Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Lubelski Obszar Metropolitalny chce transportowy plan

infotrans
22.11.2021 09:00
0 Komentarzy
Lubelscy urzędnicy chcą zlecić opracowanie „Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego do roku 2030 (z perspektywą 2040)” wraz z wykonaniem Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko oraz promocją.

Taki plan oraz strategia mają powstać w ciągu 12 miesięcy. Wcześniej jednak konieczne jest znalezienie firmy, która podejmie się realizacji tych zadań. To z kolei nastąpi w trybie podstawowym, zgodnie z PZP.

PO CO PLAN?

Opracowanie będzie obejmować obszar 22 gmin Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego. Dokument powinien obejmować kompleksowo wszystkie formy przemieszczania oraz interakcje między transportem i zagospodarowaniem przestrzennym. Plan powinien w sposób kompleksowy uwzględniać kwestie infrastrukturalne, organizacyjne i operacyjne, budując kompleksową logikę zmian – a nie tylko planując rozwój infrastruktury. Powinien dążyć do obniżania negatywnego wpływu transportu na środowisko, klimat i ludzi, poprzez zwiększanie udziału przyjaznych środowisku środków transportu (transport publiczny, rower, UTO, komunikacja piesza, carsharing, carpooling) oraz zmniejszanie zapotrzebowania na transport samochodowy.

Wszelkie proponowane działania powinny być oceniane przez pryzmat ich wpływu na środowisko, klimat i ludzi, a także możliwości wzbudzenia dodatkowego ruchu drogowego. Opracowanie planu musi być oparte o partycypacyjny proces jego wypracowania, dialog społeczny z interesariuszami, w tym z mieszkańcami. Partycypacyjne podejście osiągane będzie poprzez prowadzenie badań oraz konsultacji dotyczących problematyki zrównoważonej mobilności miejskiej.

OBSZARY STRATEGICZNE

Plan ma skupić się na określonych obszarach strategicznych:

  • planowaniu przestrzennym zorientowanym na transport – np. planowanie zabudowy i funkcji usługowych w sposób zapewniający ich wysoką dostępność transportową,
  • obniżeniu emisyjności transportu samochodowego – np. rozwój elektromobilności oraz pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi – transport zbiorowy,
  • ruchu niezmotoryzowanych – piesi i rowerzyści – np. poprawa warunków podróży alternatywnymi wobec samochodu środkami w zakresie codziennych dojazdów w relacji otoczenie – rdzeń Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego (LOM), włączanie gmin LOM w system roweru miejskiego – integracja podsystemu transportu rowerowego z innymi podsystemami,
  • metropolitalnym transporcie publicznym – poprawa dostępności – rozwój transportu szynowego – np. koordynacja poszczególnych podsystemów publicznego transportu zbiorowego – przewoźnicy funkcjonujący na zlecenie JST i przewoźnicy prywatni, włączenie transportu szynowego w system transportu publicznego na terenie LOM, tworzenie węzłów integracyjnych, kontynuacja budowy parkingów P+R oraz węzłów przesiadkowych, integracja taryfowo-biletowa w LOM,
  • indywidualnym transporcie samochodowym – polityka parkingowa – np. zintegrowana polityka parkingowa w skali całego LOM,
  • zarządzaniu – budowa struktur metropolitalnych – np. koordynacja zarządzania różnymi elementami systemu mobilności,
  • promocji i edukacji dla publicznego transportu zbiorowego i mobilności aktywnej – np. budowanie nawyków oraz promocja korzystania z przyjaznych środowisku środków transportu przy użyciu nowoczesnych narzędzi marketingowych – grupa docelowa: mieszkańcy i turyści.

OTWARCIE I OCENA OFERT

Urzędnicy czekają na oferty od wykonawców do dnia 23 listopada.

Propozycje firm będą oceniane z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (60%), doświadczenia osób wyznaczonych do realizacji zamówienia (40%).

Komentarze