Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ministerstwo Infrastruktury o zmianie pojęcia `komunikacja miejska`

infotrans
04.07.2018 13:22
0 Komentarzy

Prezentujemy stanowiskorzecznika MI wyjaśniające dlaczego resort proponuje zmianę pojęcia „komunikacjamiejska”. Stanowisko to zostało zamieszczone w portalu ulgi-ustawowe.pl

„Z docierających do Ministerstwa Infrastruktury informacjiwynika, że definicja komunikacji miejskiej zawarta w obowiązującej ustawie zdnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym stwarza problemyinterpretacyjne związane z ustaleniem, czy przewozy realizowane w gminachwiejsko-miejskich stanowią komunikację miejską. Przedstawiona w projekcie z 13czerwca 2018 r. definicja komunikacji miejskiej stanowi odpowiedź na uwagizgłoszone w ramach uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznychprojektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym orazniektórych innych ustaw.

Zaproponowana definicja przewiduje rozszerzenie definicjikomunikacji miejskiej o przewozy wykonywane w miastach położonych w gminachmiejsko-wiejskich, ponieważ autorzy uwag wskazywali, że zaproponowana wprojekcie z 16 lutego 2018 r. definicja komunikacji miejskiej uniemożliwiazorganizowanie komunikacji miejskiej na tych terenach. Uzasadniali, żedoprowadzi to do nierównego traktowania miast ze względu na typ gminy, co stoiw sprzeczności z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jako przykład wskazanoośrodki miejskie posiadające kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców orazfunkcjonujące systemy komunikacji miejskiej, takie jak: Polkowice, Nysa czyJarocin. Przywołali również zapisy Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwojudo 2020 (z perspektywą do 2030 r.), w której w ramach celu „Zmiany windywidualnej i zbiorowej mobilności” wskazane zostało wzmocnienie rolitransportu publicznego w obsłudze miast niezależnie od typu gminy. Jednocześniewyrazili wątpliwość odnośnie do możliwości kontynuowania trwających umówprzekraczających 5 lat na świadczenie przewozów w komunikacji miejskiej wmiastach położonych w gminach miejsko-wiejskich oraz trwałości projektów, wramach których tabor do obsługi komunikacji miejskiej został zakupiony wewspółfinansowaniu z Regionalnych Programów Operacyjnych.

Propozycja rozszerzenia definicji o przewozy powiatowewykonywane w miastach ma przeciwdziałać pojawiającym się w ostatnim czasiepróbom zastępowania przewozów realizowanych dotychczas w ramach komunikacjimiejskiej przewozami powiatowymi (poprzez zmianę organizatora przewozów isztuczne wydłużenie kursów poza obszar miasta) w celu objęcia przewozówfinansowanych wyłącznie przez samorządy dofinansowaniem z budżetu państwa ztytułu honorowania ulg ustawowych. Funkcjonowanie systemu ulg ustawowych wpublicznym transporcie zbiorowym w obecnym kształcie generuje rocznie wydatki zbudżetu państwa w wysokości ok. 1,2 mld zł i w ocenie Ministerstwa Finansów,które uzgadniało na roboczo zmiany przepisów, nie powinno dalej wzrastać.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporciezbiorowym oraz niektórych innych ustaw będzie rozpatrywany na posiedzeniuZespołu do Spraw Infrastruktury, Rozwoju Lokalnego, Polityki Regionalnej iŚrodowiska Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w dniu 9 lipca2018 r., podczas którego strona samorządowa będzie mogła zgłosić ewentualneuwagi do projektu”.


Komentarze