Montpellier z bezpłatną komunikacją miejską dla mieszkańców. Rośnie liczba pasażerów i wyzwań
Od 21 grudnia 2023 roku cała metropolia Montpellier – obejmująca 31 gmin i około 500 000 mieszkańców – wprowadziła bezpłatny transport publiczny dla lokalnych rezydentów.
Teraz mamy dane do koalejnego podsumowania tego projektu. Przypomnijmy – we francuskim mieście wystarczy jednorazowa rejestracja i potwierdzenie miejsca zamieszkania, by korzystać bez ograniczeń z tramwajów i autobusów operatora TaM (Transports de l’Agglomération de Montpellier) dzięki specjalnej karcie „Pass Gratuité”.
Rozkład jazdy:
- Od kiedy cała metropolia Montpellier wprowadziła bezpłatny transport publiczny dla mieszkańców przez cały tydzień?
- Jaki był procentowy wzrost liczby przejazdów w Montpellier w porównaniu do roku 2019?
- Jaką nazwę nosi specjalna karta uprawniająca mieszkańców Montpellier do bezpłatnych przejazdów?
Stopniowy proces
Bezpłatność wprowadzano etapami: najpierw tylko w weekendy (od 2020 r.), potem dla dzieci i seniorów (od 2021 r.), a od końca 2023 roku – dla wszystkich mieszkańców, przez cały tydzień.
Już w pierwszych miesiącach efekty były zauważalne. W pierwszym kwartale 2024 roku liczba podróży wzrosła o 23,7% w porównaniu z tym samym okresem 2019. W maju tego roku aktywnych było około 358 000 kart Pass Gratuité – co stanowi aż 70% populacji metropolii.
W skali całego roku, liczba przejazdów przekroczyła 110 milionów, w porównaniu do 84 milionów w 2019 roku. To ponad 30-procentowy wzrost frekwencji.
Analiza
Władze Montpellier podkreślają, że program ma na celu nie tylko ułatwienie dostępu do transportu, ale też redukcję emisji i promocję zrównoważonej mobilności. Finansowanie pochodzi głównie z lokalnego podatku od firm (versement mobilité) oraz – w mniejszym stopniu – ze sprzedaży biletów dla gości i turystów (około 500 000 € miesięcznie, czyli 30% wpływów).
Wzrost popularności komunikacji wiąże się jednak z nowymi wyzwaniami. Zwiększona liczba pasażerów doprowadziła do przeciążenia taboru i konieczności zakupu nowych tramwajów (17 wagonów) oraz zwiększenia częstotliwości kursów.
Krytykę wyraziły też związki zawodowe – wskazując na nasilenie incydentów i agresji wobec kierowców, wynikających m.in. z braku potrzeby kasowania biletów. Pojawiają się też głosy zaniepokojenia rosnącym obciążeniem finansowym – koszty programu sięgają 32–42 mln euro rocznie, co stanowi poważne wyzwanie budżetowe dla metropolii.
Podsumowanie
Program darmowego transportu publicznego w Montpellier to największa tego typu inicjatywa we Francji. Dane z pierwszych miesięcy pokazują realny wpływ na zmianę nawyków transportowych mieszkańców. Wzrost liczby pasażerów o ponad 30% w zaledwie rok to wynik, który trudno zignorować.
Z drugiej strony, sukces frekwencyjny oznacza konieczność dalszych inwestycji w infrastrukturę, tabor i bezpieczeństwo, by system był nie tylko dostępny, ale i sprawny. Wciąż trwa debata nad długofalową opłacalnością takiego modelu. Montpellier staje się jednak laboratorium dla Europy – obserwowanym przez miasta planujące własne reformy transportowe.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze