Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Komisja Europejska proponuje zmiany w prawie jazdy i przepisach ruchu drogowego

infotrans
01.04.2023 11:04
0 Komentarzy

Codziennie na drogach UE ginie co najmniej kilkadziesiąt osób. Większość ofiar to piesi, rowerzyści oraz użytkownicy skuterów i motocykli.

W odpowiedzi na te dane Komisja Europejska zaproponowała nowy pakiet dotyczący bezpieczeństwa ruchu drogowego, mający na celu zmniejszenie liczby wypadków na drogach UE i zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych na drogach do zera do 2050 r. (tzw. „Wizja Zero”).

nowe rozwiązania

Wniosek w sprawie zmian w prawie jazdy jest inspirowany najlepszymi praktykami obowiązującymi już w kilku państwach członkowskich.

Kluczowym celem nowych przepisów będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, uzyskana poprzez takie rozwiązania jak:

  • okres próbny wynoszący co najmniej dwa lata dla początkujących kierowców po zdaniu egzaminu oraz zasada zerowej tolerancji dla jazdy pod wpływem alkoholu. Jest to istotne, ponieważ nawet jeśli młodzi kierowcy stanowią tylko 8% wszystkich kierowców samochodów, to 2 na 5 śmiertelnych wypadków dotyczą kierowcy w wieku poniżej 30 lat,
  • umożliwienie młodym ludziom przystąpienia do egzaminu i rozpoczęcia kierowania samochodami osobowymi i ciężarowymi od 17 roku życia w celu zdobycia doświadczenia w prowadzeniu pojazdów,
  • dostosowanie szkolenia i testów kierowców w celu lepszego przygotowania kierowców do obecności na drodze niechronionych użytkowników. Pomoże to poprawić bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów, a także użytkowników e-hulajnóg i e-rowerów w miarę przechodzenia UE na bardziej zrównoważoną mobilność miejską,
  • bardziej ukierunkowana ocena stanu zdrowia, uwzględniająca postępy w leczeniu chorób takich jak cukrzyca. Kierowcy będą również zachęcani do aktualizowania swoich umiejętności prowadzenia pojazdu i wiedzy, aby nadążać za rozwojem technologicznym.

Bezkarność problemem

Obecne prawo UE dotyczące transgranicznego egzekwowania przepisów pomogło zapewnić, że sprawcy wykroczeń drogowych niebędący obywatelami państwa, na terenie którego doszło do zdarzenia, nie pozostaną anonimowi. Niemniej jednak w 2019 r. około 40% przestępstw transgranicznych popełniono bezkarnie, ponieważ albo nie wykryto sprawcy, albo nie wyegzekwowano zapłaty odszkodowania.

Wniosek o zmianę prawa w tym zakresie ma na celu rozwiązanie tego problemu poprzez umożliwienie organom ścigania uzyskania dostępu do krajowych rejestrów praw jazdy. Komisja proponuje również wzmocnienie roli ustanowionych krajowych punktów kontaktowych, aby mogły one lepiej współpracować z organami ścigania zaangażowanymi w dochodzenia w sprawie przestępstw. Pozwoli to zaradzić obecnym niedociągnięciom we współpracy między państwami członkowskimi podczas prowadzenia dochodzeń w sprawie przestępstw.

Zmiany w prawie

Co więcej, obecne prawo państw członkowskich penalizuje tylko te najczęstsze przewinienia drogowe, takie jak nadmierna prędkość, czy też jazda pod wpływem alkoholu. Komisja Europejska proponuje rozszerzenie zakresu wykroczeń drogowych na:

  • niezachowanie wystarczającej odległości od poprzedzającego pojazdu,
  • niebezpieczne wyprzedzanie,
  • niebezpieczne parkowanie,
  • przekroczenie jednej lub więcej białych ciągłych linii,
  • jazda pod prąd,
  • nieprzestrzeganie zasad korzystania z korytarzy ratunkowych,
  • korzystanie z przeciążonego pojazdu.

Zmiany w tym zakresie pomogą zmniejszyć bezkarność za takie wykroczenia i poprawią zdolność państw członkowskich do karania przestępców z innych państw członkowskich. Zapewni to również równe traktowanie przestępców będących obywatelami danego państwa i tych, którzy nimi nie są.

W celu zapobiegania bezkarności wśród sprawców wykroczeń drogowych ma zostać wprowadzony nowy system, który pozwoli na odebranie prawa jazdy w całej UE, gdy państwo członkowskie zdecyduje o odebraniu prawa jazdy kierowcy z powodu wykroczenia popełnionego na jego terytorium. Pociągnięcie sprawców wykroczeń drogowych do odpowiedzialności we wszystkich państwach członkowskich ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Komentarze