszarów granicznych JST.
Związek Powiatowo-Gminny Wielkopolski Transport Regionalny i jego wizja PTZ
I na koniec, omawiamy najważniejsze propozycje zmian ustawy o PTZ przedstawione przez Związek Powiatowo-Gminny Wielkopolski Transport Regionalny:
- dodanie zapisu o konieczności sporządzenia dokumentu, przyjmowanego przez Radę Gminy, Radę Powiatu, Zgromadzenie Związku Międzygminnego lub Zgromadzenie Związku Powiatowo-Gminnego, w przypadku mniejszej liczby mieszkańców (niż progi określone w art. 9 ust. 1 PTZ). Dokument ten miałby obejmować wykaz linii na danym obszarze organizowanych przez JST. Jest on wymagany w świetle propozycji składania wniosków o dofinansowanie linii z FRPA na okres 10 lat. Brak podjęcia w/w uchwały oznaczałby, że jednostka nie może się ubiegać o dopłatę z FRPA,
- zmianę zapisu dotyczącego zakresu planu transportowego o konieczność ujęcia w tym planie harmonogramu uruchamiania poszczególnych linii komunikacyjnych o charakterze publicznym.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze