Nowelizacja PTZ: pierwsze zmiany w projekcie ustawy po konsultacjach społecznych
Projekt nowelizacji ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (PTZ) jest przedmiotem ciągłej dyskusji przed procedowaniem jego ostatecznego kształtu.
Do omawianego projektu 23 podmioty złożyły swoje uwagi. Wśród tych podmiotów nie brakowało samorządowców, miłośników kolei, przedstawicieli kolejarzy i przewoźników. Konsultacje przyniosły pierwsze efekty, bowiem procedowany projekt ustawy o PTZ doczekał się kolejnych zmian.
Nowości w projekcie
Ministerstwo Infrastruktury uwzględniło niektóre z postulatów i obecny projekt ustawy o PTZ różni się od pierwotnej wersji. O to najważniejsze z proponowanych nowości:
- zmieniła się definicja „przewoźnika” w zakresie odnoszącym się do przewoźnika kolejowego. W pierwotnej wersji projektu przewoźnikiem kolejowym był wykonujący przewóz osób na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych albo decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu. Obecna definicja przewoźnika jest szersza zakresowo od wcześniejszej, bowiem przewoźnikiem jest również każdy przewoźnik kolejowy wykonujący przewóz osób w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym,
- dodano zapis, że przewozy w transporcie kolejowym może wykonywać również przewoźnik na podstawie świadectwa bezpieczeństwa albo na podstawie jednolitego certyfikatu bezpieczeństwa,
- zniesiono obowiązek ustanowienia zintegrowanego systemu taryfowo-biletowego. W aktualnym brzmieniu projektu – jest możliwość (a nie obowiązek) ustanowienia takiego systemu i dołączenia do niego,
- dodano przepis, na mocy którego minister właściwy do spraw transportu będzie mógł ustalać ceny za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym,
- aktualny projekt ustawy o PTZ przewiduje możliwość uzyskania dopłaty do utraconych dochodów w związku z obowiązkiem stosowania ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów w publicznym transporcie zbiorowym autobusowym i kolejowym. Nie będzie to dotyczyło komunikacji miejskiej. Projekt określa rozbudowane procedury wedle, których będzie przyznawana dopłata.
Druga strona medalu
Uwzględnienie tylko części postulatów proponowanych w konsultacjach społecznych oznacza jednocześnie, że pozostała część, przynajmniej na razie nie zyskała aprobaty Ministerstwa.
Jak wskazuje Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting: „Resort pozostał głuchy na głosy w konsultacjach społecznych i nie zmienił kolejności przyznawania dopłat z FRPA dla organizatorów. Nie zmienił też zapisu, z którego wynika, że na umowy wieloletnie, może zostać przeznaczone tylko 70% puli środków przekazanych danemu wojewodzie w roku poprzednim. Generalnie można odnieść wrażenie, że proces konsultacji nie zmienił zasadniczo pierwotnej wersji tekstu – zmian jest dużo, ale są one jedynie kosmetyką”.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze