Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Montpellier z bezpłatną komunikacją miejską dla mieszkańców. Rośnie liczba pasażerów i wyzwań

infotrans
28.07.2025 12:02
0 Komentarzy

Od 21 grudnia 2023 roku cała metropolia Montpellier – obejmująca 31 gmin i około 500 000 mieszkańców – wprowadziła bezpłatny transport publiczny dla lokalnych rezydentów.

Teraz mamy dane do koalejnego podsumowania tego projektu. Przypomnijmy – we francuskim mieście wystarczy jednorazowa rejestracja i potwierdzenie miejsca zamieszkania, by korzystać bez ograniczeń z tramwajów i autobusów operatora TaM (Transports de l’Agglomération de Montpellier) dzięki specjalnej karcie „Pass Gratuité”.

Rozkład jazdy:

  1. Od kiedy cała metropolia Montpellier wprowadziła bezpłatny transport publiczny dla mieszkańców przez cały tydzień?
  2. Jaki był procentowy wzrost liczby przejazdów w Montpellier w porównaniu do roku 2019?
  3. Jaką nazwę nosi specjalna karta uprawniająca mieszkańców Montpellier do bezpłatnych przejazdów?
Montpellier z darmowym transportem dla mieszkańców. Liczba pasażerów rośnie, ale nie brakuje wyzwań / fot. TaM Voyages

Stopniowy proces

Bezpłatność wprowadzano etapami: najpierw tylko w weekendy (od 2020 r.), potem dla dzieci i seniorów (od 2021 r.), a od końca 2023 roku – dla wszystkich mieszkańców, przez cały tydzień.

Już w pierwszych miesiącach efekty były zauważalne. W pierwszym kwartale 2024 roku liczba podróży wzrosła o 23,7% w porównaniu z tym samym okresem 2019. W maju tego roku aktywnych było około 358 000 kart Pass Gratuité – co stanowi aż 70% populacji metropolii.

W skali całego roku, liczba przejazdów przekroczyła 110 milionów, w porównaniu do 84 milionów w 2019 roku. To ponad 30-procentowy wzrost frekwencji.

Montpellier z darmowym transportem dla mieszkańców. Liczba pasażerów rośnie, ale nie brakuje wyzwań / fot. TaM Voyages

Analiza

Władze Montpellier podkreślają, że program ma na celu nie tylko ułatwienie dostępu do transportu, ale też redukcję emisji i promocję zrównoważonej mobilności. Finansowanie pochodzi głównie z lokalnego podatku od firm (versement mobilité) oraz – w mniejszym stopniu – ze sprzedaży biletów dla gości i turystów (około 500 000 € miesięcznie, czyli 30% wpływów).

Wzrost popularności komunikacji wiąże się jednak z nowymi wyzwaniami. Zwiększona liczba pasażerów doprowadziła do przeciążenia taboru i konieczności zakupu nowych tramwajów (17 wagonów) oraz zwiększenia częstotliwości kursów.

Krytykę wyraziły też związki zawodowe – wskazując na nasilenie incydentów i agresji wobec kierowców, wynikających m.in. z braku potrzeby kasowania biletów. Pojawiają się też głosy zaniepokojenia rosnącym obciążeniem finansowym – koszty programu sięgają 32–42 mln euro rocznie, co stanowi poważne wyzwanie budżetowe dla metropolii.

Podsumowanie

Program darmowego transportu publicznego w Montpellier to największa tego typu inicjatywa we Francji. Dane z pierwszych miesięcy pokazują realny wpływ na zmianę nawyków transportowych mieszkańców. Wzrost liczby pasażerów o ponad 30% w zaledwie rok to wynik, który trudno zignorować.

Z drugiej strony, sukces frekwencyjny oznacza konieczność dalszych inwestycji w infrastrukturę, tabor i bezpieczeństwo, by system był nie tylko dostępny, ale i sprawny. Wciąż trwa debata nad długofalową opłacalnością takiego modelu. Montpellier staje się jednak laboratorium dla Europy – obserwowanym przez miasta planujące własne reformy transportowe.

Komentarze