Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowelizacja PTZ: Propozycje zmian od samorządowców – ZMP i ZPP

infotrans
15.02.2023 14:05
0 Komentarzy

Projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym jest przedmiotem dyskusji przed procedowaniem jego ostatecznego kształtu.

Wśród 23 uwag do projektu ustawy, dziś analizujemy zmiany proponowane przez Związek Miast Polskich i Związek Powiatów Polskich.

Uwagi ZMP

Swoje propozycje zmian w ustawie o PTZ złożył Związek Miast Polskich. O to najważniejsze z nich:

  • uzupełnienie art. 28 ustawy o PTZ o zapis, że zaświadczenie potwierdzające uprawnienie do wykonywania publicznego transportu zbiorowego będzie zawierać określenie przebiegu sieci komunikacyjnej, na której wykonywany jest przewóz. Zdaniem ZMP, obecne brzmienie tego przepisu jest zbyt ogólne,
  • przepis art. 15b ustawy o PTZ przewiduje możliwość ustanowienia zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego, zaś art. 8 pkt 4 oraz art. 43 ust. 1 pkt 11 stanowią o obowiązku ustanowienia takiego systemu. ZMP w tej sytuacji proponuje zmianę dwóch ostatnich z wymienionych przepisów, poprzez dodanie sformułowania o „możliwości” uruchomienia zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego,
  • ZMP domaga się zmiany art. 56 ustawy PTZ, który wyłącza z dofinansowania, ustawowe uprawnienia do przejazdów ulgowych. ZMP postuluje o wykreślenie tego zapisu i dopuszczenie komunikacji miejskiej do dofinansowania przejazdów ulgowych realizowanych na terenie gminy wiejskiej, związanej z porozumieniem międzygminnym, gdzie organizatorem jest gmina wiejska.

PTZ według ZPP

Do Ministerstwa Infrastruktury wpłynęły uwagi do projektu ustawy o PTZ również od Związku Powiatów Polskich. Najważniejsze z nich to:

  • w art. 18 ust. 1c ustawy o transporcie drogowym, zdaniem ZPP należy doprecyzować, który organ gminy decyduje o umożliwieniu korzystania z pojazdów do dowozu uczniów przez inne osoby,
  • ZPP proponuje zmianę kolejności w zakresie pierwszeństwa dopłat z FRPA w następujący sposób: najpierw związki powiatowo-gminne, a następnie powiaty lub związki międzygminne, związki powiatowe, gminy, województwa,
  • wniosek o wprowadzenie klauzuli waloryzacyjnej wysokości dopłaty z FRPA w tym wprowadzenie klauzuli waloryzacyjnej w przypadku zawierania wieloletnich umów o dopłatę, opartej o wskaźnik inflacji.

Komentarze