Ministerstwo Infrastruktury o zmianie pojęcia `komunikacja miejska`
Prezentujemy stanowiskorzecznika MI wyjaśniające dlaczego resort proponuje zmianę pojęcia „komunikacjamiejska”. Stanowisko to zostało zamieszczone w portalu ulgi-ustawowe.pl
„Z docierających do Ministerstwa Infrastruktury informacjiwynika, że definicja komunikacji miejskiej zawarta w obowiązującej ustawie zdnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym stwarza problemyinterpretacyjne związane z ustaleniem, czy przewozy realizowane w gminachwiejsko-miejskich stanowią komunikację miejską. Przedstawiona w projekcie z 13czerwca 2018 r. definicja komunikacji miejskiej stanowi odpowiedź na uwagizgłoszone w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznychprojektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym orazniektórych innych ustaw.
Zaproponowana definicja przewiduje rozszerzenie definicjikomunikacji miejskiej o przewozy wykonywane w miastach położonych w gminachmiejsko-wiejskich, ponieważ autorzy uwag wskazywali, że zaproponowana wprojekcie z 16 lutego 2018 r. definicja komunikacji miejskiej uniemożliwiazorganizowanie komunikacji miejskiej na tych terenach. Uzasadniali, żedoprowadzi to do nierównego traktowania miast ze względu na typ gminy, co stoiw sprzeczności z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jako przykład wskazanoośrodki miejskie posiadające kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców orazfunkcjonujące systemy komunikacji miejskiej, takie jak: Polkowice, Nysa czyJarocin. Przywołali również zapisy Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwojudo 2020 (z perspektywą do 2030 r.), w której w ramach celu „Zmiany windywidualnej i zbiorowej mobilności” wskazane zostało wzmocnienie rolitransportu publicznego w obsłudze miast niezależnie od typu gminy. Jednocześniewyrazili wątpliwość odnośnie do możliwości kontynuowania trwających umówprzekraczających 5 lat na świadczenie przewozów w komunikacji miejskiej wmiastach położonych w gminach miejsko-wiejskich oraz trwałości projektów, wramach których tabor do obsługi komunikacji miejskiej został zakupiony wewspółfinansowaniu z Regionalnych Programów Operacyjnych.
Propozycja rozszerzenia definicji o przewozy powiatowewykonywane w miastach ma przeciwdziałać pojawiającym się w ostatnim czasiepróbom zastępowania przewozów realizowanych dotychczas w ramach komunikacjimiejskiej przewozami powiatowymi (poprzez zmianę organizatora przewozów isztuczne wydłużenie kursów poza obszar miasta) w celu objęcia przewozówfinansowanych wyłącznie przez samorządy dofinansowaniem z budżetu państwa ztytułu honorowania ulg ustawowych. Funkcjonowanie systemu ulg ustawowych wpublicznym transporcie zbiorowym w obecnym kształcie generuje rocznie wydatki zbudżetu państwa w wysokości ok. 1,2 mld zł i w ocenie Ministerstwa Finansów,które uzgadniało na roboczo zmiany przepisów, nie powinno dalej wzrastać.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporciezbiorowym oraz niektórych innych ustaw będzie rozpatrywany na posiedzeniuZespołu do Spraw Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej iŚrodowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w dniu 9 lipca2018 r., podczas którego strona samorządowa będzie mogła zgłosić ewentualneuwagi do projektu”.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze